[M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Moderator: Dziki Mar

radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

[M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

Na forum tym i innych nie znalazłem nic co mogłoby naprowadzić mnie na odpowiedź więc tworzę ten temat.

Ma ktoś z Was może jakąkolwiek dokumentację opisującą zasadę działania tego sterownika?

Obecnie zmagam się z problemem zbyt bogatej mieszanki ale nie wiem gdzie szukać tego przyczyny. Elektromagnesy są już ogarnięte, olej z wtyczek płukany kilkukrotnie. Problemem pozostają wskazanie drugiej sondy lambda oraz przepływomierza (bo nie wiem jakie wartości powinien on wskazywać).

Zawsze wydawało mi się, że druga sonda lambda służy tylko do sprawdzania czy katalizator pracuje poprawnie i jako taka nie powinna mieć wpływu na skład mieszanki... no ale właśnie chyba ma, a przynajmniej w W203.

Błędy jakie otrzymuje są następujące:
- P0172
- P0170
- P201C
- P2058

Odczytane wartości na biegu jałowym po rozgrzaniu:
- MAF: 2,3 - 2,5 g/s (choć wcześniej pokazywał wartości 2.9-3.2, może to tu jest problem?)
- AFR: 13,16-13,52
- O2 1x2: 0,1 V (czasami skok na 0,8-0,9 V).
- O2S1LV: 1,04-1,16 V (czasami spadek nawet na 0,8 V, na dodanie gazu reaguje, po odpaleniu około 1.5 V).
- LTFT1: 20,3%

Błędy i wartości odczytane aplikacją Torque.

Z góry dziękuję za pomoc.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
Meniu
VIP
Posty: 923
Rejestracja: 23 mar 2018, o 22:05
VIN: WDB2030421A649606

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: Meniu »

Zobacz co pokazuje MAF w trakcie jazdy np mocne przyspieszenie na 3 biegu. Wykres byłby dobry.
radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

Jeszcze nie ogarniam do końca tego Torque, więc nie mam wykresów.
Podczas jazdy, na 4-tym biegu z "pełnym butem", miałem coś około 110 g/s - 115 g/s.

EDIT:
Screenshot zaraz po tej jeździe. Widać tam chwilową aktywność drugiej sondy. Po tych dwóch skokach zatrzymała się na 0.2 V...
Screenshot_20190508-200759.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: przecinek »

AFR powinien być ~14.7 , 13 to trochę bogato ale bez tragedii , ltft powinien być na zero +-5% u ciebie jest prawie max 24.2% czyli serownik sobie dołożył paliwa tylko po tym co opisałeś na nic nie wskazuje , lepiej udaj się na sd niech zrobią reset ecu żeby wyzerować korektę bo teraz to sama się nie wyzeruje tak szybko jeździć i obserwować może i sd coś pokaże przy okazji
radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

OK, dzięki za radę.
A co sądzisz o wskazaniach drugiej sondy i samego MAF na wolnych obrotach? Jest to w porządku?

Na SD podjadę jakoś w tygodniu ale wolałbym wiedzieć przed w jakim kierunku sprawdzać.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
Meniu
VIP
Posty: 923
Rejestracja: 23 mar 2018, o 22:05
VIN: WDB2030421A649606

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: Meniu »

przecinek pisze: 11 maja 2019, o 09:03 AFR powinien być ~14.7 , 13 to trochę bogato ale bez tragedii , ltft powinien być na zero +-5% u ciebie jest prawie max 24.2% czyli serownik sobie dołożył paliwa tylko po tym co opisałeś na nic nie wskazuje , lepiej udaj się na sd niech zrobią reset ecu żeby wyzerować korektę bo teraz to sama się nie wyzeruje tak szybko jeździć i obserwować może i sd coś pokaże przy okazji
Zerowanie korekty ma jakiś zwiazek z adaptacją przepustnicy,? Kiedys mi ktos radzil abym jechał na adaptacje przepustnicy to wszystkie nastawy i korekty też się wyzerują. Prawda to ?
Awatar użytkownika
magila
VIP
Posty: 197
Rejestracja: 27 mar 2010, o 07:34
VIN: WDB2093421F076273
Lokalizacja: Warszawa

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: magila »

Witam,
sondy pokazuję coś nie tak co nie znaczy że to one są winne. Czy wyeliminowałeś wszystkie typowe usterki dla tego silnika.
- olej we wiązkach -> padają sondy
- pękają wężyki - lewe powietrze

Co do MAF 2,3 g/s - sprawdź filtr powietrza.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mercedes-Benz CLK 200 KOMPRESSOR Avantgarde - 209.342, 271.940, 722.695
radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

Sprawdzę dziś bez filtra co pokaże. Podczas rozgrzewania jest około 3.2-3.5 g/s (obroty 800-900).

Co do sondy - wczoraj pokazała definitywnie, że ma dość. Raz rzuciła błędem P0140 (brak aktywności drugiej sondy), a po skasowaniu i ponownym odpaleniu P0138 (stałe napięcie 1V).

Układ dolotowy był sprawdzany, przepływomierz umyty, przepustnica umyta, wężyki sprawdzone (również ten od odpowietrzenia, nawet w niego dmuchałem i jest szczelny). Olej w wiązce był, wszystko jest umyte (mam nadzieję, że skutecznie), a elektromagnesy uszczelnione. Dziś jeszcze dla pewności podjadę na SD aby upewnić się, że tylko sonda jest problemem.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
Awatar użytkownika
magila
VIP
Posty: 197
Rejestracja: 27 mar 2010, o 07:34
VIN: WDB2093421F076273
Lokalizacja: Warszawa

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: magila »

U mnie na wolnych obrotach:
O21x2V ma ~0,8 V
O2S1LV ma ~1,6
oczywiście obie wartości muszą się dynamicznie zmieniać przy zamianie obciążenia silnika/dodaniu gazu, to tak w skrócie.
Z filtrem powietrza to mi chodziło czy nie jest jakoś szczególnie brudny/niedrożny.

Torque ma kilka dodatkowych pluginów, np. Realtimes Charts - obrazuje dane w formie wykresów co ułatwia diagnostykę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mercedes-Benz CLK 200 KOMPRESSOR Avantgarde - 209.342, 271.940, 722.695
radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

Wartości się zmieniają (szczególnie te na pierwszej sondzie, po dodaniu gazu napięcie lekko przysiada więc mieszanka jest bogata, po ujęciu gazu napięcie rośnie, bo paliwa jest mniej). Obecnie, gdy druga sonda jest zawieszona na 0.9-1.0 V, pierwsza sonda pokazuje poprawne wartości, a same spaliny nie śmierdzą benzyną.

Teraz tylko kwestia zakupu dobrej sondy, bo oryginał jak ostatnio sprawdzałem najtańszy nie był niestety.
Bosch lub NGK nada się?
Ewentualnie może ktoś zna dobrego sprzedawcę z AliEx, bo i tam czasami zdarzają się oryginalne produkty (zamawiałem tam już elementy do innych marek i nie różniły się od oryginału) ale to i tak ryzyko, więc nie wiem czy nie skuszę się jednak na zmiennik lokalnie.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
Awatar użytkownika
magila
VIP
Posty: 197
Rejestracja: 27 mar 2010, o 07:34
VIN: WDB2093421F076273
Lokalizacja: Warszawa

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: magila »

Ja od kilku lat jeżdżę ma sondach BOSCHa [pierwsza i druga). NGK, DENSO też będą dobre.
U mnie po odpięciu wtyczki sondy tej za katalizatorem dosłownie wylał się olej.

ps.
jeżeli dobrze patrzę to nie ma dramatu - druga sonda BOSCH ok 240 zł.
Mercedes-Benz CLK 200 KOMPRESSOR Avantgarde - 209.342, 271.940, 722.695
radekrp90
VIP
Posty: 111
Rejestracja: 25 cze 2017, o 13:13
VIN: WDB2037461A362168
Lokalizacja: GTC

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: radekrp90 »

W lokalnym sklepie po zniżkach mi podali 220, NGK znalazłem za 180. Z AliEx od 80 do 120, ale ta ostatnia ma wszystkie oznaczenia MB.

W moich wtyczkach też był niestety olej i raczej sondy nie wymienię póki się go nie pozbędę z nich. Chyba, że da się jakoś zabezpieczyć samą wtyczkę sondy przed przeciekaniem oleju. Pisałem kiedyś o lutowaniu ale czy jakby ktoś miał jakąś fotkę albo propozycję ile tej cyny tam dać byłbym wdzięczny. Wtyczkę postaram się dziś rozebrać, to bym za jednym zamachem i to zabezpieczenie przed olejem zrobił, bo nie wiadomo ile jego jeszcze w instalacji zostało.
Mercedes CL203 180 Kompressor '02
VW Passat 3C Limousine 1.4 TSI '09
kojot14

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: kojot14 »

Mam podobny problem.Olej z przewodów,sterownika i wtyczek zlikwidowany.Nowe elektromagnesy z przedłużkami,i wiele innych części,a problem się pojawia.Otóż gdy przejadę ok.50 km,zostawię samochód na 2 h w drodze powrotnej po ok.20 km zapala się kontrolka silnika,ale nic sie nie dzieje,auto jedzie normalnie,spalanie normalne,nie szarpie,obroty równe.Tak sie dzieje za każdym razem.Po mieście nie zapala się.Oczywoście błąd to P0172 czyli za bogata mieszanka na 1cylindrze. Nie mam już pomysłów co robić.Układ szczelny,lambdy nowe,przepływka też.Może wtryskiwacz leje? Pomóżcie proszę.
Awatar użytkownika
magila
VIP
Posty: 197
Rejestracja: 27 mar 2010, o 07:34
VIN: WDB2093421F076273
Lokalizacja: Warszawa

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: magila »

A te "rurki" odpowietrzenia skrzyni korbowej pod kompresorem w jakim masz stanie? Lubią parcieć i pękać.
silnik-i-osprzet-f36/pocenie-sie-oleju- ... 13016.html
Mercedes-Benz CLK 200 KOMPRESSOR Avantgarde - 209.342, 271.940, 722.695
kojot14

Re: [M271] Bogata mieszanka i pytanie o algorytm działania sterownika Siemens 4LKE w silnikach M271

Post autor: kojot14 »

Miałem sparciałe i założyłem nowe.Jedyne czego nie ruszałem przy silniku to wtryski.Wymieniłem uszczelki pod pokrywą i sprawdziłem rozrząd i jest prawie nówka.Nie mam pojęcia czemu jak ostygnie to łapie błąd.Podejrzewam,że w żyłach przewodów jest jeszcze olej i on może to robić.Kupiłem jedną wiązkę nową tą z małą wtyczką i teraz myślę nad wiązką silnika,ale to koszt 2500 zł w ASO a tak nowe nie do dostania.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”