Wymiana dźwigni siłownika klapy nawiewu na nogi
: 10 sie 2011, o 23:09
Na wstępie witam wszystkich i od razu współczuję, bo jeśli to czytacie, to macie w perspektywie tą robotę. Mi w tempie spacerowym zeszło z tym ok. 8 godzin, ale da się zejść do 6. Ogólnie wymieniałem dźwignię w klimie Thermatic (ta bez wyświetlacza), ale zamieszczam wskazówki jak dobrać się do Thermotronica.
Będziemy potrzebowali:
- klucz nasadowy z przedłużkami, fajkowy lub rurowy dziesiątkę (innymi też da radę, ale po co się przemęczać)
- komplet kluczy torx (trzpieniowych, nie nasadkowych)
- kilka płaskich śrubokrętów lub twardych blaszek do wyważania
- klin do koła
- jakieś kombinerki, którymi będziemy zdejmowali linkę od maski i ręcznego (najlepiej z wydłużonymi, cienkimi i zagiętymi w bok końcami)
- coś na uspokojenie
1. Blokujemy koło
2. Odłączamy akumulator
3. Demontujemy tunel między siedzeniami: viewtopic.php?t=2689
4. Demontujemy nawiew: viewtopic.php?t=777 oraz viewtopic.php?t=3863 Jeśli ktoś ma niebieską rolkę, to nawiew nie wychodzi gładko, trzeba go wyciągnąć (tak z wyczuciem)
5. Demontujemy panel w konsoli centralnej viewtopic.php?t=2686
6. Zdejmujemy osłonę nad nogami kierowcy (w przypadku Thermotronica także nad nogami pasażera)
7. Wyjmujemy osłonę bezpieczników (w przypadku Thermotronica także osłonkę po drugiej stronie)
8. Odkręcamy bezpieczniki (zielone znaczniki) oraz odkręcamy już jedną śrubę od panelu pod kierownicą (czerwony znacznik)
(w przypadku Thermotronica po przeciwnej stronie należy odkręcić 2 śruby, jedną analogiczną do zaznaczonej na czerwono oraz drugą nieco wyżej)
9. Spuszczamy ręczny i zdejmujemy linkę hamulca ręcznego. Zdjęcie jest zrobione z wyprzedzeniem i ukazuje szufladę od ręcznego po wyjęciu panelu z przełącznikiem świateł. Linkę trzeba zdejmować od boku.
10. Następnie wyciągamy szufladę od spuszczania ręcznego i odkręcamy śrubę
11. Następnie Odpinamy kostkę od przełącznika świateł i ściskając blaszki (ta zewnętrzna zaznaczona jest na zdjęciu, drugą trzeba po omacku nacisnąć wkładając rękę od spodu) wypychamy cały panel do zewnątrz
A tak wygląda sama blaszka
12. Panel daleko nie wyjedzie, bo będą trzymały go przewody od podciśnieniowej regulacji reflektorów (chyba, że ktoś ma xenony, to punkt 12. pomija i cieszy się, bo panel ma już w rękach). Należy trochę wyciągnąć (z wyczuciem) cały panel do zewnątrz żeby zobaczyć bok całej tej rolki, żeby wyjąć całą rolkę z panelu. Trzyma się na dwóch zatrzaskach, które trzeba odgiąć (zaczepy mocno trzymają)
13. Odkręcamy śrubę zaznaczoną strzałką na drugim zdjęciu (są tam 2 śruby, odkręcamy tylko lewą)
14. Odkręcamy śruby
i cały panel pociągamy do dołu, po czym odłączamy 4 kostki od stacyjki. (W przypadku Thermotronica należy odkręcić śruby analogiczne do zaznaczonych, lecz po drugiej stronie, a dodatkowo 3 śruby w górnej przedniej krawędzi schowka. Umożliwi to wyjęcie schowka. Następnie należy odłączyć kostki i wyjąć schowek).
15. I praktycznie koniec rozbierania. Tutaj są siłowniki
Widać je po odchyleniu gąbki
lub od strony nóg
Tak wygląda centrala z siłownikami po wyjęciu w Thermaticu
a tak w Thermotronicu
16. Należy odkręcić siłownik
aby tego dokonać należy trochę odchylić gąbkę oraz nieco pomacać, bo nie wszystkie śruby są widoczne. Cały problem polega na tym, że brakuje miejsca, żeby wygodnie kręcić kluczem oraz móc sobie elegancko zajrzeć.
17. Zdejmujemy siłownik, i połamana dźwignia sama wypada. Nową wkładamy na miejsce
(tam gdzie widać sześciokątne wgłębienie, to z drugiej strony jest taki dziubek, który ma wejść w otworek w centrali (ja pacnąłem smaru, żeby mi to nie wypadało), a następnie zakładamy siłownik (trzeba sześciokątnym wypustem trafić w ten sześciokątny otwór w siłowniku) oraz przykręcamy go.
18. Następnie ja podłączyłem wszystkie kostki (bez zakładania jakichś paneli itp. po prostu założyłem siłownik i go przykręciłem), podłączyłem akumulator, kluczyk na II i dokonałem kalibracji nawiewów (na Thermaticu trzyma się pierwszy i drugi od lewej klawisz, aż zaczną naprzemiennie migać). Nawiewy się skalibrowały, a sam proces sam się zakończył, co było jednoznacznym symptomem, że naprawa była skuteczna.
Na zakończenie dodam, że nawet jeśli wiecie, że w Thermotronicu macie uszkodzoną tylko jedną dźwignię, to wymieńcie obie za jednym zamachem. Dużo więcej pracy to nie będzie, a przynajmniej będzie pewność, że na przyszłość usterka nie wystąpi, bo nowe dźwignie są wzmocnione. Dźwignie sprzedawane są dwie w komplecie (za około 70zł) i należy zwrócić uwagę na lewą i prawą (są podpisane L oraz R). Do Thermatica należy założyć tylko lewą.
P.S. Dla ciekawych dlaczego u mnie schowek został na miejscu odpowiem, że mam Thermatic i tam nie mam żadnej dźwigni, więc nie musiałem demontować tego. Jeśli zdejmiecie już panel pod kierownicą oraz schowek możecie próbować wyjąć ten element, do którego przykręcone jest radio. Wiem, że trzeba odkręcić śrubę na górze (mniej więcej jest ona tam, gdzie kończy się drewniany/aluminiowy panel) na środku. Czy coś więcej, tego nie wiem, bo ja tego nie dałem rady wyjąć, bo schowka nie zdejmowałem.
Powodzenia. Jeśli ktoś miałby pytania, to proszę bardzo.
Będziemy potrzebowali:
- klucz nasadowy z przedłużkami, fajkowy lub rurowy dziesiątkę (innymi też da radę, ale po co się przemęczać)
- komplet kluczy torx (trzpieniowych, nie nasadkowych)
- kilka płaskich śrubokrętów lub twardych blaszek do wyważania
- klin do koła
- jakieś kombinerki, którymi będziemy zdejmowali linkę od maski i ręcznego (najlepiej z wydłużonymi, cienkimi i zagiętymi w bok końcami)
- coś na uspokojenie
1. Blokujemy koło
2. Odłączamy akumulator
3. Demontujemy tunel między siedzeniami: viewtopic.php?t=2689
4. Demontujemy nawiew: viewtopic.php?t=777 oraz viewtopic.php?t=3863 Jeśli ktoś ma niebieską rolkę, to nawiew nie wychodzi gładko, trzeba go wyciągnąć (tak z wyczuciem)
5. Demontujemy panel w konsoli centralnej viewtopic.php?t=2686
6. Zdejmujemy osłonę nad nogami kierowcy (w przypadku Thermotronica także nad nogami pasażera)
7. Wyjmujemy osłonę bezpieczników (w przypadku Thermotronica także osłonkę po drugiej stronie)
8. Odkręcamy bezpieczniki (zielone znaczniki) oraz odkręcamy już jedną śrubę od panelu pod kierownicą (czerwony znacznik)
(w przypadku Thermotronica po przeciwnej stronie należy odkręcić 2 śruby, jedną analogiczną do zaznaczonej na czerwono oraz drugą nieco wyżej)
9. Spuszczamy ręczny i zdejmujemy linkę hamulca ręcznego. Zdjęcie jest zrobione z wyprzedzeniem i ukazuje szufladę od ręcznego po wyjęciu panelu z przełącznikiem świateł. Linkę trzeba zdejmować od boku.
10. Następnie wyciągamy szufladę od spuszczania ręcznego i odkręcamy śrubę
11. Następnie Odpinamy kostkę od przełącznika świateł i ściskając blaszki (ta zewnętrzna zaznaczona jest na zdjęciu, drugą trzeba po omacku nacisnąć wkładając rękę od spodu) wypychamy cały panel do zewnątrz
A tak wygląda sama blaszka
12. Panel daleko nie wyjedzie, bo będą trzymały go przewody od podciśnieniowej regulacji reflektorów (chyba, że ktoś ma xenony, to punkt 12. pomija i cieszy się, bo panel ma już w rękach). Należy trochę wyciągnąć (z wyczuciem) cały panel do zewnątrz żeby zobaczyć bok całej tej rolki, żeby wyjąć całą rolkę z panelu. Trzyma się na dwóch zatrzaskach, które trzeba odgiąć (zaczepy mocno trzymają)
13. Odkręcamy śrubę zaznaczoną strzałką na drugim zdjęciu (są tam 2 śruby, odkręcamy tylko lewą)
14. Odkręcamy śruby
i cały panel pociągamy do dołu, po czym odłączamy 4 kostki od stacyjki. (W przypadku Thermotronica należy odkręcić śruby analogiczne do zaznaczonych, lecz po drugiej stronie, a dodatkowo 3 śruby w górnej przedniej krawędzi schowka. Umożliwi to wyjęcie schowka. Następnie należy odłączyć kostki i wyjąć schowek).
15. I praktycznie koniec rozbierania. Tutaj są siłowniki
Widać je po odchyleniu gąbki
lub od strony nóg
Tak wygląda centrala z siłownikami po wyjęciu w Thermaticu
a tak w Thermotronicu
16. Należy odkręcić siłownik
aby tego dokonać należy trochę odchylić gąbkę oraz nieco pomacać, bo nie wszystkie śruby są widoczne. Cały problem polega na tym, że brakuje miejsca, żeby wygodnie kręcić kluczem oraz móc sobie elegancko zajrzeć.
17. Zdejmujemy siłownik, i połamana dźwignia sama wypada. Nową wkładamy na miejsce
(tam gdzie widać sześciokątne wgłębienie, to z drugiej strony jest taki dziubek, który ma wejść w otworek w centrali (ja pacnąłem smaru, żeby mi to nie wypadało), a następnie zakładamy siłownik (trzeba sześciokątnym wypustem trafić w ten sześciokątny otwór w siłowniku) oraz przykręcamy go.
18. Następnie ja podłączyłem wszystkie kostki (bez zakładania jakichś paneli itp. po prostu założyłem siłownik i go przykręciłem), podłączyłem akumulator, kluczyk na II i dokonałem kalibracji nawiewów (na Thermaticu trzyma się pierwszy i drugi od lewej klawisz, aż zaczną naprzemiennie migać). Nawiewy się skalibrowały, a sam proces sam się zakończył, co było jednoznacznym symptomem, że naprawa była skuteczna.
Na zakończenie dodam, że nawet jeśli wiecie, że w Thermotronicu macie uszkodzoną tylko jedną dźwignię, to wymieńcie obie za jednym zamachem. Dużo więcej pracy to nie będzie, a przynajmniej będzie pewność, że na przyszłość usterka nie wystąpi, bo nowe dźwignie są wzmocnione. Dźwignie sprzedawane są dwie w komplecie (za około 70zł) i należy zwrócić uwagę na lewą i prawą (są podpisane L oraz R). Do Thermatica należy założyć tylko lewą.
P.S. Dla ciekawych dlaczego u mnie schowek został na miejscu odpowiem, że mam Thermatic i tam nie mam żadnej dźwigni, więc nie musiałem demontować tego. Jeśli zdejmiecie już panel pod kierownicą oraz schowek możecie próbować wyjąć ten element, do którego przykręcone jest radio. Wiem, że trzeba odkręcić śrubę na górze (mniej więcej jest ona tam, gdzie kończy się drewniany/aluminiowy panel) na środku. Czy coś więcej, tego nie wiem, bo ja tego nie dałem rady wyjąć, bo schowka nie zdejmowałem.
Powodzenia. Jeśli ktoś miałby pytania, to proszę bardzo.