Battery/Akumulator Visit Workshop

Moderator: Dziki Mar

olafik
VIP
Posty: 1152
Rejestracja: 8 cze 2016, o 08:59
VIN: WDB2093541F238066
Lokalizacja: RYBNIK

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: olafik »

Cytat z kolegi noc
"Nie trzeba się spieszyć.Jeżeli procedura jest poprawnie wykonana i dama nie ma rozładowania, to bateria starczy na co najmniej 2-3 minuty.
Zdarzało mi się pracować ponad 20 minut przy wymianie części, a ta bateryjka wytrzymywała".
piotrtoip
VIP
Posty: 76
Rejestracja: 18 paź 2017, o 08:22
VIN: WDB2032421F436142
Lokalizacja: Lublin

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: piotrtoip »

vati pisze: W takim wypadku, dlaczego instalacja w samochodzie nie jest 9V? Obniżyło by to przecież płynące prądy... Uważam, że nie możemy traktować elektroniki jako czystego odbioru rezystancyjnego. Przecież układy elektroniczne zasilane są poprzez przetworniki DC/DC, które muszą utrzymać napięcia i prądy znamionowe danych układów elektronicznych.

Tak samo, dlaczego sieci elektroenergetyczne działają na bardzo wysokim napięciu?

a to z prostej przyczyny , aby ograniczyć wartość prądu , duże wartości prądów wymagają przewodów o większym przekroju żył a podwyższenie napięcia powoduje to że możemy pobierać większe moce , "ograniczając" tym samym wartość prądu :) ... to tak w skrócie :)

PZDR
przepraszam za zaśmiecanie tematu.
S203 ;C200; M271.940;
vati
VIP
Posty: 124
Rejestracja: 4 wrz 2015, o 19:36
VIN: brak auta
Lokalizacja: Kraków

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: vati »

Odpowiedziałeś sobie tym samym na swoje pytanie :)

Pisząc już "łopatologicznie". Aby dostarczyć do urządzenia (elektroniki samochodu) odpowiednią moc, przy mniejszym napięciu musi popłynąć wyższy prąd. Bo idąc Twoim tokiem rozumowania, urządzenia w aucie przy niższym napięciu pobierają niższy prąd, co za tym idzie ich zapotrzebowanie na energię się zmniejsza? Moc, aby urządzenie nadal działało musi pozostać niezmienna.
piotrtoip
VIP
Posty: 76
Rejestracja: 18 paź 2017, o 08:22
VIN: WDB2032421F436142
Lokalizacja: Lublin

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: piotrtoip »

vati pisze:Odpowiedziałeś sobie tym samym na swoje pytanie :)

Pisząc już "łopatologicznie". Aby dostarczyć do urządzenia (elektroniki samochodu) odpowiednią moc, przy mniejszym napięciu musi popłynąć wyższy prąd. Bo idąc Twoim tokiem rozumowania, urządzenia w aucie przy niższym napięciu pobierają niższy prąd, co za tym idzie ich zapotrzebowanie na energię się zmniejsza? Moc, aby urządzenie nadal działało musi pozostać niezmienna.

już się kolega całkiem chyba zamotał i zaczyna bredzić :)
kończymy z tym.
Proponuję trochę o tym doczytać :)
albo skończyć bo to do niczego nie prowadzi :)

pzdr
S203 ;C200; M271.940;
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 2082
Rejestracja: 26 kwie 2009, o 17:20
VIN: WDB2030461F911681
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort.

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: noc »

Dużo prawdy.Potrzebny spokój.

Im wyższe napięcie tym mniejszy prąd i cieńszy przewód przy tej samej mocy.
Dlatego auta o dużych poborach prądu mają instalacje 24 czsem 48 volt.

Im wyższe napięcie na liniach przesyłowych wysokiego napiecia tym cieńsze przewody i mniejsze straty.

Napięcie w aucie osobowym waha się między 8-10 volt w czasie rozruchu do 14-15 volt maksymalnie w czasie pracy alternatora.
Tak więc napięcie 9 volt nie jest napięciem krytycznym.Praktyczne obciążenie akumulatora w spoczynku to 0,001-0,01 ampera.

Bateria 9 volt ma pojemność ~ 500mAh.
Teoretycznie powinna podtrzymać pamięć urządzeń w sprawnej damie przez ~ 50 godzin.
Oczywiście w miarę rozładowania napięcie baterii zacznie słabnąć więc można przyjąć za bezpieczną wartość 24 godziny.
Tym wywodem chyba rozwiałem wszystkie wątpliwości.
Śniłem o księżniczkach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę, piękną Mercedes
małą srebrną W203 1,8 K

Naprawiam MB prawie pół wieku
13 certyfikatów MB - Stuttgart.
Warsztat W-wa/Ursus tel. (22)6626890
Zwykle tu: http://www.w212.pl/
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 2082
Rejestracja: 26 kwie 2009, o 17:20
VIN: WDB2030461F911681
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort.

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: noc »

Padło pytanie bardzo mądre.
Dlaczego w warsztacie dysponując wieloma źródłami napięcia bawię się czasem z baterią 9 volt.
Proszę zrobić zwarcie styków na tej baterii. Co się stanie? NIC
W samochodzie gdybym wymieniając jakieś urządzenie zwarł +/-, to zwykle wyleci bezpiecznik, czasem spali się sterownik za ciężkie pieniądze, a może i autko z warsztatem.
Przy zwarciu na baterii stracę trochę czasu na ustawianie pamięci szyb, ustawianie zegarka, radia itp.
Śniłem o księżniczkach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę, piękną Mercedes
małą srebrną W203 1,8 K

Naprawiam MB prawie pół wieku
13 certyfikatów MB - Stuttgart.
Warsztat W-wa/Ursus tel. (22)6626890
Zwykle tu: http://www.w212.pl/
vati
VIP
Posty: 124
Rejestracja: 4 wrz 2015, o 19:36
VIN: brak auta
Lokalizacja: Kraków

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: vati »

piotrtoip pisze:
vati pisze:Odpowiedziałeś sobie tym samym na swoje pytanie :)

Pisząc już "łopatologicznie". Aby dostarczyć do urządzenia (elektroniki samochodu) odpowiednią moc, przy mniejszym napięciu musi popłynąć wyższy prąd. Bo idąc Twoim tokiem rozumowania, urządzenia w aucie przy niższym napięciu pobierają niższy prąd, co za tym idzie ich zapotrzebowanie na energię się zmniejsza? Moc, aby urządzenie nadal działało musi pozostać niezmienna.

już się kolega całkiem chyba zamotał i zaczyna bredzić :)
kończymy z tym.
Proponuję trochę o tym doczytać :)
albo skończyć bo to do niczego nie prowadzi :)

pzdr
Kolega się nie zamotał tylko mówi prawdę, którą sam napisałeś i nie potrafisz pojąć. Cała elektrotechnika to nie tylko prawo Ohma.

Ale też uważam że wystarczy tego off topa.
piotrtoip
VIP
Posty: 76
Rejestracja: 18 paź 2017, o 08:22
VIN: WDB2032421F436142
Lokalizacja: Lublin

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: piotrtoip »

Ok Kolego Vati , nie jestem ekspertem , jakoś trudno mi ogarnąć to ze przy zaniżonym napięciu aku urządzenie wymusza sobie większy prąd aby "skorzystać" z odpowiedniej mocy , może jakaś podpowiedź , (może być na PW aby nie zaśmiecać wątku i irytować innych)może jeszcze czegoś się nauczę ?? Z tym zamotaniem może rzeczywiście źle się wyraziłem , wiadomo dzisiejsza elektryka/elektronika w motoryzacji jest coraz bardziej skomplikowana :)
ja zaczynałem od syrenki i fiata 126p
pzdr
S203 ;C200; M271.940;
vati
VIP
Posty: 124
Rejestracja: 4 wrz 2015, o 19:36
VIN: brak auta
Lokalizacja: Kraków

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: vati »

Podałem Ci równanie z którego możesz wyliczyć jaki prąd popłynie po zmianie napięcia a zachowaniu mocy.
W wszystkich urządzeniach elektronicznych (modułach, ECU itd.) zamontowane są przetwornice DC/DC, które dbają o to, aby odbiornik (moduł) był zasilany napięciem i prądem wymaganym przez jego elektronikę (strzelam napięcie stałe 12V). Dzięki temu wszystko hula mimo tego, że w instalacji samochodu napięcie jest zmienne (brak ładowania przy wyłączonym silniku, ładowanie podczas pracy silnika). I tak jak wspomniałem na początku przy niższym napięciu wymuszone zostają w instalacji wyższe prądy i na odwrót przy wyższym napięciu niższe prądy. Bilans "mocowy" zawsze musi się zgadzać, jeżeli się nie zgodzi i np. napięcie zasilania spadnie poniżej napięcia pracy przetworników, dane urządzenie się wyłączy.

Nie możemy wychodzić z założenia z którego Ty wyszedłeś.
Zobacz jak zmienia się moc według Twoich obliczeń.

Przykładowo:

Mamy rezystor 1000 Om, zasilany napięciem 12V.
Z prawa Ohma wyliczamy prąd 0,012 A

Zmieniając napięcie na 9V, obliczony prąd to już 0,009 A.

Zwróćmy uwagę na to w jaki sposób zmieniła się moc odbiornika:

P= I^2 R

Przypadek 1:
P=0,144W
Przypadek 2:
P=0,081W

Urządzenie elektroniczne nie zmniejszy swojego zapotrzebowania. Jeżeli nie dostanie odpowiedniej energii to po prostu się wyłączy.

Słaby ze mnie nauczyciel ale mam nadzieje, że choć troszkę rozwiałem wątpliwości. Chyba, że mijam się z prawdą to proszę o sprostowanie :)
piotrtoip
VIP
Posty: 76
Rejestracja: 18 paź 2017, o 08:22
VIN: WDB2032421F436142
Lokalizacja: Lublin

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: piotrtoip »

ok rozumiem coś w stylu przetwornice "step up"
... ale jakoś nie myślałem że to siedzi w samochodach :(
pzdr
S203 ;C200; M271.940;
larry.bigl
VIP
Posty: 623
Rejestracja: 23 cze 2017, o 23:09
VIN: WDB2030161F451606
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: larry.bigl »

Niestety problem u mojej dziewczyny wrócił. Aku wymienione na nowe, alternator też a mimo to raz na jakiś czas zaczął pojawiać się błąd. Minęło mniej więcej 2 miesiące od napraw. Zakładając że aku i alternator po wymianach sa ok (wg pomiarów są) to co mogłoby być powodem? Dodam, że błąd wywala bardzo nieregularnie..
W203 270CDI 2003r - użytkowany od Czerwca 2017
S211 320 CDI 2007r, WDB2112221B258950 - użytkowany od Stycznia 2022
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 2082
Rejestracja: 26 kwie 2009, o 17:20
VIN: WDB2030461F911681
Lokalizacja: Warszawa Drugi sort.

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: noc »

Naderwany gdzieś przewód niebieski (wzbudzenie/kontrola) (najczęściej tuż koło alternatora) lub jego złącze pod przednim SAM-em.
Śniłem o księżniczkach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę, piękną Mercedes
małą srebrną W203 1,8 K

Naprawiam MB prawie pół wieku
13 certyfikatów MB - Stuttgart.
Warsztat W-wa/Ursus tel. (22)6626890
Zwykle tu: http://www.w212.pl/
larry.bigl
VIP
Posty: 623
Rejestracja: 23 cze 2017, o 23:09
VIN: WDB2030161F451606
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: larry.bigl »

noc, trafiłeś niemal idealnie. Jakaś jedna wiązka szwankowała, już wszystko jest dobrze :) dzięki :)
W203 270CDI 2003r - użytkowany od Czerwca 2017
S211 320 CDI 2007r, WDB2112221B258950 - użytkowany od Stycznia 2022
Awatar użytkownika
siwix
JuniorAdmin
Posty: 4575
Rejestracja: 26 paź 2014, o 18:38
VIN: WDB2032521F833745
Lokalizacja: Świdwin/ Buxtehude/Stade (DE)
Kontakt:

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: siwix »

Warto kliknąć koledze plusika-pochwałkę za ten czyn.
:!: Nie pomagam przez pw-- pytania pozostaną bez odpowiedzi
S203 M272 2.5 V6
Regulamin Forum
larry.bigl
VIP
Posty: 623
Rejestracja: 23 cze 2017, o 23:09
VIN: WDB2030161F451606
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Battery/Akumulator Visit Workshop

Post autor: larry.bigl »

siwix pisze:Warto kliknąć koledze plusika-pochwałkę za ten czyn.
Siwix, racja. Swoją drogą, przycisk pochwały jest mało widoczny :S
W203 270CDI 2003r - użytkowany od Czerwca 2017
S211 320 CDI 2007r, WDB2112221B258950 - użytkowany od Stycznia 2022
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”