722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Moderator: Dziki Mar

Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

Problem znany od dawna i nie do końca rozwiązany. Robi się chłodniej - tak około +10* - wrzucamy D i zaczynamy jechać, a skrzynia w pewnym momencie nie może się zdecydować co zrobić przy stałej stosunkowo niskiej prędkości, zachowuje się jakby chciała spinać i rozpinać lock-up albo nie może się zdecydować czy ma jechać na 2 czy 3 biegu i poszarpuje. Silnik złapie ponad 50* i nagle następuje spokój. Przy diagnostyce SD nie pojawiają się żadne błędy ze strony skrzyni! Po za tym skrzynia pracuje poprawnie, nie ślizga się, nie zamula, prawidłowo redukuje biegi i reaguje na gaz.

Na wielu forach w tym przypadku jest sugestia wadliwego działania zaworu lock-up - pierwsze wersje zaworu podobno miały jakiś błąd i poprawiona wersja go wyeliminowała. I dodatkowo jest też mówione że można z tym problemem jeździć naprawdę długo - w moim przypadku było to ponad 70 tysięcy km ale o tym w dalszej części. I do końca zeszłego tygodnia też wierzyłem w wariujący lock-up...

Opiszę tu rzeczy jakie były robione przy okresowej obsłudze oraz kolejne kroki w diagnozowaniu i jakich błędów nie popełniać (bo każdemu się może zdarzyć niestety).

Pacjent - S203 z mojego profilu, OM646, aktualny przebieg 455 tysięcy km, auto mam ponad 5 lat a historię serwisową znam z ostatnich 8 lat (mniej więcej ostatnie 250K przebiegu).

Okresowy serwis ASB - olej wymieniany regularnie co 60K na ori MB, wymiana "dynamiczna" z rozpinaniem powrotu z chłodnicy oleju, filtry Mann lub Febi. Przy każdej wymianie olej był "czysty", bez cząstek stałych, kolor delikatnie ciemniejszy niż świeżego, można by powiedzieć że nie ma nawet 1/3 tego przebiegu.

Początki problemu - w granicach 380 tysiąca skrzynia zaczęła się dziwnie zachowywać zanim się rozgrzała - zachowanie dokładnie z pierwszego akapitu - na SD czysto. Więc w takiej sytuacji nie pozostało nic innego jak przysłowiowe "jeździć, obserwować". We wrześniu tego roku problem się nasilił, więc zrobiłem reset adaptacji skrzyni metodą tzw. "domową" - wciśnięcie gazu i zabawa ze stoperem (instrukcja na YT jakby ktoś był ciekawy). I stał się cud - poszarpywanie zniknęło od razu a skrzynia chodziła jeszcze płynniej niż do tej pory. Poprawa po resecie nadal wskazywała na problem z wariacjami lock-upu. Olej w skrzyni wymieniany niecałe 30 tysięcy temu, stan prawidłowy. Przyszedł grudzień, śnieg i mroźna noc...

Awaria...
Auto odpalone po mroźnej nocy, skrzynia pracuje zauważalnie gorzej. Przejechałem jakieś 3km, zgasiłem, sklep, powrót, odpalam. Jakby ustąpiło. Przejeżdżam jeszcze ze 2km, staję i chcę wrzucić na P a wybierak nie daje się wyrzucić z N na R. Do domu niedaleko więc decyzja o powrocie o własnych siłach. Skrzynia jedzie tylko na pierwszym biegu, trochę nerwów ale udało się dojechać. Pod domem wbijam na N, gaszę silnik wybierak daje się przestawić na P bez żadnego problemu. Odpalam - wszystko działa, jazda testowa, odczyt błędów "kalkulatorem" - błędów brak. Auto tego dnia robi jeszcze bez problemu ponad 30km. Następnego dnia odpalenie, skrzynia znowu gorzej chodzi, zgaszenie auta pod sklepem po 3km. Za 10 minut powrót i po 2 km skrzynia w trakcie jazdy weszła w tryb awaryjny - tylko 3 bieg. Po stanięciu znowu blokada wybieraka z N na R i dodatkowo zniknęło wskazanie biegu na liczniku (brak wyświetlanego D tylko sam jasny kwadracik oraz brak S/C) - w tym momencie każdy by od razu powiedział że skończył się wybierak - spokojnie, bez pośpiechu... Błędy już się pojawiły tym razem (nadal z "kalkulatora"): P0705 (czujnik zakresu pracy skrzyni usterka obwodu) oraz P2226 (jeden z ponad 10 ogólnych błędów dotyczących usterki komunikacji komputera sterującego skrzynią) ale za to nie ma P1856 który definitywnie wskazuje na awarię wybieraka. Krótka konsultacja telefoniczna z mechanikiem (pozdrawiam gorąco jeżeli to czyta bo aktualnie jest chory)... *Czemu nie było podpiętej SD - tydzień przedświąteczny, brak terminów, część ludzi ma już wolne, część choruje itp.

Diagnozowanie

Z tego co sam mogłem na szybko w warunkach "polowych" sprawdzić bez SD to stwierdzenie czy we wtyczkach od TCM oraz w gnieździe elektrycznym skrzyni nie ma oleju. Zresztą nawet jakby SD leżało na fotelu, to bez zajrzenia w te miejsca nie ma sensu podłączać bo błędy mogą wynikać z zaolejenia wtyczek.

Wtyczki przy TCM (komputer skrzyni) - odchylamy dywan pod stopami pasażera, wyciągamy w górę styropian wygłuszający i widać metalową płytę ze sterownikami, odkręcamy 3 plastikowe czarne nakrętki na klucz 10 i odchylamy płytę tak żeby nie pourywać kabli, w zależności od wypasu może być tylko sterownik od skrzyni lub kilka (najbliżej metalowej płyty i w stronę drzwi jest właśnie TCM który nas interesuje, nad nim mam od PTS a bliżej tunelu od webasto), kluczyk poza stacyjką i odpinamy 2 wtyczki - wtyczki i gniazda nie mogą mieć śladów oleju, jeżeli jest olej to obudowa wtyczki w skrzyni jest do wymiany, u mnie oleju brak, susza...

Wtyczka skrzyni i jej obudowa
Wystarczy tylko ściągnąć dolną osłonę samej skrzyni a od osłony silnika odkręcić tylko 2 ostatnie śruby na łączeniu osłon. Od przodu prawej strony skrzyni, nad miską, mamy złączę. Jest osłonięte od prawej strony blaszana osłoną termiczną - przykręcana od dołu na jednego torx'a 30. Odkręcamy śrubę i delikatnie ciągniemy blaszkę do dołu (od góry siedzi w zaczepie). Zabezpieczenie na złączu przekręcamy do dołu i wtyczka nam się wypina (trzeba użyć trochę siły). I w tym momencie albo wyleci nam trochę oleju z gniazda (wtedy obudowa do wymiany) albo będzie tam sucho. [UWAGA] teoretycznie zaleca się wymianę obudowy wtyczki przy każdej wymianie oleju, u mnie obudowa miała co najmniej 4 wymiany oleju [koniec uwagi]. W gnieździe było bardzo delikatne zaolejenie, w zasadzie to kropla na zewnętrznej stronie wtyczki, piny suche więc zwarcie odpada. Miałem nową obudowę niestety w zamienniku Truckteca bo bardzo zależało mi na czasie i to tylko to było od ręki. Drobna ilość oleju na wtyczce kwalifikowała już obudowę do wymiany (a jeszcze z trudem udało się załatwić dostęp do kanału) więc wymieniam. Stare wyszło bez problemu (klucz nasadowy 7, śruba centralnie w gnieździe), jak robicie z kanału to podnieście auto z prawej strony dosyć wysoko bo inaczej wyleci prawie litr oleju po wyjęciu obudowy. I teraz się zaczyna... Nigdy, ale to nigdy, nawet nie wiadomo jak bardzo Wam zależy na czasie nie bierzcie tego w podróbie, lepiej poczekać jeden dzień niż się umordować i robić 2 razy. Podróba weszła z oporem a po dokręceniu śruby delikatnie się ruszała na boki. A przy zapinaniu pierścienia zabezpieczającego wtyczkę pierścień przeskoczył na "bolcach" chodzących po wtyczce. Ani tego rozpiąć, ani zapiąć, wtyczka obraca się w koło i zrobiła się już naprawdę bardzo późna godzina. Sprawdziłem czy auto odpali z odłączoną skrzynią, odpaliło i chciało jechać do przodu i do tyłu i wróciłem w trybie "unplugged". Bez prądu jest 2 i R. Ori gniazdo zamówione, w tamtym trzeba przeciąć pierścień żeby je wybebeszyć. Po podłączeniu skrzyni wizyta na SD żeby skasować wszystkie błędy jakie auto nałapało, potem jazda testowa i ponowne podłączenie w celu odczytu aktualnych błędów. I teraz ciekawa rzecz, która się zdarzyła podczas powrotu na skrzyni bez prądu - wróciło wskazanie biegów na liczniku a wybierak się nie blokował! Czyżby płyta sterująca skrzyni robiła bałagan?

To na razie tyle. Ciąg dalszy jak będą postępy.
Awatar użytkownika
maciekolo
Użytkownik
Posty: 479
Rejestracja: 13 paź 2017, o 08:36
VIN: WDB2153751A006117

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: maciekolo »

Nie, po prostu masz dwie usterki. Jedna to usterka usterka wybierka - na razie sporadyczna, ale będzie się nasilać, a druga związana z podszarpywaniem, które masz od 70tkm - jak sam pisałeś.

PS. Wybierak mogę Ci naprawić :usmiech:
Stacyjki MB Klucze Rybka - dorabianie, naprawa, kodowanie, obudowy
Star Diagnosis Radom
Zerowanie sterowników - Virgin
Naprawa lewarków/wybieraków AT
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

@maciekolo, poszło PW.

Nie twierdzę że to jedna usterka, tylko próbuję ustalić przyczynę takiego zachowania skrzyni. Na razie wrzucam to do jednego wora a po usunięciu usterki jednej lub obu tytuł się obrobi tak aby było zgodnie z prawdą i będzie obszerny opis przypadku.

Część 2.
Po drugim odpaleniu i zgaszeniu z odłączoną elektrycznie skrzynią sterownik silnika włączył blokadę rozruchu (da się skasować Delphim). Wymieniliśmy obudowę wtyczki skrzyni na nową ori, tym razem wszystko w końcu idealnie pasowało. Delphim pokasowane błędy we wszystkich sterownikach z którymi się dało połączyć. Błędy, które pojawiły się pierwsze już nie występują, ale za to jest nowy aktywny P1856 - czyli wybierak.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

Sezon 1 odcinek 3...
Wybierak wymieniony (od maciekolo). Czas wymiany podobno 45 minut ale jak robicie pierwszy raz, w zimę, na powietrzu i przy "świeczce" to schodzi trochę więcej (potrzebne narzędzia: T15, T40, nasadka 10, przedłużka, szczypce do wyciągnięcia zabezpieczenia z drążka idącego do skrzyni).
Instrukcja wymiany: https://www.youtube.com/watch?v=hDi0OL2helc
Wróciły wskazania biegów na liczniku i co ciekawe, skrzynia pracuje płynniej na ciepłym aucie - jak zimna nie wiem, bo auto trochę chodziło zanim wyjechałem na test drogowy. Musze jeszcze sprawdzić poziom oleju (po wymianie obudowy gniazda wtyczki może być nie do końca prawidłowy), zobaczyć jak chodzi zimna skrzynia oraz pojechać na SD pokasować błędy i sprawdzić czy coś nowego nie wyskoczyło.

C.D.N.
Ziel12
VIP
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2021, o 22:09
VIN: WDB2032071F685754

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Ziel12 »

I jak finalnie teraz zachowuje się zimna skrzynia, jakis przełom?
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

Miałem jeszcze trochę poczekać z wnioskami. Przełomem bym tego nie nazwał, ale już bliżej niż dalej. Poprawa nastąpiła po uzupełnieniu oleju ale jeszcze czasem się zdarzy lekkie wariowanie i znacznie krócej trwa. A bagnety z allegro można sobie wsadzić... Po wymianie oleju stan był zawsze max na skali "zimnej" na bagnecie w "podróbie". Teraz też takim sprawdzałem po dolewce i myślałem że przelałem (było 0,5 cm ponad zimny max), a auto się uspokoiło trochę. Udało się pożyczyć ori bagnet i stan był lekko połowie na zimno. Przy czym te sprawdzenia też nie są w 100% miarodajne bo warunki kontroli prawidłowego stanu to temp oleju w skrzyni 80*, a każdy kto widział bagnet to od razu zauważy że olej ma dużą rozszerzalność cieplną.

Zaryzykowałbym stwierdzenie że połowa przypadków poszarpywania jest związana z niewłaściwym stanem (drugą połowę zostawiam na uszkodzenia mechaniczne skrzyni, płytę sterującą i hydrauliczną oraz elektrozawory). Gdyby nie awaria wajchy i sprawdzanie wszystkich rzeczy po kolei (obudowa gniazda znacząco się przyczyniła) to by było ciężko to powiązać z olejem.

Pierwszy krok to prawidłowa kontrola stanu, bo być może dolanie około pół litra oleju załatwi problem. W wolnej chwili zrobię jeszcze reset adaptacji skrzyni i zobaczymy co wtedy będzie.
Ziel12
VIP
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2021, o 22:09
VIN: WDB2032071F685754

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Ziel12 »

A to ci ciekawe, dzięki za odpowiedz. Cenny materiał na przyszłość. Osobiście twój temat mnie skusił do zajrzenia tam gdzie mnie jeszcze nie było czyli pod nogi pasażera, porozpinane i wszędzie sucho na szczęście. Skłoniła tez mnie ostra głupawka dzień przed nim zdecydowałem się tam zajrzeć, myslalem, ze już nie skończy wariować przy 10 stopniach.. Nie wiem jaka to miało zależność czy zresetowało sterownik?/adaptacje? - Nie wiem, ale normalnie się śmiałem, po zajrzeniu tam jest ogromna poprawa już jakoś od tygodnia, znacznie krócej to trwa tak jak mówisz u ciebie, jest o wiele słabsze i prawie nie odczuwalne względem kiedyś, nie cofają mi się obroty podczas przyspieszania co było szokiem dla mnie, a lubiły cofać się jakoś o 200 przed zmianą, sama skrzynia jakoś miękko pracuje, płynniej. Temperatury są właśnie takie w których najbardziej głupiało. :mysli:
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

Jest możliwość że były zaśniedziałe styki i jak odpiąłeś i podpiąłeś wtyczki to poprawiło się połączenie elektryczne. Jestem ciekawy czy jakbyś prysnął we wtyczki i gniazda sterownika preparatem do czyszczenia styków to czy by się sytuacja jeszcze nie poprawiła. Bo teraz się zacząłem zastanawiać czy grzebanie tam wcześniej też trochę nie zmniejszyło problemu, tylko było niezauważalne bo skrzynia chodziła w trybie awaryjnym ze względu na wybierak. Jak masz warunki i chęć tam zajrzeć jeszcze raz i użyć chemii do styków to byłoby super. Ja nie mam teraz warunków na taką zabawę a robić to drugi raz pod chmurką to już nie ten pesel i kręgosłup.
Ziel12
VIP
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2021, o 22:09
VIN: WDB2032071F685754

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Ziel12 »

Jasne bez problemu, zajrzę w nadchodzącym tygodniu i dam znac
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: neoxis »

@Przybek, czy wybierak zanim zaczął wariować, dawał jakieś oznaki? Z ciekawości pytam.

U mnie też skrzynia dziwnie się zachowuje na zimnym silniku, im zimniej na zewnątrz, tym gorzej. Obstawiam lock-up, wymiana oleju nie wiele pomogła. Generalnie skrzynia potrafi się ślizgać i szarpnąć jak jest zimno. Przy aktualnej pogodzie, na zimnym silniku jadąc przy stałej prędkości jest wrażenie jakby ktoś delikatnie wciskał i puszczał sprzęgło. Po rozgrzaniu jest ok. Mam jeszcze z 10k do wymiany oleju w ASB, planuję oddać do niezależnego serwisu MB na wymianę oleju + lock-up.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

Jedynym wcześniejszym objawem, który można powiązać z umierającym wybierakiem, było po wybraniu pozycji D minus pojawianie się wskazania 1 na wyświetlaczu dopiero za 2 razem (około 15K przed awarią wajchy) ale sobie to ładnie tłumaczyłem że rzadko używana pozycja i coś się zasyfiło albo nie styka :P

Jeżeli byś zmieniał ten zawór to poproś "operatora" żeby zwrócił uwagę czy na płycie sterującej (zanim ją umyje) na czujnikach prędkości było zasyfienie opiłkami.

Po za konkursem - pisałeś że masz dostęp do delphi'ego, czy w silniku masz może błąd działania kontrolki świec żarowych (numeru nie pamiętam, ale z tym opisem jest tylko jeden i delphi go poprawnie czyta)?
neoxis
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 10 lis 2020, o 23:54
VIN: WDB2032081F565653

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: neoxis »

Tak, mam Delphi, ale nigdy takiego błędu nie widziałem.
W203 C220 CDI Avantgarde 2004r.
WDB2032081F565653
Ziel12
VIP
Posty: 80
Rejestracja: 16 sie 2021, o 22:09
VIN: WDB2032071F685754

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Ziel12 »

Zajrzałem tam jeszcze raz, użyłem preparatu do styków i niestety nie ma większej poprawy, dalej tak jest jak po pierwszym razie. Występuje to krócej i z mniejsza siła, a w niektóre dni wcale, obroty w moim przypadku nie cofają się już i sama skrzynia jest płynniejsza o wiele.
matrix95
Użytkownik
Posty: 159
Rejestracja: 21 sie 2017, o 19:17
VIN: WDB2093421F156383

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: matrix95 »

Zapytam z ciekawości. U mnie problem z automatem występuje od długiego czasu(ślizganie, szarpnięcie przy przyspieszaniu, po zjechaniu z ronda/skrzyżowania/progu zwalniającego, zmiana biegu 2 na 3). Zmieniony był lock up, olej zmieniany co 60 tys, poziom prawidłowy.
Zbliża się kolejna zmiana oleju w skrzyni i myślę nad wymianą zestawu Sonax https://midparts.com.pl/pl/p/722.6-OVER ... OCZKI/4186 lub https://midparts.com.pl/pl/p/722.6-NAG1 ... RZYNI/4868.
Czy ktoś zmieniał te elementy i jest poprawa po zmianie?
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: 722.6 Próba ostatecznego znalezienia przyczyny poszarpywania na niskich biegach

Post autor: Przybek »

@matrix, u Ciebie to już jest raczej mechaniczne zużycie tarczek lub awaria zaworu 2/3. Z ciekawości - jaki masz przebieg i z jakiego trybu pracy najczęściej korzystasz C czy S?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów i sprzęgło”