OM646 głośna praca, buczenie

Moderator: Dziki Mar

neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Witam,

W zasadzie od zakupu auto dość głośno zachowuje się podczas przyspieszenia. Z początku myślałem, że ten typ tak ma, ale z czasem doszedłem do wniosku, że jednak jest za głośno. Jest to taki basowy rezonans, nasila się proporcjonalnie do wciskania pedału gazu, myślałem, że to może brak DPF, ale najwyraźniej DPF nie jest wycięty (wypala się, interfejs diagnostyczny pokazuje w jakim stopniu jest zapełniony). Szukałem więc w wydechu, ale ten jest cały. Jakiś czas temu zauważyłem, że na obrotach biegu jałowego słuchać dudnienie, ale po stronie dolotu. Tak jakby okolice lewego koła (od strony kierowcy). Bardziej słyszalne przy kole, w kabinie, niż pod maską. Syczenia brak. Podejrzewam nieszczelność gdzieś w dolocie, może kolektor? Auto dymka nie puszcza, ale ma DPF, więc nie puści raczej. Ten za to wypala się stosunkowo często, w trasie co 200-300km. Spalanie komputerowo dość niskie, w rzeczywistości ok. 10% więcej (komputerowo 6l, na dystrybutorze ok. 6,5l na trasie przy spokojnej jeździe). Auto pali bez problemu, moc ma. Delikatnie falują obroty na biegu jałowym (trzeba się wpatrzeć w obrotomierz). Gdzie szukać problemu? Jak sprawdzić dolot "domowymi sposobami"? Myślałem, że może uszczelka kolektora dolotowego puszcza, ale czytałem ostatnio, że może to być też problem z klapkami kolektora (nieszczelność). Czy ktoś może miał podobny problem?
Z góry dziękuję za pomoc!
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Odświeżam temat, gdyż klapy wirowe usunięte, zawór EGR wymieniony, a silnik jak dudnił tak dudni dalej. Przy jeździe w okolicy 120 km/h (2500 obr/min) przy dłuższej trasie po prostu męczy. Zauważyłem, że dudnienie nieco zmniejsza się po dobrym rozgrzaniu silnika. Podczas wypalania DPF też jest nieco ciszej (nasłuchując pracy silnika można zauważać kiedy zachodzi regeneracja), ale po zakończeniu procesu regeneracji buczenie wraca do tego samego poziomu. Zauważyłem jeszcze objawy: stuknięcie, twarde przy gwałtownym skręcie w lewo (zawieszenie wielokrotnie sprawdzane, wszystko ok) oraz rzucanie silnika/kabiny przy gaszeniu. Na zimnym silniku drgania przenoszą się na kabinę samochodu. Podejrzewam poduszkę silnika po lewej stronie, od strony kierowcy. Co o tym sądzicie?
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: Przybek »

Prędzej poduszka po prawej stronie bo ta się zrywa pierwsza, a lewą czy masz dobrą to możesz od góry obejrzeć (prawą zobaczysz dopiero po demontażu z auta bo jest w osłonie termicznej). Jakbyś kupował to nie patrz że poduszki są do 2.2 CDI tylko dobieraj po VINie z EPC mercedesa - mamy ten sam silnik a poduszki będą inne, bo masz DPFa a ja nie mam i różnią się twardością.

Na moje to masz gdzieś przytkany wydech albo coś jest oberwane w środku wydechu (DPF/kat/końcowy tłumik) i stąd ten męczący dźwięk. Najlepiej to nagraj filmik z tym dźwiękiem (znaczy pasażer ma nagrać żebyś się nie rozbił w czasie jazdy) i wrzuć jako prywatny na YT a tu podaj linka - może coś się da usłyszeć charakterystycznego.
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Nagrałem kilka filmików. Co prawda dziś jak na złość buczało trochę mniej, ale ten dźwięk jest słyszalny. Takie dudnienie, głuche stukanie.

Rozruch na zimnym: https://www.youtube.com/watch?v=-o4HHDbP_hY
Pod maską: https://youtube.com/shorts/fuKUi4TiJnc?feature=share
Ze środka: https://youtube.com/shorts/8YKDazuSXsg?feature=share

Nagrałem też w czasie jazdy, niestety bez obrazu (położyłem telefon na konsoli, żeby nagrać dźwięk): https://youtu.be/Nv9v38hA9Ys
Film jest dość długi dlatego proponuję przesłuchać fragmenty: 0:00-1:30,5:00-7:00

Rozgrzany silnik, odsłuch dookoła: https://youtube.com/shorts/KDhOGOma5Ts?feature=share
Rozgrzany silnik, okolice kół przednich: https://youtube.com/shorts/_M4sGBtkwZk?feature=share

Nie chodzi mi o piski, które się pojawiają (znikają po rozgrzaniu auta, wentylator nadmuchu przesmaruję na wiosnę, a łożysko/sprzęgło klimatyzacji cichnie po lekkim rozgrzaniu). Chodzi mi to dudnienie, głuchy stukot. Wydaje mi się, że źródłem jest okolica koła lewego przedniego i nóg kierowcy.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: Przybek »

Filmiki radykalnie zmieniają potencjalne przyczyny...

Pisk - rolki prowadzące lub rolka napinacza (stawiam na tą) - więcej czasu będziesz zdejmował pasek niż szukał która rolka się rozleciała :P

Poszukaj czy jest jakaś nieszczelność na łączeniu turbo z DPFem i za nim (od dołu będzie widać okopcenie po zdjęciu osłony pod silnikiem).

Teraz dudnienie, ten dźwięk już kiedyś słyszałem. Potem z dudnienia przeszedł w stukanie (podobne do panewki, a to było już spalanie stukowe nadmiaru ropy) a finalnie OM611 spektakularnie wywalił korbę. Masz do sprawdzenia korekty wtryskiwaczy oraz do zrobienia test przelewowy - po lokalizacji dźwięku obstawiam że 3 lub 4 wtrysk leje do gara. Nawet słychać że silnik "ciężko" pracuje jakby był zalewany nadmiarem paliwa. Lejące wtryski też powodują częstsze wypalania DPFa, a typowego kopcenia na czarno nie zauważysz bo DPF i kat to zatrzymają.

Dodatkowo jeszcze jeden test do zrobienia - odkręć korek wlewu oleju na pracującym silniku (nie bój się że będzie chlapać olejem, bo nie będzie) i zobacz czy nie ma przedmuchu - może być bardzo minimalny (bo auto już swoje ma nalatane, generalnie nie powinno być go w ogóle) i wtedy nie ma się czego czepiać, ale jak będzie cykliczny i dobrze wyczuwalny to zobacz dokładnie okolice wtrysków czy nie ma śladów od przepuszczających podkładek pod wtryskami (zaolejenie/smołowaty szlam na granicy wtrysku i pokrywy).

Z dobrych wiadomości to ASB pracuje idealnie.

A z ciekawostek to mamy bardzo zbliżone wyposażenie (nawet kolor i tapicerka się zgadzają) :D

EDIT: na szybko możesz mu zapodać dodatek paliwa Liqui Moly Diesel Spulung i jak po tym się poprawi to teoria z wtryskami stanie się bardzo realna.
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Przybek, dziękuję za szybką odpowiedź.

Rolki wymienione z 1,5 roku temu, mechanik twierdził, że ten pisk od kompresora klimatyzacji pochodzi.

Łączenie turbo i DPF, tam jest czysto i szczelnie, zaglądałem tam, a przy demontażu kolektora wydechowego turbo złożone na nowych uszczelkach.

Wtryski nie były ruszane, mam DS150e + Delphi, ale nie pokazuje mi korekt. Jedyne co to jedna podkładka była wymieniana z 1,5 roku temu i sprawdzone przy okazji inne. Sam też sprawdzałem organoleptycznie - szczelnie. Lałem różnego rodzaju specyfiki do baku, ale bez spektakularnego efektu. Aktualnie dodaję Archoil A-6900-D, tak prewencyjnie. Wystraszyłeś mnie z tą korbą, chyba po Nowym Roku postawię auto do sprawdzenia wtryskiwaczy.

Z tego co kojarzę test z korkiem oleju robiłem jakiś czas temu i było ok. Ale powtórzę.

ASB - ogólnie skrzynia pracuje dobrze, ale mam problem z lock-up'em na zimnym. Czasem szarpnie i nie może dobrze zapiąć. Wiosna/lato planuję wymienić wraz z olejem.

Wyposażenie to chyba klasyczne Avantgarde?

A tak z dodatkowych objawów: realne spalanie sporo wyższe niż pokazuje komputer, ponad 10% - wtryski? No i wibracje, z jednej strony poduchy mogą być, z drugiej jak twardo pracuje to i wibrować może przez to. No i delikatnie obroty falują jak się rozgrzeje.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: Przybek »

10% rozrzutu w spalaniu między dystrybutorem a licznikiem to powiedziałbym że jest norma, mój też tak ma.
Korby się na razie nie bój bo zanim wyszła to stukało konkretnie przez prawie 1000 km i że winą był wtryskiwacz okazało się tylko dlatego, że stary osprzęt poszedł na nowy słupek i od razu silnik zaczął stukać jak poprzedni :P A żeby było zabawniej to teraz już w tamtym aucie siedzi kolejny silnik bo wystąpiły drobne komplikacje podczas prostej wymiany świec i trochę pogięło zawory...
Jak masz Delphi to w programie zobacz jak trzyma obroty - u mnie też jest delikatne falowanie wskazówki a na kompie różnica jest tak mała (w okolicach do 20RPM) że obrotomierz by jej nie miał prawa pokazać więc sprawa jest czysto elektryczna.
Dobrze by było pojechać na SD i zobaczyć te korekty. A test przelewowy możesz na upartego zrobić sam, gotowy zestaw do sprawdzania można kupić w okolicach stówki lub samemu sobie zmontować z ogólnie dostępnych gratów (potrzeba 4 łączniki, 4 większe strzykawki i około metr wężyka).
PawelStudioPL99

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: PawelStudioPL99 »

.
Ostatnio zmieniony 22 maja 2023, o 23:47 przez PawelStudioPL99, łącznie zmieniany 1 raz.
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Obroty patrzyłem na Delphi to też tak +/- 20rpm na rozgrzanym. Z tym, ze u mnie czuć to trochę na kabinie. Myślę, że na wiosnę dam do sprawdzenia wtryskiwacze. W moim rodzinnym miasteczku jest Bosch Service, gdzie wyciągali mi dwie urwane świece. Może tam sprawdzą, a jak trzeba to zregenerują od razu. Koszt sprawdzenia wtryskiwaczy nie jest chyba taki duży, a przynajmniej będę miał spokojną głowę. Zastanawiam się też nad wymianą lewej poduszki silnika (od strona kierowcy), bo z tych okolic dochodzi dudnienie.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
PawelStudioPL99

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: PawelStudioPL99 »

.
Ostatnio zmieniony 22 maja 2023, o 23:46 przez PawelStudioPL99, łącznie zmieniany 1 raz.
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Właśnie też się zastanawiam nad poduszkami. Myślałem o wymianie jednej poduszki na próbę od strony kierowcy, bo z tych okolic dochodzi dudnienie. Ogólnie wibracje silnika przenoszą się na kabinę i zatrzęsie czasem dość mocno budą przy gaszeniu. A może warto wymienić wszystkie za jednym razem?

@PawelStudioPL99 planujesz wymianę poduszek u siebie?
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Ziel12
VIP
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2021, o 22:09
VIN: WDB2032071F685754

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: Ziel12 »

Przyjrzyj się poduszkom, w zeszłym roku miałem zerwana prawa aż tarła i miałem tak samo, dźwięk basowy, dudnienie, wibracje, przy przyspieszaniu gwałtownym potrafiło łupnąć, trzęsło mocno przy gaszeniu. Generalnie ja zobaczyłem, ze podczas gazowania mocno rzuca silnikiem. Wymieniłem obie bo lewa tez była wypracowana.
PawelStudioPL99

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: PawelStudioPL99 »

.
Ostatnio zmieniony 22 maja 2023, o 23:46 przez PawelStudioPL99, łącznie zmieniany 1 raz.
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: neoxis »

Kolejna wskazówka do układanki. Dziś pojechałem rano do pracy (6km, korki). W sumie auto zachowywało się "normalnie". Zgasiłem, poszedłem do pracy. Po ok. 2 godzinach musiałem wyskoczyć do lekarza. Silnik pracował o niebo lepiej, ciszej i bez wibracji. Jak stałem na światłach było słychać przyjemny klekot diesla, bez wibracji, obroty równe. Jakby silnik gąbką owinął. Ale też jakby wyższe spalanie i trochę mniej żwawy. Po wizycie u lekarza odpaliłem auto i wszystko wróciło do "normy" czyt. wibracje, dudnienie.
Wykluczam więc poduszki. Ok być może są już trochę zmęczone, ale to raczej nie one są powodem dudnień. Bo przecież pracowały by cały czas tak samo. Bardziej wygląda mi to na jakiś element, który steruje pracą silnika. Wtryski? Znajomy wspominał o zaworze turbo, ale błędów żadnych nie ma, a auto ma moc.
Dodam jeszcze, że podpiąłem dziś auto pod kompa i błędów silnika 0, a ta gładka praca silnika to nie była regeneracja dpf.
Jak sobie przypomnę to rzeczywiście kilka razy zdarzyło się, że jak auto przestygło to czasem chodziło ciszej, ale wydaje mi się, że więcej wtedy pali i jakby ciut słabsze jest.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
PawelStudioPL99

Re: OM646 głośna praca, buczenie

Post autor: PawelStudioPL99 »

.
Ostatnio zmieniony 22 maja 2023, o 23:46 przez PawelStudioPL99, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i osprzęt”