Sonda lambda 1,8 kompresor

Moderator: Dziki Mar

ODPOWIEDZ
Plewka
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 11 sie 2018, o 16:42
VIN: WDB2032461F345140

Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: Plewka »

Jakie powinny być wskazania napięcia na sondach Lambda w 1,8 kompresor 143KM?
S203 C180 Kompressor
rahzelh
VIP
Posty: 37
Rejestracja: 5 sty 2014, o 16:46
VIN: WDB2030421A669935
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: rahzelh »

Przyłączę się do pytania. Również interesuje mnie właściwy wykres dla sondy przed i za katalizatorem. C200 1.8 Kompressor 163KM 2004r. lift. Torque pokazuje trochę dziwnie u mnie, bo wykres napięcia jest zbierany tylko dla 2-giej sondy a wykres szerokonapięciowej sondy jest widoczny tylko dla 1-wszej sondy.

Torque:
  • wykrywa napięcie tylko dla 2-giej sondy, która ma wartości średnio między 0.3-0.4V. Dla pierwszej brak wskazań. Wykres (O2 1x2) nie faluje, jest płaski na wolnych obrotach, czy taki być powinien?
  • dla pierwszej sondy wykrywa wskazania tylko jako "szerokonapięciowa sonda lambda". Dla drugiej brak wskazań. Wykres (O2S1LV) nie faluje, jest płaski na wolnych obrotach, czy taki powinien być, a jeśli nie, o czym to może świadczyć?
Z tego co czytam to wykres powinien falować w zakresie od 0.1-0.9V, zwłaszcza dla 1 sondy, tak? Tu tak nie jest. Dodam, że walczę z błędem P0171 (system too lean) i P0170 od jakiegoś czasu i próby namierzenia źródła problemu na razie bez powodzenia (na Regulskiej w Warszawie).

Zastanawiam się, czy po tych wykresach można stwierdzić, że sondy działają poprawnie i problem jest gdzieś indziej czy jednak niekoniecznie? i dlaczego obie sondy są widoczne w Torque pod innego rodzaju wykresem jak opisałem powyżej?

Będę wdzięczny za pomoc.

20190107_230017_mine_komentarz_forum.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W203 C200 Kompressor 1.8 163KM (05/2004) Classic | Sedan | Lift | Manual | LPG
Meniu
VIP
Posty: 923
Rejestracja: 23 mar 2018, o 22:05
VIN: WDB2030421A649606

Re: Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: Meniu »

P0171 to zbyt uboga mieszanka a P0170 to zbyt bogata?

Próbowałeś jeździć jakis czas na benzynie tylko ?

Jakies objawy? Duże spalanie, utrata mocy, Check ?
rahzelh
VIP
Posty: 37
Rejestracja: 5 sty 2014, o 16:46
VIN: WDB2030421A669935
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: rahzelh »

P0170 to ogólny błąd informujący o problemie z dopływem paliwa. Pojawia się czasem lub na zmianę z P0171, ale to ten P0171 występuje najczęściej. Tak próbowałem jeździć tylko na benzynie i na benzynie jest jeszcze gorzej, ale dlaczego to napiszę za chwilę.

Objawy:
  • Check engine
  • Większe spalanie
  • Przy badaniu technicznym stwierdzono znaczne przekroczenie norm spalin.
  • Korekta LTFT znacznie podwyższona +23%
Jeździ ładnie, zbiera się dobrze, nie zauważam pogorszenia gołym okiem, obroty nie falują, nie trzęsie, nie szarpie. Dopiero podłączając pod program diagnostyczny widać, że jednak korekty paliwowe szczególnie długoterminowa są na bardzo wysokim poziomie. I kiedy przekroczą poziom +25% ECU wyrzuca check enginge.

Trochę analizowałem temat i to do czego doszedłem:
Korekta LTFT (długoterminowa) podwyższona, na poziomie 23% (co widać na wykresie). ← A to znaczy, że skład mieszanki powietrze/paliwo jest zachwiany, jest za dużo powietrza w stosunku do paliwa (lub za mało paliwa do powietrza) i ECU próbuje sobie z tym poradzić dodając paliwo. Kiedy wyjdzie poza 25% pojawia się check engine. Wartości oczekiwane bliskie zero lub co najwyżej kilka %. Taki wysoki poziom jest na wolnych obrotach i przy jednostajnej i spokojnej jeździe. Podczas żwawego przyspieszania korekta LTFT lekko maleje (czyżby związane z ciśnieniem??), po czym wraca do 23%.

Check wyskakuje głównie na benzynie właśnie. A to z tego powodu, że mam ustawioną bogatszą mieszankę na gazie i przez to ECU nie musi tyle dodawać paliwa i korekta jest trochę mniejsza, dopóki mieści się w zakresie i nie przekracza 25% checka nie ma. Po przełączeniu na benzynę check wyskakuje po kilku kilometrach.

Check wyskakuje również jeżdząc na gazie zaraz po zatankowaniu gazu (zawsze tankuję do pełna) po przejechaniu całej butli 50l. O czym to mogłoby świadczyć?

Ostatni test jaki robiłem:
Po ponownym zweryfikowaniu przez warsztat szczelności układu, wykasowaniu błędu i korekt (LTFT=0, STFT=0) jadąc na benzynie i obserwując korekty zauważyłem że LTFT nie rosło już aż tak, było stabilne w okolicy 0 (ewentualnie + 2-3%) i chodziły tylko korekty krótkoterminowe STFT na + kilka/kilkanaście% w zależności od trybu jazdy, czyli w zasadzie dobrze. Dobrze, przez ok 10 min, do czasu kiedy zorientowałem się, że jest zimno w aucie bo mam wyłączone grzanie i klimatyzację (Auto=off) i zamknięte nawiewy. Jak tylko włączyłem klimatyzację, przycisk Auto=on i nawiewy ruszyły to korekty poszły w górę (na przestrzeni kilku minut jazdy). W sumie nie dziwię się, jednak jak już ruszyły to doszły dla LTFT w okolice +17% a dodatkowo korekty STFT w okolicach +5-15% i już granica +25% łącznie przekroczona więc check się zapalił. Tylko mam wątpliwości przy tym teście czy to wina włączenia nawiewów i klimatyzacji czy po prostu tyle potrzeba było czasu na rozgrzanie silnika. A jak wiadomo na rozgrzanym inaczej wszystko chodzi. O dziwo tutaj na zimnym było lepiej z tymi korektami. To wskazywałoby jakby a) na rozgrzanym lub b) przy chodzącej klimatyzacji i grzaniu (tutaj musze jeden z tych dwóch scenariuszy wykluczyć) problem zaczynał dopiero występować i narastać co objawia się reakcją ECU w postaci wzbogadzania mieszanki przez korekty (i finalnie wyrzuceniu check engine'a P0171 System too lean po przekroczeniu granicy).

Kurcze mam wrażenie, że z początkowego pytania o właściwy wykres i parametry sond lambda jakie powinny być w moim W203 by pomóc ustalić czy działają poprawnie wyszedł opis całego problemu z jakim się zmagam zasługujący w zasadzie na osobny wątek ;/ Mam nadzieje, że takie całościowe opisanie problemu jednak lepiej pomoże w diagnozie i może komuś coś podpowie bo mi kończą się pomysły...
W203 C200 Kompressor 1.8 163KM (05/2004) Classic | Sedan | Lift | Manual | LPG
Meniu
VIP
Posty: 923
Rejestracja: 23 mar 2018, o 22:05
VIN: WDB2030421A649606

Re: Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: Meniu »

Powtórz ten test z wyłączonym nawiewem. Może to będzie jakaś wskazówka.

10min jazdy to sporo. Dla porównania po 1,5km u mnie wskazówka odrywa się od 40 stopni. Chyba, że u Ciebie coś świruje jak osiągnie max temperaturę.

Wygląda jakby miał za dużo powietrza skoro dodaje paliwa a opis błędu "too lean" z tłumaczenia wychodzi "za uboga". No chyba, że ciśnienie paliwa za małe i podaje go wtedy więcej , ale to w warsztacie pewnie sprawdzali.


Zobacz czy może EGR się nie zawiesił - załóż strzykawkę z wężykiem na EGR a potem pociągnij i puść. Powinno samo dość mocno odbijać i wracać do pozycji zamkniętej.

Z wykresu wychodzi, że jak ciśniesz gaz w podłogę to wskazania sondy w okolicy 1. Po odpuszczeniu gazu wskazania wędrują w stronę 0.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Sonda lambda 1,8 kompresor

Post autor: przecinek »

Tu jest temat jakie wartości
zrob-to-sam-f19/parametry-obd-t22990.html
W m271 pierwsza sonda jest szerokopasmwową która pokazuje Afr lub napięcie 0-5v a druga wąskopasmowa która ma oscylowac 0-1v
Ltft masz za duży zawne przez zbyt ubogą mieszankę na gazie, zrób reset ECU na SD lub jezdzij na benzynie aż ltft zejdzie w okolice zera i dopiero wtedy ustaw gaz na afr
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”