Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Moderator: Dziki Mar
- 7dziadek
- VIP
- Posty: 210
- Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
- VIN: wdb2037061a401701
Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Może ktoś wytłumaczy dlaczego Mercedes nie posiada tzw. cyngla z boku lub w środku lewarka biegów jak bają niemal wszystkie ASB innych marek
Przy okazji zapytam dlaczego przełączenie z D na N w czasie jazdy jest niewskazane czy wręcz zabronione ?
Przy okazji zapytam dlaczego przełączenie z D na N w czasie jazdy jest niewskazane czy wręcz zabronione ?
C220-CDI Automat
COUPE 02r
COUPE 02r
- Dziki Mar
- Moderator
- Posty: 4166
- Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
- VIN: WDB2110891B355007
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
AD.1. Taka konstrukcja
AD. 2. Opis jest w instrukcji.
AD. 2. Opis jest w instrukcji.
W203 C200 M271 2005 Był
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest
ALBUM
Regulamin Forum
Status VIP
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest
ALBUM
Regulamin Forum
Status VIP
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3342
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Rozwinę wypowiedź Dzikiego. "Cyngiel/guzik" nie jest potrzebny bo zabezpieczeniem przed przypadkową zmianą pozycji jest kierunek ruchu lewarka - nie chodzi w linii prostej tylko zygzakiem, jedynie na odcinku N - D masz linie prostą (ale o tym za chwilę). W lewarkach z blokadą guzikiem wszystkie pozycje są ułożone w linii prostej i po to jest guzik żeby przypadkowo w czasie jazdy nie zmienić pozycji wybieraka.
Co do wyrzucania na neutral w czasie jazdy - skrzynia ma wtedy znacznie niższe ciśnienie oleju (który oprócz smarowania również chłodzi skrzynię) a dwa - masz rozpięty napęd i może się zdarzyć że nagle musisz przyśpieszyć (i generalnie chodzi właśnie o to drugie w instrukcjach bo jak sam zepsujesz skrzynie to serwis się tylko ucieszy).
A teraz wracamy do ułożenia pozycji N - D w linii prostej bez blokady (zresztą w każdej klasycznej skrzyni tą zmianę da się zrobić bez odciągania blokady czy naciskania "guzika") - służy to do natychmiastowego rozłączenia napędu w sytuacji awaryjnej/krytycznej (np. zgaśniecie silnika w czasie jazdy). I ciekawostka - w instrukcji od W210 (co ważne - auto bez ESP) jest zalecenie wyluzowania skrzyni podczas próby wyprowadzania auta z głębokiego poślizgu (żeby skrzynia przypadkowo redukując bieg nie narobiła jeszcze większego bigosu).
Co do wyrzucania na neutral w czasie jazdy - skrzynia ma wtedy znacznie niższe ciśnienie oleju (który oprócz smarowania również chłodzi skrzynię) a dwa - masz rozpięty napęd i może się zdarzyć że nagle musisz przyśpieszyć (i generalnie chodzi właśnie o to drugie w instrukcjach bo jak sam zepsujesz skrzynie to serwis się tylko ucieszy).
A teraz wracamy do ułożenia pozycji N - D w linii prostej bez blokady (zresztą w każdej klasycznej skrzyni tą zmianę da się zrobić bez odciągania blokady czy naciskania "guzika") - służy to do natychmiastowego rozłączenia napędu w sytuacji awaryjnej/krytycznej (np. zgaśniecie silnika w czasie jazdy). I ciekawostka - w instrukcji od W210 (co ważne - auto bez ESP) jest zalecenie wyluzowania skrzyni podczas próby wyprowadzania auta z głębokiego poślizgu (żeby skrzynia przypadkowo redukując bieg nie narobiła jeszcze większego bigosu).
- 7dziadek
- VIP
- Posty: 210
- Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
- VIN: wdb2037061a401701
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
@Przybek z Twego wywodu wnioskuję ze takie przełączenie z D na N nie jest zabronione ale niewskazane , Mimo to wolałbym 'cyngiel' : :-):
Miłego Świetowania !!!
Miłego Świetowania !!!
C220-CDI Automat
COUPE 02r
COUPE 02r
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3342
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Poza tym co wcześniej pisałem to jeszcze jak ustawisz skrzynie na N to możesz zgasić silnik nawet podczas jazdy (tylko kluczyka nie wyjmiesz - na szczęście MB o tym pomyślał i zrobił zabezpieczenie)...
A zamiast posiadania "cyngla" to proponuje trzymać prawą rękę na kierownicy a nie na drążku
A zamiast posiadania "cyngla" to proponuje trzymać prawą rękę na kierownicy a nie na drążku
-
- VIP
- Posty: 2134
- Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
- VIN:
- Lokalizacja: Turek/Dobra
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Cyngle są w japończykach. W Mercedesie nie ma i słusznie.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
- kiler22
- VIP
- Posty: 426
- Rejestracja: 1 paź 2017, o 21:20
- VIN: WDB2032421F303416
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
oj chyba nie tylko w japończykach . Cały VAG je ma , opel też . francuskimi ani włoskimi automatami nie jeździłem to nie wiem
c200 kompresor + LPG
WDB2032421F303416
WDB2032421F303416
- 7dziadek
- VIP
- Posty: 210
- Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
- VIN: wdb2037061a401701
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Niestety przyzwyczajanie jest drugą naturą człowieka a ja od lat ho...ho... a może więcej 80% czasu za kierownicą to kieruje lewą ręką a prawa właśnie na lewarku - no ale trzeba będzie się uczyć/przestawić.
I tak jak pisze Kiler22 b,dużo aut posiada cyngle nie tylko japończyki
C220-CDI Automat
COUPE 02r
COUPE 02r
-
- VIP
- Posty: 2134
- Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
- VIN:
- Lokalizacja: Turek/Dobra
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
Francuskie i ople miały najczęściej skrzynie Aisin, czyli japońskie. Mam taką skrzynię we Volvo AW50-55SN. Jeździły w Oplach, Sabach, Renówkach, Daweoo, trochę we Fiatach, Alfach, itp.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3342
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"
W C5 1 i 2 gen nie ma cyngla. A jak zobaczycie wybierak to już będzie wiadomo dlaczego jest niepotrzebny. Obecność cyngla nie jest uzależniona konstrukcją skrzyni tylko kierunkiem ruchu drążka na wybieraku