Parametry OBD

Instrukcje własnoręcznych napraw. PROSZĘ NIE ZAKŁADAĆ TU TEMATÓW Z PYTANIAMI JAK COŚ ZROBIĆ!!!

Moderator: Dziki Mar

Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Parametry OBD

Post autor: przecinek »

Hej , przedstawię prawidłowe parametry pracy silnika pomoże to w diagnozowaniu problemu lub podstawiania w tematach z problemami jakiś danych żeby nie celować w ślepo :)
krok 1 : zakup interfejsu
do pierwszej diagnostyki wystarczy zwykły elm327 na bluetooth do kupienia za 40zł
Obrazek
jednak nie ma co mu wierzyć ślepo bo często się zacina szczególnie przy przyśpieszaniu ale daje radę i na codzień można sobie coś tam sprawdzić
krok 2 aplikacja
niekwestionowanym liderem jest Torqe koniecznie weresja płatna PRO na smarfona
trzeba się połączyć zparować itp , teraz czas wszystko poustawiać jest z tym dużo grzebania najpierw jednostki:
klikamy w menu główne w lewym dolnym rogu ikonkę kółeczka zębatego > ustawienia > jednostki pomiarowe > haczyk ma być zaznaczony na pozycji kolejno od góry : 2,4,6,7. Teraz wracamy do menu głównego i klikamy realtime information , pojawia się kilka stron , usuwamy wszystkie wskaźniki przytrzymując chwile > skasuj wskazanie , i tak z każdym aż wszystko będzie puste, teraz można ładnie poustawiać interesujące nas wskazania
krok 3 wskaźniki
ikonka kola zębatego na pustych stronach > +dodaj wskaźnik> połowa skali (strzałka)>Turbo boost i podciśnieniomierz (na samym dole wszystko leci alfabetycznie )>mały> teraz palcem przesuwamy w róg i upuszczamy i tak z każdym:
-przepływ przez masowy przepływomierz powietrza
-Stosunek powietrze/paliwo(zmierzony) (tylko silniki m271 oraz te w których pierwsza sonda jest szerokopsamowa)
-obroty silnika
-krótkoterminowa korekta czasu wtrysku paliwa bank1
-długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa bank1
następna strona
-temperatura powietrza na wlocie
-kąt wyprzedzenia zapłonu
-napięcie adapter obd
-napięcie sondy lambda nr1 bank1 (m111 i m112 i wszystkie silniki co maja pierwszą sonde wąskopasmową)
-napięcie sondy lambda nr1 bank2 (wszystkie silniki)
-temperatura płynu chłodzącego
następna strona będzie tylko do pomiarów czasów przyśpieszania w celu sprawdzenia porównania ze sprawnymi autami
tutaj wybieramy typ wskaźnika > wyświetlacz cyfrowy
-80-120kph time
-czas rozpędzania 0-100km/h
-czas rozpędzania 0-200km/h (tylko niemiecka autostrada bez ograniczeń prędkości!)
-czas na 1/4 mili
-czas na 1/8 mili

teraz czas na omówienie wartości parametrów

M271 163km na małym kółku :
Obrazek

Tutaj m111 inne wskaźniki wskaźniki :

Obrazek

turbo boost i pod-ciśnieniomierz:
podciśnienie pokazuje w złej skali , kolega nie odznaczył któregoś ptaszka ale nie ważne są w internecie przeliczniki wrazie czego można sobie przeliczyć i np -20.5in/hg = -0.7Bar czyli prawidłowe podciśnienie na wolnych obrotach , dalej w wartości max widzimy 0.9Bar oznacza to wartość doładowania pow ciśnienia atmosferycznego , seryjny m271 ma chyba 0.4 tak samo jak m111 zaś m111 po małym kółku max 0.7-0.8 , turbiny w dieslach też można sprawdzić ważniejszy jest tam przebieg niż wartość max gdyż najpierw rośnie a potem lekko spada

MAF czyli przepływka :
wolne obroty to zakres między 3 a 4 g/s zaś max obroty i obciążenie jest zależna już od mocy silnika i np 160g/s oznacza +- 200KM wartość max można podzielić przez 0.8 i wyjdzie teoretyczna moc silnika

AFR :
"Stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo - powietrznej dostarczanej do silnika; inaczej AFR, optymalna wartość ów wskaźnika dla silnika benzynowego z punktu widzenia harmonijnej pracy silnika i katalizatora wynosi 14,7 (mieszanka stechiometryczna)"
"Wspomniany już teoretycznie idealny stosunek stoichiometryczny wynosi 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stoichiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,6-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1."

czyli wolne obroty 14.7 -15.5 , zakres podciśnień tak samo z tendencją im bliżej 0bar czyli ciśnienia atmosferycznego tym afr np 13 i jak już wchodzi doładowanie malejący do 12 :)
silniki m111 niestety na taki pomiar muszą jeździć do kogoś kto ma taki wskaźnik np innovate lub stag afr bo z wąskopasmówki nic nie da się odczytać

Timing adv
to nic innego jak kąt zapłonu kiedyś trzeba było podłączać lampę stroboskopową i celować w znaki :D wskaźnik dodany raczej jako ciekawska chyba że ktoś ma już tak nagrzbane w aucie jak ja to może być nim zainteresowany
kąt powinien wyglądać następująco :
wolne obroty ~18 stopni przed gmp
max obciążenie coś koło 10stopni
ogólnie zakres jest od 40 do około -5
znak (-) oznacza że sterownik cofną zapłon za gmp wtedy czuć już mocne szarpanie i nie jest fajnie zazwyczaj robi tak przy trybach awaryjnych i różnych wariacjach , dokładnie z tym miałem problem po wystrojeniu turbo dużo rzeczy zostało odłączonych i sterownik robił co chciał raz leciał dobrym zapłonem za chwile innym następnie wycofał zapłony i nie dało się jechać

O2
czyli sondy wąskopasmowe 1x1 czyli pierwsza i 1x2 druga za katalizatorem tutaj napięcie musi ciągle oscylować jak widać na załączonym obrazku druga sonda jest nie sprawna (ecu nie wywala błędu) oscylacja pojawia się kilka min po odpaleniu auta

Intake
Jest to temperatura powietrza zasysanego przez silnik im cieplej tym gorzej , najlepiej gdyby było kilka kilkanaście stopni pow. temp otoczenia , warto pomyśleć tez nad tym czy to co nam pokazuje jest w miarę zgodne z rzeczywistością bo czujnik siedzi w przepływce a ta jak wiadomo często się psuje :) co może powodować np cofnięcia zapłonu

Ltft
Korekta długoterminowa czyli korekcja mapy paliwa względem sondy, korekcja zmienia się jeśli sonda pokazuje zbyt ubogą bądź bogata mieszankę zmiany wprowadzane są co kilka km, jeśli uszkodzeniu ulegnie sonda sterownik z czasem podniesie ją na max tj 25% znaczy da więcej paliwa w celu ochrony silnika przed zbyt ubogą mieszanką, sterownik potrafi też wprowadzać rożne korekty dla różnych obciążeń dlatego ltft może się zmieniać po dodaniu gazu, +-5% wszystko ok, na zdjęciu pow zostało wymienione kolko bez strojenia dlatego jest więcej na plus

Stft
Korekta krótko terminowa czyli to co aktualnie widzi sterownik

Przestrzegam przed jazdą z oczami wpatrzonymi w smartfon , najlepiej jest włączyć opcje nagraj ekran i potem sprawdzić przebieg parametrów , najlepiej robić to na np 3 biegu do odcinki , same wartości min i max mało mówią ważne jest przy jakich obrotach i np ciśnieniu występuje konkretny parametr :)
Awatar użytkownika
Dziki Mar
Moderator
Posty: 4157
Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
VIN: WDB2110891B355007

Re: Parametry OBD

Post autor: Dziki Mar »

Dobra robota. Prosiłbym o nie pisanie tutaj postów z problemami. Raczej na podstawie tego co kolega napisał, proszę o zakładanie w odpowiednim miejscu tematu z problemem.

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka

W203 C200 M271 2005 Był :smutny:
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest :rotfl:
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest :ok:

ALBUM

Regulamin Forum

Status VIP
BigosWarrior
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 20 mar 2019, o 22:55
VIN: WDB2030451A005998

Re: Parametry OBD

Post autor: BigosWarrior »

Witajcie. Zainstalowałem aplikację i przyznaję, że jest bardzo ciekawa i pomocna. Oto jeden z ekranów, które sobie spersonalizowałem. Udało mi się nawet właściwie wyskalować ciśnienie doładowania, aczkolwiek nie wiem, czemu przy spokojnej jeździe wartości spadają do minusowych.

Obrazek

Fajnie są zaznaczone wartości maksymalne na wskaźnikach. Napięcie na drugiej sondzie lambda co prawda oscyluje, ale nieznacznie i tylko przy depnięciu. Ziomek, który zakładał mi tłumik mówił, że kat jest w kiepskim stanie i zamiast drugiej sondy, jest założony emulator. Co to właściwie oznacza w tym przypadku?
Zaskoczyła mnie też dość niska temperatura powietrza w dolocie, choć w sumie dosyć chłodny mamy wieczór :)
Silnik M111 C200 kompressor, wszystko stock :)
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Parametry OBD

Post autor: przecinek »

Napięcie musi oscylować jak nie oscyluje znaczy że sonda martwa , druga sonda jest bezużyteczna może być całkiem odłączona nie ma na nic wpływu , temp w dolocie sprawdź sobie podczas jazdy z max depniętym gazem i to najlepiej w ciepły dzień to zobaczysz coś zupełnie innego :D zakres ciśnienia w kolektorze ssącym jest u Ciebie od około -0.7 bara do 0.4bara każda benzyna ma podciśnienie na małych obciążeniach ;)
BigosWarrior
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 20 mar 2019, o 22:55
VIN: WDB2030451A005998

Re: Parametry OBD

Post autor: BigosWarrior »

Dzięki Marcin za odpowiedź ;) dzisiaj już cieplej, a więc i temperatura w dolocie skoczyła do ok. 30st. celsjusza i już czułem, że auto idzie trochę słabiej. Mogę się tylko domyślać, co będzie latem :) dopiero zaczynam poznawać auto, ale dobrze byłoby wstawić porządny intercooler. No i oczywiście mniejsze koło pasowe kompresora :) wtedy zobaczymy jak długo pociągnie ten silniczek :rotfl:
ubek
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
VIN: WDB2030461A705629

Re: Parametry OBD

Post autor: ubek »

Jakie powinno być podciśnienie w kolektorze ssącym w m271 przy sprawnym szczelnym dolocie? Okolice 36kPa jest ok? W wolnossakach to okolice 28kPa.
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Parametry OBD

Post autor: przecinek »

Zależy od wielu rzeczy ale takie okolice 30kpa , może masz włączoną klimę albo ładuje akumulator lub też silnik jest nie rozgrzany bo wygląda tak jak by miał lekkie obciążenie , jak pracuje równo przepływka się zgadza to nie ma nieszczelności
ubek
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
VIN: WDB2030461A705629

Re: Parametry OBD

Post autor: ubek »

Miałeś rację bez klimy są okolice 30kpa czyli git,
Przepływa na wolnych 2,2-3g/s korekty na paliwie też na zero więc malina. Wymiana odmy i paru innych gratów pomogła. Zastanawiam się tylko na ile wskaźnik boost jest adekwatny bo pokazuje 0.6 a nawet 0.7 bara a seria 143km ma ponoć 0.4 doładowanie?
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Parametry OBD

Post autor: przecinek »

seria 143 konie ma takie samo doładowanie do 4 tys jak 163km dopiero pow 4 tys jest różnica w mocy tych dwóch wersjach mocowych, i dokładnie tyle mają (0.7 bar) przy 4 tys a potem lekko spada , jak byś miał lepszy interfejs i podgląd na kąt przepustnicy kompresora to pow 4 tys zaczyna się delikatnie otwierać i przy odcince w 163km ma 12stopni uchylenia i ciebie pewnie jest więcej uchylenia ale nie wiem ile dokładnie wiem natomiast że gdyby zamknąć przepustnice do końca to miał byś 175km bez zmiany koła pasowego, podsumowując jak by urządził wyścig i kręcił oba silnikami 143 i 163 do 4 tys był by remis :)
ubek
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
VIN: WDB2030461A705629

Re: Parametry OBD

Post autor: ubek »

Dzięki za informację, moje auto to 143km czyli 271.046 moje odczucia są takie że właśnie auto powyżej 4tys dostaje jeszcze kopa i wtedy ładuje te 0.6bara. Mam rozumieć że wersję 143 i 163 mają to samo kółko na kompresorze a doładowanie jest regulowane przepustnica na kompresorze tak?
Awatar użytkownika
przecinek
VIP
Posty: 654
Rejestracja: 14 wrz 2013, o 17:43
VIN: WDB2030451A011961
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Parametry OBD

Post autor: przecinek »

Tak, a Ja jechałem 143 km i 163 i odczucia z jazdy są takie same jak opisane doładowanie :D
ubek
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
VIN: WDB2030461A705629

Re: Parametry OBD

Post autor: ubek »

Xxx
Ostatnio zmieniony 15 maja 2020, o 12:54 przez ubek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
siwix
JuniorAdmin
Posty: 4575
Rejestracja: 26 paź 2014, o 18:38
VIN: WDB2032521F833745
Lokalizacja: Świdwin/ Buxtehude/Stade (DE)
Kontakt:

Re: Parametry OBD

Post autor: siwix »

Proponuję przeczytać drugi post w temacie bo chyba się rozjeżdżamy trochę Panowie
:!: Nie pomagam przez pw-- pytania pozostaną bez odpowiedzi
S203 M272 2.5 V6
Regulamin Forum
busiek100
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 26 sie 2020, o 21:48
VIN: WDB2032461F738377

Re: Parametry OBD

Post autor: busiek100 »

Witam. Potrzebuję Waszej pomocy w znalezieniu problemu. A mianowicie w MB od jakiegoś czasu wzrosło spalanie. Teraz mam 13.5 litra.Ale przy takiej samej jeździe czasami pokazuje 10.9 więc nie wiem o co chodzi.
Dzisiaj podłączyłem się tym interfejsem przez bluetooth i trochę poodczytywalem wartości. Wrzucam zdjęcia.
1 zdjęcie jest silnik nie pracuje kluczyk w pozycji zapłon .
2 zdjęcie praca silnika na jalowym około 4 minuty.
3 zdjęcie z jazdy było też budowanie do 6000obr na 3 biegu.

Nie znam się ale na moje oko sonda 1 jest chyba uszkodzona???
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ubek
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
VIN: WDB2030461A705629

Re: Parametry OBD

Post autor: ubek »

Nie moge otworzyć plików, przynajmniej w tapatalku.

Powinieneś mieć silnik rozgrzany do temp roboczej.
ODPOWIEDZ

Wróć do „ZRÓB TO SAM”