Strona 1 z 2

Naprawa niedziałającej elektryki fotela.

: 11 kwie 2010, o 20:39
autor: V126
Sprawa wygląda tak, że powodem przepalania się bezpiecznika jest przecieranie się kabli prądowych i zwieranie do masy. Oto opis w punktach jak ja poradziłem sobie z tym problemem.
1. odkręciłem najpierw tył fotela (2 śruby od spodu i panel do dołu) i tam biegnie kabel od silnika regulującego położenie oparcia.
2. Prześledziłem drogę kabla. Od silniczków biegnie do zewnątrz samochodu i skręca w dół. Dalej wychodzi pod fotelem i dalej biegnie kawałek do zewnątrz, a następnie wchodzi pod plastikową osłonę z przyciskami.
W tym miejscu, gdzie kabel znika nam z oczu patrząc przez zdjęte plecki fotela (tam gdzie skręca w dół), tam jest przetarcie, ponieważ o kabel ociera stelaż fotela w chwili pochylania oparcia.
3. Później trzeba zdjąć to co pokazał loneraider tutaj: viewtopic.php?t=3347 , czyli osłonę z przełącznikami. Należy też wypiąć kostki, uwolnić kabel z uścisku zacisku wiecznego.
4. Od strony zdjętych plecków pociągnijcie ten cały kabel do siebie i gołym okiem ujrzycie przetarcie. Uważajcie tylko, żeby nie ciągnąć na siłę, jedną ręką podciągajcie, a drugą popychajcie. Pomocnym może okazać się zluzowanie kawałka tapicerki, a mianowicie, gdy zanurkujecie pod fotel zobaczycie, że kabel przebiega obok kawałka materiału zamocowanego na dwóch metalowych haczykach wystających z ramy fotela. Zgejmijcie ten kawałek z jednego haczyka, będzie luźniej.
5. Gdy macie już wyciągnięty do tyłu spory kawałek kabla, trzeba zsunąć pancerz, zaizolować i pomyśleć co zrobić z tym dalej (ja nasunąłem na ten oplot kawałek koszulki termokurczliwej o średnicy 3cm i bez grzania przesadziłem przez tą dziurkę, żeby pełniła rolę tulei ochronnej).
6. Złożyć wszystko do kupy i włożyć nowy bezpiecznik.
W tamtym temacie loneraider napisał:
patrząc na poprowadzone kable między sterowaniem a silnikiem oparcia przypuszczam, że nie jeden z nas będzie miał taką usterkę
Ja to potwierdzam rozwiązanie jak u Ruskich i to musieliby być kompletnie zalani, żeby coś takiego wymyślić szok, po prostu ręce i nogi opadają. Sami się z resztą przekonacie.
Zanim cokolwiek zaczniecie robić, kluczyk ze stacyjki i do kieszeni, oraz bezpiecznik z gniazda i też do kieszeni.
P.S. Najlepiej zaizolować to by było, wyjąć kabel ze wsuwki nasunąć koszulkę termokurczliwą, nie bawić się izolacją, ale niestety pokonała mnie wsuwka, za nic nie mogłem wyjąć z niej kabla (jakbym to miał na biurku, obok filiżankę kawy, to raczej nie byłoby z tym problemu, niemniej jednak wsuwka wygląda na łatwego przeciwnika, nic bardziej mylnego :dobani: ) i zakręciłem to izolacją.
Gdyby były jakieś pytania proszę o kontakt na PW.

: 15 kwie 2010, o 20:37
autor: bojar
Bardzo ładny opisik- zabrakło tylko 2-3 fotek ;(

A ja się martwiłem czemu mi się bezpiecznik ciągle przepala... :)

Dzięki wielkie V126,

: 15 kwie 2010, o 20:58
autor: V126
Niestety nie miałem aparatu ze sobą, a opis napisałem pod wpływem ostatnich wydarzeń.

: 30 wrz 2010, o 00:42
autor: jakubart
dzieki! Dzis sie za to zabieram bo mam dokladnie to samo ;/

: 30 wrz 2010, o 10:28
autor: may_day28
Miełem to samo co w poscie i zrobiłem jak opisywano :usmiech: i jak do tej pory wszystko działa jak należy i bezpieczniki nie szczelaja :zacieszacz:

: 11 lip 2011, o 21:02
autor: kotecki25
Witam wszystkich .Jesli o bezpieczniki chodzi to znajduja sie po lewej stronie w bagazniku.Jest to pierwszy i 2 bezpiecznik patrzac od gory .

: 26 wrz 2011, o 00:33
autor: p38jlightning
Witam. Bardzo dobry opis - u mnie kable nie byly jeszcze przetarte ale w ramach prewencji je zabezpieczylem. Na bezpiecznikach 1 i 2 [SAM w bagazniku, 2 bezpieczniki od gory] nie ma napiecia. Do sprawdzenia modul SAM znajdujacy sie z tylu - sledztwo w toku, a o wynikach oczywiscie poinformuje:-)

Wypatroszono SAM'a ale nie znalazlem uszkodzen w module. Nie rozlutowywalem polaczen a w starej wersji SAM'a [auto z 2001 roku] - byloby to konieczne do sprawdzenia plyty od strony elementow. Po zdjeciu obudowy plyta drukowana jest widoczna od strony druku.

: 6 lip 2012, o 19:55
autor: noc
Przy siedzeniach z pamięcią problemów jest mnóstwo.Od nie zatwierdzonych komputerowo czujników Halla, ale kilkukrotne naciśnięcie lub wyłączenie kluczyka układ odblokowuje, po zaśniedziałe styki w manipulatorze drzwi.Oczywiście wiązka drzwi na gięciu i podpalone przekaźniki w sterowniku.Wszystkiego nie opiszę.Czasem trzeba 3-minut na naprawę, czasem
pół dnia.
Nikt bez organoleptycznej interwencji nie pomoże. :hejka:

: 3 wrz 2012, o 19:40
autor: radzisz22
u mnie nie dziala fotel kierowcy gdzie sa bezpieczniki za to odpowiedzialne zeby zaczac naprawe od podstaw?pozdrawiam

: 3 wrz 2012, o 20:15
autor: V126
W bagażniku, chyba 2 pierwsze od góry.

: 5 wrz 2012, o 22:35
autor: noc
To zależy od daty produkcji.Bywają w desce rozdzielczej po stronie kierowcy dwie sztuki 30 A.

: 5 lip 2014, o 19:40
autor: Sekhal
Serwus,
Dzięki za instrukcje, kilka chwil i zrobione :ostr: . Strasznie mnie denerwowało, że coś nie działa i wywala bezpieczniki. Swoją drogą uważajcie też na przewód od pasów bezpieczeństwa, u mnie też mechanizm fotela nacinał przewodzik.
pzdr

Re: Naprawa niedziałającej elektryki fotela.

: 22 wrz 2019, o 21:45
autor: p38jlightning
UPDATE co do nie działającego sterowania siedzeniami - w SAM'ie padło sterowanie przekaźnikami.
w związku z tym iż auto jest pełnoletnie po prostu zlutowałem styki przekaźników i sterowanie siedzeniami po prostu działa zawsze.

W tym samym SAMie padło sterowanie ryglem klapki od paliwa więc języczek odgiąłem (sterowanie to czasem działa czasem nie więc musi być zimny lut na płycie SAM'a bo kable sprawdzone i są OK)

Re: Naprawa niedziałającej elektryki fotela.

: 26 wrz 2019, o 13:30
autor: maciekolo
Nie lepiej kupić używkę za parę groszy niż drutować?

Re: Naprawa niedziałającej elektryki fotela.

: 29 paź 2019, o 14:36
autor: Faraway
Ja też poprawiałem, nie działał fotel kierowcy, konkretnie oparcie, bezpieczniki ok, przekaźniki ok, silniczek ok, a ścierwo nie działało, przyczyną okazały się "zimne luty" w przełączniku sterującym, wystarczyło przegrzać lutownicą porządnie.