C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Moderator: Dziki Mar

kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Witam forumowiczów,
Zwracam się do was z prośbą o pomoc, rozkładam już ręce co do mojego samochodu.

Pacjent:
W203 C220 CDI
Data: 19.12.2005
OM646 + DPF
Automat 5g 722.6
Przebieg 106000 km
Ew. proszę sprawdzać VIN po wiecej informacji.

Kupiłem samochód 09.2020 z przebiegiem lekko ponad 100tys km. Przy oględzinach rozładowałem sprzedawcy akumulator przy sprawdzaniu komputera, nie wiedzieliśmy ze jest słaby (mało jeżdżone samochodem). Problem przy zakupie był jeden, właściciel samochodu rocznik 1946, samochód sprzedawał dorosły syn. Sytuacja rzędu sprzedaj mi ten długopis, ale mniejsza w to. Pod odpaleniu samochodu na kable, silnik pracował nierówno więc stwierdzilismy ze może nawala za dużo prądu by akumulator dobić. Po jezdzie próbnej już nic nie szarpało. Tak o to zaczęła się moja przygoda z tym modelem. A teraz do sedna…

Przy odpalaniu zimnego silnika z wydechu smierdzi czymś na zasadzie nie wypalonej ropy, smród taki ze się oddychać przy tym nie da (gryzący, szczypiący, dosyć charakterystyczny zapach). Tylko i wyłącznie z wydechu, gdy silnik się delikatnie zagrzeje smród znika.
Silnik od zakupu przy zimnym odpaleniu szarpie, jak złapie jakąś podstawową temperature to się uspokaja, wtedy obroty silnika delikatnie falują dosłownie o jakies 7rpm i zdarzają się szarpnięcia o zmniejszonej sile. Wskazówka obrotomierza delikatnie pływa na każdym biegu oraz nieco rzadziej podczas jazdy. Podczas prowadzenia samochodu zdarzy się ten efekt jakby samochód sam delikatne dodawał gazu i odpuszczał.

Przód bloku silnika był delikatnie uwalony od odmy po pompę wysokiego ciśnienia (olej smar zwał jak zwał), odma również była brudna, została wyczyszczona jakies 3000km temu, na chwilę obecną widze, że dalej tłuszcz się na niej zbiera. Nie wiem co o tym również myśleć.
Proszę mi się tu o przebiegu nie rozpisywać, ponieważ jest jak najbardziej pewniak.

Niżej wypiszę wszystko czego udało mi się w tym samochodzie dokonać:

- wtryskiwacze - sprawdzone są w porządku (podkładki, śruby zmienione)
- egr - czysty prawie jak nowy
- pompa wysokiego ciśnienia – oring zmieniony
- pompa próżniowa – oring zmieniony
- odma wyczyszczona – dalej się brudzi
- Star diagnosis w niemieckim serwisie MB – alles gut, SD nic nie wykazuje, zero błędów
- olej + wszystkie filtry – zmienione

W 2017 roku samochód miał awarię skrzyni biegów, padł czujnik prędkości Y3/6n3. Wszystko zrobione w serwisie MB.

Po wczorajszej wizycie na SD, które nic nie wykazało już powoli rozkładam ręce. Jeszcze zastanawiam się czy nie padła może sonda lambda, która może działać działa ale nie wykazuje prawidłowego funkcjonowania stąd smród i falowanie obrotów.

Moimi punktami skupienia zostały falowania obrotów i smród po odpaleniu zimnego silnika, reszta zdaje się być co najmniej „ok.”

Spotkał się ktoś może z takim ciężkim przypadkiem? Zdaje się ze to może być jakaś pierdoła co bruździ i ciężko zlokalizować.

Przeczytałem tyle tematów na forach UK/DE/PL i już mam łeb kwadratowy, wszystko może być problemem. Liczę na to ze ktoś się spotkał z takim przypadkiem i pomoże.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: Przybek »

Odpal go z odpiętym czujnikiem temperatury (tym w obudowie termostatu) i zobacz czy się uspokoi. Na zegarach będzie komunikat na czerwono i pojawi się błąd czujnika ale do diagnostyki można to olać.
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Wiedziałem że coś zapomniałem dopisać, termostat również zmieniony bo 60°C trzymał.

A czego się spodziewać po tym odpięciu czujnika? Co by mógł powodować, błędy sobie skasuje żaden problem.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: Przybek »

Jak ten czujnik pokazuje co innego niż jest w rzeczywistości to ECU źle dobiera dawkę paliwa (jest przykładowo minus 10 a czujnik pokaże np. +75 i już możesz nawet nie odpalić) a błąd pojawia się dopiero gdy jest zwarcie, przerwa albo odczyt poza zakresem zapisanym w ECU. Przy czym przekłamanie odczytu może być tylko w pewnym zakresie temperatur. Bez czujnika ECU bierze sztywne wartości z mapy w trybie awaryjnym.
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

To w takim razie na pewno czujnik działa bo termostat zmieniony a odczyt temperatury na obd potwierdza wskaźnik. W poniedziałek jadę na przegląd TUV i wolę póki co sam nic nie dłubać bo odpinałem czujnik ciśnienia paliwa, wywalił błąd który skasowałem a dzień poźniej mimo mojego kasowania ten sam błąd na SD ponownie się wyswietlił (1 raz wystąpił). Coś w stylu ze moj komputer nie poradził sobie z jego wykasowaniem a zniknął u mnie. Nie chce mieć w poniedziałek niespodzianki ze do spalin się przywalą i nie podbija przeglądu. Po przeglądzie pewnie znajdę jakiegoś szrota i bede wykręcac z niego wszystkie mozliwe czujniki i inne pierdoły a pozniej zasada prób i błędów na moim.
hki
Użytkownik
Posty: 66
Rejestracja: 3 wrz 2017, o 15:54
VIN: WDB2030041A120121

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: hki »

Jeśli czujnik temperatury jest ok to na wolnych obrotach odepnij czujnik ciśnienia na listwie. Gdy zawór wysokiego ciśnienia jest wadliwy, silnik potrafi wpaść w rezonans, ciśnienie na listwie rośnie, czujnik to wykrywa, popuszcza zawór, który za dużo upuszcza paliwa, czujnik to wykrywa, zatyka zawór i tak w kółko. Jak odepniesz czujnik cisnienia to zawór zatrzyma się w jednej pozycji (zakodowanej na stałe w ecu). Odpięcie zaworu wysokiego ciśnienia zawsze będzie powodować gaśnięcie i błąd gdyż zawór działa w ten sposób, że po podaniu prądu (pwm) zatyka odpływ paliwa z określoną siła a więc bez napięcia ciśnienie jest zbyt niskie dla wtrysków (jakieś 60bar z tego co pamiętam).
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Już raz odpinałem czujnik ciśnienia paliwa na listwie, poza tym ze samochód wchodzi chyba w tryb awaryjny (3000RPM max więcej silnik nie wykręci) dosyć spokojniej silnik się zachowywał, ale obrotomierz nadal pływał (wskazówka dosłownie drga a na komputerze pokazuje wahania raptem 5 obrotów gdy silnik zagrzany, na zimno wariuje pierwsze kilka minut 50-80 obrotów). Z wypiętym czujnikiem ciśnienia paliwa silnik dłużej kręci zanim odpali. 2 tygodnie temu byłem na przeglądzie TUV (mieszkam w DE) i zero zastrzeżeń mimo ze oni sami sprawdzają ECU.
hki
Użytkownik
Posty: 66
Rejestracja: 3 wrz 2017, o 15:54
VIN: WDB2030041A120121

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: hki »

Zacznijmy od początku. Kup tester ciśnienia i sprawdź czy masz stabilne ciśnienie między pompami (powinien być króciec do testu). Musi być stabilnie w okolicach 3bar (z tego co pamiętam). Za wskaźnik zapłacisz 50pln (kup najtańszy bo to na jeden raz). Kolejny krotk to zakup analogowego wskaźniak ciśnienia na listwie (uwaga musi być do diesla czyli jakieś 1500bar). Oczywiście ten drugi etap dopiero gdy będzie wiadomo że pompa wysokiego ciśnienia dostaje odpowiednią ilość na wejściu.
Jak to zrobisz powiem Ci co dalej. Ogólnie komp raczej Ci takiej usterki nie znajdzie.

Serwis Ci tej usterki raczej nie znajdzie. Nie dlatego, że się nie znają tylko na tego typu awarie potrzeba czasu i dłuższej dedukcji ale WSZYSTKO da się znaleźć.
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Nie bardzo posiadam wiedzy i warunki by się tak bawić jak wyżej napisałeś :) w Polsce prędzej zależy kiedy przyjadę. A pomijając to co wyżej napisałeś masz wiedzę może w temacie ciśnienia paliwa na listwie? Na wolnych obrotach ciśnienie na listwie non stop delikatnie faluje i nie mogę znaleźć informacji czy na wolnych obrotach powinno być jednostajne skoro komputer nie daje zapotrzebowania na paliwo czy powinno falować minimalnie (podtrzymanie)?
hki
Użytkownik
Posty: 66
Rejestracja: 3 wrz 2017, o 15:54
VIN: WDB2030041A120121

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: hki »

Co to znaczy minimalnie? Z jaką częstotliwością? Czy falowanie wpada w rezonans czy są to delikatne korekty? Małe zmiany mogą być ale raczej do maksymalnie kilu barów a nie kilkudziesięciu i raczej w losowych odcinkach czasu. Nigdy nie ma jednostajnego zapotrzebowania na paliwo. Oczywiście samam pompa jest tak skonstuowana, że daje jednostajny przepływ jeśli są stałe obroty ale nigdy nie są, silnik w zapłonie przyspiesza a na srpężaniu zwalnia, wtryski otwierają się tylko w bardzo krótkim czasie całego cyklu obrotu wału a więc jest dużo czynników, które mogą powodować pulsowanie. Do tego wszystkiego dochodzi brak precyzji, bezwładność elementów czy nawet ich zacinanie się. Zarządzanie ciśnieniem listwy to ciągłe badanie i ciągłe korekty. Miałem np taki przypadek, że iglice w zaworach trzeba było wyciągać kombinerkami.. to wszystko musi być korygowane przez komputer.

Dodam jeszcze, że w zasadzie pompa wysokiego ciśnienia sama nie zasysa paliwa a więc oprócz wszystkich tych rzeczy za nią, ma wpływ to co jest przed nią. Możesz nie mieć nawet jednego bąbelka w przewodach paliwowych a jak pompa niskiego ciśnienia będzie nierównomiernie pompować to będą cyrki na listwie. Dlatego nie ma innego sposobu jak sprawdzanie element po elemencie. Inaczej nie jesteś w stanie znaleźć, badasz skutek czyli falowanie a przyczyna może leżeć duuuzooo wcześniej.

Powoem Ci historę, gasł mi samochód po rozgrzaeniu, wtryski do regeneracji, nie pomogło, pompa do regeneracji, nie pomogło, wymiana pompy, nie pomogło, wymiana zaworu na listwie, nie pomogło, wymiana czujnika ciśnienia, nie pomogło, wymiana pompy niskiego ciśnienia, nie pomogło, odpalanie z kanistra żeby wykluczyć bak i filtry, nie pomogło... i co się okazało? Ktoś zapchał folią króciec na przewodzie paliwowym miedzy pompami folią. Jak paliwo się rozgrzewało to folia pęczniała i spadało ciśnienie na wejściu pompy wysokiego ciśnienia :) Poszły tysiące złotych w szukanie przyczyny a była tak prosta.
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Ciężko odzwierciedlić na forum co się dzieje w rzeczywistości z samochodem i tak jak opisałeś wyżej swoją historię ja tego chce uniknąć. Byłem pewien, że to będzie wtryskiwacz, egr i kilka innych rzeczy, na których na szczęście nie musiałem się wykosztowywać i nie przynosiły efektu.
Spróbuję opisać streszczając całą przygodę.

Silnik zimny po nocy, odpalam załącza się tzw. ssanie obroty podwyższone nic nie faluje. Mija dana chwila, po której obroty spadają do normy czyli 780rpm. Po chwili zaczyna się szarpanie silnikiem, obroty skaczą 50-80rpm. Ten ewenement trwa parę minut. Po chwili szarpanie i skakanie obrotów znacznie ustaje ale nadal występuje tyle że słabiej. Wysiadam z samochodu idę do wydechu i ewidentnie czuję gryzący zapach, taki nietypowy smród i wydaje mi się, że to nie wypalona ropa. Z wydechu nic nie kopci nie dymi ani nic z tych rzeczy.

Po kilku minutach jak silnik sobie popracuje, z wydechu przestaje śmierdzieć. Wydaje mi się ze smród ustępuje przy temperaturze 20 stopni.
Gdy silnik pracuje już od tych 20 stopni do osiągnięcia temperatury roboczej czyli jakieś 90 stopni, sporadycznie zdarzają się delikatne szarpnięcia a wskazówka obrotomierza ani drgnie. Po osiągnieciu temperatury 90 stopni zaczyna się minimalne falowanie obrotów. Jak wciśniesz podnoszenie szyb dwóch w tym samym czasie, powstaje obciążenie silnika które powoduje delikatny spadek i skok obrotów które powoduje sterownik by utrzymać średnią, jest to taki sam efekt bez ingerencji kierowcy. Zauważyłem kilka razy, że to minimalne falowania obrotów zdarzyły się podczas jazdy ze stałą prędkością, trzymam równo obroty i prędkość a silnik jakby sam delikatnie dawał gazu i zwalniał, efekt jak wcisnąć i puścić pedał gazu szybko i delikatnie.
Odnoszę wrażenie, jakby mieszanka paliwa na początku była za bogata. Jedyne co mi na myśl jeszcze przychodzi to sonda lambda może pierdzielić a błędu nie pokazywać. Tyle ze nawet jak będzie za bogata mieszanka sonda brudna i wymienię ją to nie zmieni faktu ze COŚ ją wybrudziło więc przeciągnę w czasie nieuniknioną powtórkę.
Druga sugestia taka, że na zimno coś odwala a jak się zagrzeje temperatura uszczelnia i się w miarę uspokaja tylko co takiego...

Nie wiem już co z tym CENZURA robić :zly: , a serwisom nie będę płacić za roboczogodziny, gdzie stwierdzą ze wszystko dobrze i 300euro się należy.
Powoli już ręce do niego rozkładam i mam ochotę go sprzedać w CENZURA a szkoda bo się trafił oryginał potwierdzony przebieg 100kkm od właściciela rocznik 1946...
Posiadam jeszcze SLK230 i miałem identyczne objawy aczkolwiek to benzyna, na zimno obroty zaCENZURA wahadło 500-1500rpm, jak się zagrzał to było w miarę spokojnie a okazał się uszkodzony potencjometr przepustnicy.

Ja wiem że nerwy itd no ale wiesz... /Przybek
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: Przybek »

A rozważałeś przytkany katalizator?
hki
Użytkownik
Posty: 66
Rejestracja: 3 wrz 2017, o 15:54
VIN: WDB2030041A120121

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: hki »

Miałem zatkany katalizator i raczej nie wchodził na obroty. Na wolnych wszystko działało poprawnie. Tak jak pisałem wcześniej. Możemy sobie gdybać do woli. Trzeba sprawdzić krok po kroku i eliminować. Ten układ jest bardzo prosty i wystarczy wpiąć się w odpowiednie miejsca i będzie wiadomo. Nie trzba wydawać kilkuset euro żeby znaleźć przyczynę.. wystarczy rozumieć jak to działa i kupić trochę niedrogich gratów.
ps. To nie benzyna.. tutaj nie ma sondy lambda.
pps. Falowanie obrotów podczas jazdy to może być zupełnie inna usterka.
kkkkkkk
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 23 lut 2021, o 21:09
VIN: WDB2032081F786274

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: kkkkkkk »

Jak nie ma sondy lambda jak jest jedna regulacyjna pod filtrem powietrza w kolektorze wydechowym.
Chyba będzie przełom w temacie, znalazłem na niemieckim forum podobny przypadek tylko W204 z silnikiem om651. Wymienił gość zawór regulacji ciśnienia paliwa i zawór sterujący ilością paliwa. Szukam jakiegoś dawcy w okolicy co mi te zawory da na przeszczep. Zapobiegawczo wymienię obydwa czujniki / zawory na listwie i ten obok pompy wysokiego ciśnienia. Niżej link do forum co znalazłem przez przypadek.

https://www.mercedes-forum.com/threads/ ... opf.93477/

Również inne w204 z om646 niżej nagranie yt, tak zachowuje się silnik w mojej w203 po odpaleniu. Gość coś tez pisał w komentarzach, że prawdopodobnie ww. zawory. Jak je dorwę i wymienię będę dawać znać co i jak.

https://www.youtube.com/watch?v=DZcHXrD ... nnel=luhnz
hki
Użytkownik
Posty: 66
Rejestracja: 3 wrz 2017, o 15:54
VIN: WDB2030041A120121

Re: C220 CDI OM646 Szarpanie / falowanie obrotów. Smród z wydechu zimny silnik

Post autor: hki »

Przecież pisałem Ci że możesz kupić całą listwę na podmianę. Odpisałeś, że nie chcesz eksperymentować. Problem w tym, że nie ma pewności, że to co u innych pomogło, pomoże też u Ciebie. To, że ktoś nagrał film i slinik zachowuje się podobnie nic nie znaczy chociaż najbardziej prawdopodobny powód to rzeczywiście zawór ciśnienia listwy.

Co do sondy możesz mieć rację, akurat tego nigdy nie musiałem dotykać.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”