Regulator ciśnienia paliwa OM646
Moderator: Dziki Mar
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Regulator ciśnienia paliwa OM646
Witam,
Przymierzam się do demontażu i czyszczenia zaworów/regulatorów ciśnienia i ilości paliwa w układzie wtryskowym. Powodem jest niestabilne ciśnienie w listwie CR, a co za tym idzie nierówne obroty na biegu jałowym oraz poszarpywanie przy średnim obciążeniu. Pomyślałem też, aby wymienić oringi na nowe. O ile do zaworu na pompie znalazłem (A 00 007 800 80 oraz A 00 007 801 80), tak mam problem ze znalezieniem oringów do regulatora na listwie wysokiego ciśnienia. Pytałem w autoryzowanych sklepach, ale podobno zestaw uszczelnień do tego zaworu nie występuje (tak w ogóle najprawdopodobniej jest to zawór o nr A 611 078 04 49 - czy taki powinien być? Nie znalazłem na schematach jaki powinien mieć nr). Czy ktoś z Was próbował czyścić te elementy?
Przymierzam się do demontażu i czyszczenia zaworów/regulatorów ciśnienia i ilości paliwa w układzie wtryskowym. Powodem jest niestabilne ciśnienie w listwie CR, a co za tym idzie nierówne obroty na biegu jałowym oraz poszarpywanie przy średnim obciążeniu. Pomyślałem też, aby wymienić oringi na nowe. O ile do zaworu na pompie znalazłem (A 00 007 800 80 oraz A 00 007 801 80), tak mam problem ze znalezieniem oringów do regulatora na listwie wysokiego ciśnienia. Pytałem w autoryzowanych sklepach, ale podobno zestaw uszczelnień do tego zaworu nie występuje (tak w ogóle najprawdopodobniej jest to zawór o nr A 611 078 04 49 - czy taki powinien być? Nie znalazłem na schematach jaki powinien mieć nr). Czy ktoś z Was próbował czyścić te elementy?
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3484
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Jak już koniecznie chcesz śmierdzieć ropą przez 2 dni to zrób test przelewowy i wymień uszkodzony wtrysk (+odczyt korekt też dobrze by było zrobić). Zawór na pompie nie ma za dużego wpływu na stabilność wysokiego ciśnienia bo jak się zacina to pompa nawet nie zbuduje ciśnienia na rozruch. Czyszczenie czujnika ciśnienia na railu i zaworu regulacji może przynieść więcej złego niż dobrego, a każdy z tych elementów kosztuje w granicach 700 zeta za nowy (nie są uszczelniane oringami).
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Wtryski regenerowane w zeszłym roku (wszystkie 4szt), poniżej zdjęcie korekt sprzed miesiąca. Po odłączeniu czujnika ciśnienia na listwie CR silnik pracuje bardziej twardo, ale równo.
Do tego nadal walczę z często wypalającym się DPF, brakuje mi już pomysłów. Błędów brak, wtryski po regeneracji, dolot szczelny (sprawdzany dymiarką), turbo sprawdzone, egr regenerowany, czujnik ciśnienia różnicowego wymieniony. Mechanik zaglądał w DPF i mówił, że wygląda ok (wymiana szpilek w kolektorze, planowanie + turbo pojechało do sprawdzenia).Zastanawia mnie przepływomierz, mierzyłem multimetrem to wartość na pin 1 zmienia się wraz z dodawaniem gazu (na jałowym coś koło 1,4V, przy przegazowaniu bez obciążenia ok. 3V), ale po odłączeniu brak różnicy w pracy silnika - czy tak powinno być? A no i przy odłączonym przepływomierzu DPF się nie wypala, ale nie wiem czy powinien się wypalić.Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3484
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Test przelewowy powie prawdę czy wtrysk numer 2 nie wali w powrót (pomimo że korekty są bardzo ładne i nawet nie mają 20% maksymalnego odchylenia).
Jak masz możliwość to podmień czujnik ciśnienia na railu.
DPF co ile się wypala i jak dokładnie jest użytkowane auto?
Jak masz możliwość to podmień czujnik ciśnienia na railu.
DPF co ile się wypala i jak dokładnie jest użytkowane auto?
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Przybek, dlaczego mam robić test przelewowy, skoro w zeszłym roku wtryski były sprawdzane i regenerowane? Problem występował przed i po regeneracji, więc myślę, że to nie jest wina wtryskiwaczy.
Niestety nie mam możliwości podmiany czujnika, dlatego chciałem czyścić.
DPF wypala się co 30-50km w mieście i 100-150km w trasie. Auto użytkowane w tygodniu w mieście, krótkie odcinki. W weekendy przeważnie trasa 100-150km. Z DPF'em walczę od 2 lat i w zasadzie cały czas jest tak samo. Nie zapycha się, ale wypala często, oleju nie przybywa. Wypalania serwisowego jeszcze nie próbowałem.
Niestety nie mam możliwości podmiany czujnika, dlatego chciałem czyścić.
DPF wypala się co 30-50km w mieście i 100-150km w trasie. Auto użytkowane w tygodniu w mieście, krótkie odcinki. W weekendy przeważnie trasa 100-150km. Z DPF'em walczę od 2 lat i w zasadzie cały czas jest tak samo. Nie zapycha się, ale wypala często, oleju nie przybywa. Wypalania serwisowego jeszcze nie próbowałem.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3484
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Po to żeby definitywnie wykluczyć wtryski - gdy przepuszczają w przelewy to masz wahania ciśnienia paliwa na railu, a to że były robione rok temu to o niczym nie świadczy (jakość wykonanej roboty, jakość użytych części do regeneracji). Najważniejsze - jakie masz to ciśnienie paliwa bo nigdzie tego nie napisałeś.
Przy takim użytkowaniu zwłaszcza jak silnik jest często niedogrzany to DPF będzie się często wypalać. Może być już na tyle zawalony że auto nie jest w stanie samodzielnie go oczyścić - spróbuj wypalić go w trybie serwisowym, jak problem nie minie to niestety do "prania".
Przy takim użytkowaniu zwłaszcza jak silnik jest często niedogrzany to DPF będzie się często wypalać. Może być już na tyle zawalony że auto nie jest w stanie samodzielnie go oczyścić - spróbuj wypalić go w trybie serwisowym, jak problem nie minie to niestety do "prania".
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Przybek,
Wtrysków bym się nie czepiał, regenerowane były w serwisie Boscha, który ma dobre opinie. Sprawdzane przed i po.
Ciśnienie na railu średnio 320-330 bar, ale skacze jak niżej (po czyszczeniu przepływki i zaworu na pompie jakby stabilniej - pod koniec tygodnia wrzucę aktualne wykresy).
Zdaję sobie sprawę, że krótkie odcinki nie służą DPF, ale mechanik zaglądał do środka przy wywaleniu kolektora i turbo i twierdził, że optycznie nie wygląda źle. Potwierdził to inny mechanik podłączając się urządzeniem diagnostycznym do auta - DPF ma dobre parametry. Ja uważam, że albo jeździ na zbyt bogatej mieszance i szybko napełnia DPF, albo jakiś czujnik przekłamuje i za często wypala (czujnik różnicowy ciśnień wymieniony na nowy). Ostatnio wpadłem na pomysł, żeby sprawdzić przepustnicę, bo coś mi świta, że jak kiedyś czyściłem, to ta klapa ciężko chodziła/zacinała się. Silnikiem czasem rzuca przy gaszeniu.
Wtrysków bym się nie czepiał, regenerowane były w serwisie Boscha, który ma dobre opinie. Sprawdzane przed i po.
Ciśnienie na railu średnio 320-330 bar, ale skacze jak niżej (po czyszczeniu przepływki i zaworu na pompie jakby stabilniej - pod koniec tygodnia wrzucę aktualne wykresy).
Zdaję sobie sprawę, że krótkie odcinki nie służą DPF, ale mechanik zaglądał do środka przy wywaleniu kolektora i turbo i twierdził, że optycznie nie wygląda źle. Potwierdził to inny mechanik podłączając się urządzeniem diagnostycznym do auta - DPF ma dobre parametry. Ja uważam, że albo jeździ na zbyt bogatej mieszance i szybko napełnia DPF, albo jakiś czujnik przekłamuje i za często wypala (czujnik różnicowy ciśnień wymieniony na nowy). Ostatnio wpadłem na pomysł, żeby sprawdzić przepustnicę, bo coś mi świta, że jak kiedyś czyściłem, to ta klapa ciężko chodziła/zacinała się. Silnikiem czasem rzuca przy gaszeniu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- danielxj600
- VIP
- Posty: 135
- Rejestracja: 5 gru 2021, o 23:46
- VIN: WDB2112161A508504
- Lokalizacja: Toruń
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Przybek ma rację. Zrób test przelewowy. To że przed regeneracją było podobnie o niczym nie świadczy. Ktoś mógł coś przeoczyć podczas regeneracji. Takie rzeczy się zdarzają. Kup ten zestaw za 80 zeta i sprawdź. Może jeszcze Ci się kiedyś przyda. Najważniejsza jest DIAGNOZA. Zaczniesz kupować czujniki, zawory itp. i pójdziesz w koszty. A w takim teście na przykład możesz zobaczyć że piana leci, bo gdzieś ciągnie powietrze przed pompą wstępną i już ciśnienie będzie skakać. Albo ona nie domaga. Czujnika ciśnienia wstępnego chyba nie ma, to może trójnik i manometr założyć ? Jak ściągasz wtyczkę regulatora to wtedy pompa daje ile może. 1400 bar, czy jakoś tak, i zniweluje wszelkie ewentualne przecieki na wtryskach, oraz bąble powietrza, a silnik chodzi równo (wesoło klekocząc i przeciążając pompę CR).
Ps. Tu na forum też komuś podszarpywał silnik podczas rozpędzania i Gość wykluczał wtryski, a się okazało że jednak jeden był padnięty.
Ps.2. Sprawdziłem dziś jak ciśnienie wygląda u mnie i wacha się między 310-330.
Ps. Tu na forum też komuś podszarpywał silnik podczas rozpędzania i Gość wykluczał wtryski, a się okazało że jednak jeden był padnięty.
Ps.2. Sprawdziłem dziś jak ciśnienie wygląda u mnie i wacha się między 310-330.
W115 240D 1974r. MANUAL KOŚĆ SŁONIOWA Był
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3484
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
@daniel, jak popatrzysz na wykresy, to u kolegi po obrotach ładnie widać jak któryś wtrysk cyklicznie daje nie tą dawkę co potrzeba (w tym przypadku test trzeba robić na długich wężykach żeby wyszedł miarodajny).
- danielxj600
- VIP
- Posty: 135
- Rejestracja: 5 gru 2021, o 23:46
- VIN: WDB2112161A508504
- Lokalizacja: Toruń
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
No tak. O taki zestaw mi chodziło na przykład https://allegro.pl/oferta/tester-do-wtr ... 6128923017 . Mam coś podobnego.
Po za tym można zrobić taką podstawową diagnostykę żeby nie iść w koszty. Podmiany dobrych części na dobre, skąd my to znamy
Po za tym można zrobić taką podstawową diagnostykę żeby nie iść w koszty. Podmiany dobrych części na dobre, skąd my to znamy
W115 240D 1974r. MANUAL KOŚĆ SŁONIOWA Był
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Po czyszczeniu i wymianie oringów zaworu na pompie CR oraz czyszczeniu przepływomierza - wykresy poprawiły się, silnik pracuję równiej. Poniżej aktualny wykres.
Jednak podczas średniego obciążenia podczas jazdy czasem nadal zdarza się falowanie obrotów, takie dodawanie i odejmowanie gazu. Ostatnio dwukrotnie pobawił się błąd "2043 Czujnik położenia wałka rozrządu - sygnał nieprawidłowy" z tym, że auto pali od strzała, generalnie jeździ dobrze tylko silnik głośno pracuje i trzęsie budą. No i ten DPF. Postawiłem auto na zawieszenie, bo coś stuka, mechanik ma sprawdzić poduchy silnika i skrzyni. Jak nic nie wymyślę, to zrobię test przelewowy dla pewności, ale na razie kiepsko u mnie z czasem. W załącznikach zamieszczam dane czasu rzeczywistego. Na czerwono zaznaczyłem dane nieprawidłowe (myślę, że to interfejs błędnie zaczytuje), poza tym nic tam nie widzę. Może Wam się coś rzuci w oczy.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3484
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
P2043 przerabiałem i miałem combo usterek - przetarte 2 kable z wiązki przewodu czujnika o pokrywę zaworów około 4 cm od rozgałęzienia przy zaworze regulacji ciśnienia na railu, wtyczka w rozsypce oraz umierający czujnik - objawy długie odpalanie nie ważne czy ciepły czy zimny, a finalnie rzucił palenie. Czujnik w działającym sprawdzonym zamienniku to Meyle.
- danielxj600
- VIP
- Posty: 135
- Rejestracja: 5 gru 2021, o 23:46
- VIN: WDB2112161A508504
- Lokalizacja: Toruń
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
U mnie wygląda to tak.
Ciśnienie CR 312-330 zadane 301-341
Elektrozawór regulacji ciśnienia paliwa 26,1-26,3 % zadane 24%-28%
Elektrozawór regulacji dawki paliwa 39,5-39,8 % zadane 37%-42%
"Zadane" znaczy żądane. W tym przedziale ma się mieścić według Xentry.
I teraz obroty 770 zadane 725-775.
U Ciebie jest 780. Czyli trochę mamy inaczej. Ja mam 2.7 CDI.
Jednakże uważam że masz za bardzo pootwierane zawory ciśnienia i dawki. Są na granicy parametrów jakie powinny być u mnie. Patrząc na allegro na pompy CR to 2.7 i 2.2 mają tą samą pompę (niech mnie ktoś poprawi jak tak nie jest) https://allegro.pl/oferta/pompa-wtrysko ... jYQAvD_BwE.
A jeśli pompy są takie same to 2.2 cdi mając jeden wtrysk mniej do wykarmienia powinien mieć te elektrozawory jeszcze mniej otwarte niż u mnie. A u Ciebie są bardziej. Czyli pompa nie domaga lub paliwo gdzieś spieprza. PRZELEWAMI ? Może któryś z kolegów by sprawdził w swoim 2.2 cdi parametry.
Co do błędu czujnika wałka to znalazłem takie coś. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3478944.html przy jeździe na luzie skaczą mu obroty.
edit.
Podłącz komp i ustaw ciśnienie na rampie i ciśnienie zadane. Sprawdź czy podczas jazdy tego falowania wartości się nie rozbiegają znacząco.
Ciśnienie CR 312-330 zadane 301-341
Elektrozawór regulacji ciśnienia paliwa 26,1-26,3 % zadane 24%-28%
Elektrozawór regulacji dawki paliwa 39,5-39,8 % zadane 37%-42%
"Zadane" znaczy żądane. W tym przedziale ma się mieścić według Xentry.
I teraz obroty 770 zadane 725-775.
U Ciebie jest 780. Czyli trochę mamy inaczej. Ja mam 2.7 CDI.
Jednakże uważam że masz za bardzo pootwierane zawory ciśnienia i dawki. Są na granicy parametrów jakie powinny być u mnie. Patrząc na allegro na pompy CR to 2.7 i 2.2 mają tą samą pompę (niech mnie ktoś poprawi jak tak nie jest) https://allegro.pl/oferta/pompa-wtrysko ... jYQAvD_BwE.
A jeśli pompy są takie same to 2.2 cdi mając jeden wtrysk mniej do wykarmienia powinien mieć te elektrozawory jeszcze mniej otwarte niż u mnie. A u Ciebie są bardziej. Czyli pompa nie domaga lub paliwo gdzieś spieprza. PRZELEWAMI ? Może któryś z kolegów by sprawdził w swoim 2.2 cdi parametry.
Co do błędu czujnika wałka to znalazłem takie coś. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3478944.html przy jeździe na luzie skaczą mu obroty.
edit.
Podłącz komp i ustaw ciśnienie na rampie i ciśnienie zadane. Sprawdź czy podczas jazdy tego falowania wartości się nie rozbiegają znacząco.
W115 240D 1974r. MANUAL KOŚĆ SŁONIOWA Był
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
-
- Użytkownik
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
- VIN: WDB2032081F565653
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Przybek, z tym, że u mnie nie ma żadnych problemów z odpalaniem itp. Jedynie to co wyżej, ale nie wiem czy ten czujnik może mieć z tym coś wspólnego. W wolnej chwili sprawdzę wtyczkę i wiązkę.Przybek pisze: ↑28 sie 2024, o 18:47 P2043 przerabiałem i miałem combo usterek - przetarte 2 kable z wiązki przewodu czujnika o pokrywę zaworów około 4 cm od rozgałęzienia przy zaworze regulacji ciśnienia na railu, wtyczka w rozsypce oraz umierający czujnik - objawy długie odpalanie nie ważne czy ciepły czy zimny, a finalnie rzucił palenie. Czujnik w działającym sprawdzonym zamienniku to Meyle.
danielxj600, pytanie czy wartości w górnej granicy mogą powodować takie problemy? Częste wypalanie DPF? Zrobię test przelewowy, tylko muszę mieć na to trochę więcej czasu. Ja mam chińskiego DS150E i nie jestem pewien czy można tam sprawdzić wartości zadane.danielxj600 pisze: ↑28 sie 2024, o 19:00 U mnie wygląda to tak.
Ciśnienie CR 312-330 zadane 301-341
Elektrozawór regulacji ciśnienia paliwa 26,1-26,3 % zadane 24%-28%
Elektrozawór regulacji dawki paliwa 39,5-39,8 % zadane 37%-42%
"Zadane" znaczy żądane. W tym przedziale ma się mieścić według Xentry.
I teraz obroty 770 zadane 725-775.
U Ciebie jest 780. Czyli trochę mamy inaczej. Ja mam 2.7 CDI.
Jednakże uważam że masz za bardzo pootwierane zawory ciśnienia i dawki. Są na granicy parametrów jakie powinny być u mnie. Patrząc na allegro na pompy CR to 2.7 i 2.2 mają tą samą pompę (niech mnie ktoś poprawi jak tak nie jest) https://allegro.pl/oferta/pompa-wtrysko ... jYQAvD_BwE.
A jeśli pompy są takie same to 2.2 cdi mając jeden wtrysk mniej do wykarmienia powinien mieć te elektrozawory jeszcze mniej otwarte niż u mnie. A u Ciebie są bardziej. Czyli pompa nie domaga lub paliwo gdzieś spieprza. PRZELEWAMI ? Może któryś z kolegów by sprawdził w swoim 2.2 cdi parametry.
Co do błędu czujnika wałka to znalazłem takie coś. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3478944.html przy jeździe na luzie skaczą mu obroty.
edit.
Podłącz komp i ustaw ciśnienie na rampie i ciśnienie zadane. Sprawdź czy podczas jazdy tego falowania wartości się nie rozbiegają znacząco.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
WDB2032081F565653
- danielxj600
- VIP
- Posty: 135
- Rejestracja: 5 gru 2021, o 23:46
- VIN: WDB2112161A508504
- Lokalizacja: Toruń
Re: Regulator ciśnienia paliwa OM646
Z tym DPF to Ci nie podpowiem bo ja nie mam i tego nie przerabiałem. Wiem tylko że jak w ciężarówkach (np. Man TGX) coś się działo z układem paliwowym np. niskie ciśnienie w szynie CR i zawór proporcjonalny w pompie się za mocno otwierał żeby niwelować te spadki, to wtedy działy się cuda z DPF i systemem Ad Blue. Też początkowo podmieniałem zawory i czujniki bo to taniej niż robić wtryski. Ale to zawsze były wtryski .
U mnie DS150E delphi to w ogóle pokaże tylko błędy silnika. Parametry rzeczywiste pokazuje totalne bzdury. Używam Xentry .
U mnie DS150E delphi to w ogóle pokaże tylko błędy silnika. Parametry rzeczywiste pokazuje totalne bzdury. Używam Xentry .
W115 240D 1974r. MANUAL KOŚĆ SŁONIOWA Był
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest
W124 200CE 1995r. COUPE AUTOMAT SPORTLINE WDB1240401C246711 Był
W211 2.7 CDI 2004r. AUTOMAT AVANTGARDE WDB2112161A508504 Jest