[PORADNIK] SILNIKI BENZYNOWE STOSOWANE W 203

Moderator: Dziki Mar

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Smart
VIP
Posty: 5739
Rejestracja: 29 gru 2012, o 11:25
VIN:
Lokalizacja: Katowice

[PORADNIK] SILNIKI BENZYNOWE STOSOWANE W 203

Post autor: Smart »

Który silnik jest najlepszy? Trudno na wprost odpowiedzieć na takie pytanie a kupując C200K lub C220CDI dokonujemy tak czy owak, właściwego wyboru, bo są to najpopularniejsze silniki MB o czym świadczą dane z produkcji oraz ich ilość na rynku samochodów używanych. Poniżej poradnik dotyczący silników spalinowych.

M111 EVO - C180; C200K; C230K

Obrazek

Zacznijmy od silnika C200 Kompressor. "C200K" to nie koniecznie "C200 K". Wraz z wejściem w203 na rynek w Marcu 2000r, podstawowym najmniejszym silnikiem był C200K. W Listopadzie 2000r wprowadzono dodatkowo C180 a oba silniki, bazowały na sprawdzonej i solidnej konstrukcji M111 EVO, który to silnik wprowadzono w 1992r. i wycofano w 2002r.. Przez 10 lat silnik miął wiele modyfikacji jednak blok w w203 pozostaje taki sam jak w w124 i sam silnik, jest stosunkowo ekonomiczny jednak potrafi zdziwić w wersji C180 bez kompresora a o tego, potrafi być głośny i brzęczeć. W silnikach m111.95x wprowadzono znaczne zmiany (inny kompressor, komora spalania, większy stopień sprężania, czujnik wałka rozrządu, zoptymalizowane kanały wtryskiwaczy i układ dolotowy, nowe wtryskiwacze, sterowanie przez ME-SIM4) pozwalające uzyskać normę Euro 4 plus 111.98x czyli, odświeżona wersja 230-tek, analogiczna do serii 95x - M111 EVO w wersjach z kompresorem. Problemami tego silnika jest wyciek oleju przy elektromagnesie wałka rozrządu i przenikanie oleju wiązką do MSG, czemu można zapobiec poprzez założenie specjalnego adaptera blokującego proces przenikania oraz awaryjna przepustnica i niestety, może się okazać dosyć poważny i kosztowny w sytuacji, jeśli kupujący trafi na taką zaniedbaną jednostkę ale pomimo tych problemów, zadbany silnik M111 EVO jest godny polecenia. Solidny, ekonomiczny i bardzo elastyczny zwłaszcza w modelu C230K w Sportcoupe.

Silnik M111 EVO był oferowany w w203 od Marca 2000 do Czerwca 2002 a poniżej, zestawienie przykładowych konfiguracji silnika M111 EVO wraz z osiągami.

203.035 111.951 Limuzyna C180
203.045 111.955 Limuzyna C200K
203.235 111.951 Kombi C180
203.245 111.955 Kombi C200K
203.735 111.951 Sportcoupe C180
203.745 111.955 Sportcoupe C200K
203.747 111.981 Sportcoupe C230K

C180

Obrazek

C200K

Obrazek

C230K

Obrazek

M271 - C180K; C200K; C200CGI; C230K

Obrazek

C200K to nie zawsze C200 K i widać to po silnikach, które zostały wprowadzone wraz z rokiem modelowym 2003, czyli dokładnie w czerwcu 2002. Nowe silniki M271 E18 ML z technika TwinPulse całkowicie zastąpiły starsze M111 i o ile, oznaczenie modelu samochodu się nie zmieniło, to jednak technika oraz osiągi się całkowicie różnią od poprzednich modeli. Silniki M271 zostały skonstruowane z myślą o downsizingu a zatem, więcej mocy i lepsza wydajność w połączeniu z większa oszczędnością. Wraz z nowa generacją silnika również zmieniono pojemność agregatu i tak w nowych M271 pojemność silnika, została zmniejszona z 2,0L do 1,8L a ponadto, tym razem odmiany C230K jak i C180K bazowały na tym samym silniku. Nowa stoosiemdziesiatka, czyli C180K otrzymała pierwszy raz sprężarkę i w związku z tym, więcej mocy bez zwiększania pojemności.
Dla głodnych szczegółów technicznych polecam link, którego mówiąc wprost na ten moment już mi się nie chciało przepisywać, za co z góry przepraszam i może kiedyś jak odetchnę na chwilę od tematu, uczynię to.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M_271

Dzięki nowej technice TwinPulse, silnik M271 jest wyjątkowo cichy jak i bardzo spokojnie pracuje. Co więcej - praca silnika jest porównywalna z praca dobrego silnika V6, jednak, jeśli chodzi o osiągi, silnik L4 nie dorównuje silnikowi V6. W pierwszych latach produkcji, odnotowano problemy ze sprężynami zaworowymi zacinającymi się w pojazdach, które były używane na krótkich trasach i miały dużo rozruchów na zimnym silniku, nie stanowi to jednak powodu do zmartwień. Kolejnym znanym mankamentem jest problem z rozrządem i przeskakującym/rozciągającym się łańcuchem i kontrola łańcucha, mniej więcej co 100 tys. kilometrów przebiegu jest podstawą egzystencji posiadaczy silnika M271 K. Kolejną wadą tego silnika jest wyciek oleju przy elektromagnesach wałków rozrządu i przenikanie oleju przewodami do MSG, czemu można zapobiec założeniem specjalnych adapterów, blokujących proces przenikania. Mimo to można powiedzieć, że zadbany C200K M271 jest najlepszym agregatem z tej serii silników jeśli chodzi o spalanie jak i osiągi, a i najsłabszy C180K może być równie godny polecenia ze względu na spalanie. Mocniejszy silnik C230K wart będzie pochylenia się, jeśli szukamy mocnych wrażeń (192 koni mechanicznych) i nie stawiamy na niskie spalanie jak na przykład w modelu C180K, choć dla wielu C180K będzie również zadowalający osiągami. Ogólnie można przyjąć ze wszystkie trzy modele (C180K, C200K, C230K) maja podobne zużycie paliwa w mieście i się jedynie różnią mocą jak i spalaniem w trasie a C200K jest tutaj po środku, i posiada cechy słabszej jak i mocnej wersji, dlatego jest najczęściej pożądanym silnikiem tej serii. Kolejna odmiana tego silnika jest C200CGI (Charged Gasoline Injection), czyli silniki spalinowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Idea powstała już w latach 50 i pierwszy raz została wprowadzona w samochodzie Mercedes-Benz 300SL. Ten rodzaj wtrysku był dosyć krótko montowany, ze względu na problemy z rozcieńczaniem oleju jak i notorycznie padającymi pompami a w 1963r., firma Mercedes-Benz porzuciła ten pomysł na dobre 40 lat aby powrócił w 203 z silnikiem C200CGI. Niestety początkowe problemy z wtryskami całkowicie dyskwalifikują C-Klase w203 z tym agregatem a problemy, zostały ogólnie opanowane wraz z wprowadzeniem nowej C-Klasy w204. Zainteresowani kupnem 203 powinni omijać ten silnik ze względu na awaryjność, restrykcje związane z paliwem (minimum PB98) jak i gorszy dostęp do części a warto wiedzieć, że i cały most oraz końcówka wału napędowego są inne. Kolejną ciekawostką jest to, że silnik C200CGI był jedynym silnikiem w 203, który nie występował ze skrzynia automatyczna, lecz zawsze z manualna.

Powracając silnik M271 był oferowany w w203 od czerwca 2002 do grudnia 2007 a poniżej, zestawienie przykładowych konfiguracji silnika M271 wraz z osiągami.

203.046 271.946 Limuzyna C180K
203.042 271.940 Limuzyna C200K
203.043 271.942 Limuzyna C200CGI
203.040 271.948 Limuzyna C230K
203.246 271.946 Kombi C180K
203.242 271.940 Kombi C200K
203.243 271.942 Kombi C200CGI
203.240 271.948 Kombi C230K
203.746 271.946 Sportcoupe C180K
203.742 271.940 Sportcoupe C200K
203.743 271.942 Sportcoupe C200CGI
203.740 271.948 Sportcoupe C230K

C180K

Obrazek

C200K

Obrazek

C200CGI

Obrazek

C230K

Obrazek

M112 - C240; C320; C32AMG

Obrazek

Dla zwolenników wolnossących i elastycznych silników, Mercedes-Benz oferuje paletę silników V6 a samą współcześnie przygodę z takimi silnikami koncern rozpoczyna dosyć późno, bo dopiero w 1998r wraz z wprowadzeniem silnika M112 w modelach w202 oraz w210. W 203 oferowano silnik M112 od samego początku, czyli od marca 2000r. natomiast w 2005r., silnik M112 został zastąpiony silnikiem M272.
Ogólnie seria M112 to grupa widlastych silników sześciocylindrowych, osiemnastozaworowych, wolnossących i doładowanych, ze stałymi fazami rozrządu o wtrysku elektronicznym montowanych w samochodach marki Mercedes-Benz. Produkowane od 1997 roku, które zadebiutowały w klasach C, E, SL, SLK, do 2008 roku. Silniki M112 zastąpiły serię M104(do 1997). Bloki silników i głowice wykonane są z siluminu. Głowica SOHC posiada 3 zawory na cylinder: 2 wlotowe, 1 wylotowy w celu ograniczenia oddawania ciepła do kanałów głowicy przez gorące spaliny. Tłoki również wykonano ze stopów aluminium, pokryte żelazem. Korbowody są stalowe, kute a wałki rozrządu jednoczęsciowe, odlane z żeliwa. M112 były to pierwsze silniki V6 Mercedesa. Kąt rozwarcia cylindrów wynosił 90°, choć dla jednostek V6 optymalnym rozwidleniem jest kąt 60°. Z tego powodu zastosowano wałek wyrównoważający całkowicie pierwszą harmoniczną wibracji i częściowo drugą. Kąt 90° jest optymalnym kątem dla silników V8. Seria silników V8 M113 jest spokrewnioną wersją silników M112 i prawdopodobnie z powodu obniżenia kosztów produkcji zastosowano kąt 90° w silnikach V6. Kolektor dolotowy w silnikach M112 jest wykonany ze stopu magnezu i posiada zmienną długość dolotu. Silniki M112 występowały w wersjach 2.4l (M112 E24), 2.6l (M112 E26), 2.8l (M112 E28), 3.2l (M112 E32), 3.7l (M112 E37) oraz 3.2l z doładowaniem mechanicznym (M112 E32 ML). W mniej więcej połowie 2000 roku wprowadzono zmodyfikowane silniki M112 w celu spełniania norm Euro 3 [silnik M112 E26 zastąpił silnik M112 E24 zachowując oznaczenia modelowe x240 np. E240]. Można wyjść z założenia, że ta paleta silników V6 w 203 jest najmniej awaryjną seria silników, choć oczywiście silnik jest rzeczą mechaniczna i każdy podzespół ma jakąś żywotność, jednak w tych silnikach nie ma niczego niepokojącego , na co by można zwrócić uwagę podczas zakupu samochodu. Silniki wolnossące są najbardziej sprawdzonymi i wiecznymi konstrukcjami i pomimo braku doładowania, cieszą się ogromna popularnością na całym świecie. Wszystkie silniki M112 piją średnio 10L/100km przy normalnym użytkowaniu w mieście jak i w trasie. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru silnika? C240 jest silnikiem skonstruowanym dla osoby ceniącej sobie cicha i dobra kulturę pracy silnika. Agregat został skonstruowany z myślą o komforcie a nie dla kierowcy wyścigówki. Nie powinno się porównywać tego silnika z jego większym bratem C320. Każdy z nich ma inne przeznaczenie. Koneser spokojnego silnika V6, który szuka na dodatek oszczędnego silnika w trasę, powinien wybrać C240 a jest to najprostsza konstrukcja tego silnika naprawdę godna uwagi. C240 ma jednak podobne spalanie do C320 (w mieście), co go może dyskwalifikować u osoby szukającej mocnego silnika dlatego Mercedes-Benz miał do zaoferowania C320. Był to najmocniejszy silnik w w203 (poza wersja sportową, AMG) do momentu wprowadzenia silnika C350 M272 w 2005r. Silnik jest bardzo elastyczny i najzwyczajniej sprawia frajdę. Zwolennicy szybkiej motoryzacji powinni sięgać dokładnie po ten silnik a jeśli kupujący chce sięgnąć najwyższej polki, to w modelu w203 PRZED litem ma możliwość zakupu silnika M112 z doładowaniem w wersji C32AMG i jest to wcześniej wymieniony typ silnika stosowany w modelach C320, dodatkowo z doładowaniem. Ten silnik również nie sprawia kłopotów i jest również godny polecenia. Sama konstrukcja kompresora bywa wadliwa i jest jedynym mankamentem tego silnika zatem przed zakupem warto więc, sprawdzić sprężarkę. Bardzo ciekawym wydaje się fakt, że napęd na cztery koła 4MATIC jest tylko stosowany w modelach MB z silnikami V6.

Silnik M112 był oferowany w 203 od marca 2000 do czerwca 2005 a poniżej, zestawienie przykładowych konfiguracji silnika M112 wraz z osiągami.

203.061 112.912 Limuzyna C240
203.081 112.916 Limuzyna C240 4MATIC
203.064 112.946 Limuzyna C320
203.084 112.953 Limuzyna C320 4MATIC
203.065 112.961 Limuzyna C32AMG
203.261 112.912 Kombi C240
203.281 112.916 Kombi C240 4MATIC
203.264 112.946 Kombi C320
203.284 112.953 Kombi C320 4MATIC
203.265 112.961 Kombi C32AMG
203.764 112.946 Sportcoupe C320

C240

Obrazek

C320

Obrazek

M272 - C230; C280; C350

Obrazek

Seria M272 to grupa widlastych silników sześciocylindrowych, 24-zaworowych, wolnossących, ze zmiennymi fazami rozrządu o wtrysku elektronicznym montowanych w samochodach marki Mercedes-Benz. Produkowane od 2004 roku, które zadebiutowały w większości klas. Silniki M272 zastąpiły serię M112 (do 2008) a w modelu 203 montowane były od 2005r.

Silniki M272 występują w wersjach 2.5l (M272 E25), 3.0l (M272 E30), 3.5l (M272 E35). Od 2006 roku także w wersji z wtryskiem bezpośrednim (M272 E35 CGI). Bazujący na M112 silnik M272 jest wykonany w większości ze stopów aluminium: blok (silumin), głowica (silumin), tłoki (stop aluminium pokryty stopami żelaza). Kolektor dolotowy tak jak w przypadku M112 jest wykonany ze stopów magnezu. Silnik V6 o rozwarciu cylindrów 90°, posiada dwie głowice DOHC z dwoma regulowanymi wałkami każda (zmienne fazy rozrządów). Wałki rozrządu zaworów ssących napędzane są łańcuchem i regulują się płynnie po 40° każdy. Wałki rozrządu zaworów wydechowych napędzane są przez przekładnie zębatą i regulator od napędu wałków ssących. Regulator wałków wydechowych zdolny jest obrócić wałki wydechowe także o 40°. Identycznie jak w przypadku M112 pomiędzy tłokami znajduje się wałek wyrównoważający pierwszą i częściowo drugą harmoniczną. Kolektor ssący o dwóch długościach dolotu posiada dodatkowo klapki zawirowujące świeży ładunek. Modyfikacją w stosunku do M112 jest obecność 4 klapek (2 do długości i 2 do zawirowań) zamiast 1 (zmienna długość dolotu), czyli każda klapka posiada jedną funkcję dla jednego z dwóch banków cylindrów. Klapki zawirowujące uaktywniane są w pełnym zakresie obrotów przy niskim i średnim obciążeniu. W odróżnieniu do M112, M272 posiada zamontowany sterownik Bosch na kolektorze ssącym. Z powodu w pełni regulowanych faz rozrządu nie posiada EGR.

Podstawowym problemem w tym silniku było do 2006 roku, po którym to wadę usunięto, wycierające się koło zębate wałka wyrównoważającego a zatem przed zakupem egzemplarza z lat 2005-2006 warto się upewnić, że owo kółko zębate zostało wymienione, bowiem jeśli sama część droga nie jest, to usługa wymiany może kosztować od grubych tysięcy złotych w zwykłym warsztacie do dobrze ponad 10 tys. pln w ASO, gdyż do tej wymiany trzeba wyciągnąć i rozebrać niemal cały silnik.

... cdn wkrótce.
CL203 WDB2037461A802397
Awatar użytkownika
e)(trem
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 4 wrz 2014, o 19:25
VIN:
Lokalizacja: wlkp

Re: [PORADNIK] SILNIKI BENZYNOWE STOSOWANE W 203

Post autor: e)(trem »

:mb: W203 2.0 Kompressor M111 Avangarde Manual
Małe kółko :rotfl:
WDB 20304 51A0 63267
TheCoyot
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 27 paź 2018, o 11:34
VIN: brak VIN

Re: [PORADNIK] SILNIKI BENZYNOWE STOSOWANE W 203

Post autor: TheCoyot »

mozna w jakis sposob okreslic czy w M272 problem z tym kolem zebatym zostal wyeliminowane? np po nr VIN?
Awatar użytkownika
siwix
JuniorAdmin
Posty: 4575
Rejestracja: 26 paź 2014, o 18:38
VIN: WDB2032521F833745
Lokalizacja: Świdwin/ Buxtehude/Stade (DE)
Kontakt:

Re: [PORADNIK] SILNIKI BENZYNOWE STOSOWANE W 203

Post autor: siwix »

Można po VIN ustalić czy silnik jest z puli wadliwych czy też już po poprawce. Jest o tym na forum.
:!: Nie pomagam przez pw-- pytania pozostaną bez odpowiedzi
S203 M272 2.5 V6
Regulamin Forum
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”