[PORADNIK] SKRZYNIE BIEGÓW STOSOWANE W 203

Moderator: Dziki Mar

Zablokowany
Awatar użytkownika
Smart
VIP
Posty: 5739
Rejestracja: 29 gru 2012, o 11:25
VIN:
Lokalizacja: Katowice

[PORADNIK] SKRZYNIE BIEGÓW STOSOWANE W 203

Post autor: Smart »

6 BIEGOWA SKRZYNIA MANUALNA

Obrazek

Skrzynia była dostępna w praktycznie wszystkich modelach w203 a wyjątki stanowią, modele AMG oraz C320 Pre-Lifting.

Skrzynia biegów TYP 716.6 charakteryzuje się w porównaniu do poprzednika, dokładniejszą i bardziej precyzyjną pracą a także, ma dwumasowe koło zamachowe, które posiada system amortyzujący i redukujący drgania generowane przez silnik. Sprzęgło w w203 jest hydrauliczne i system hydrauliczny sprzęgła pracuje z płynem hamulcowym, który czerpie ze wspólnego zbiornika wyrównawczego jeśli więc, podczas dłuższej jazdy nie używamy sprzęgła, płyn hamulcowy wraca do zbiornika wyrównawczego. Dlatego podczas pierwszego użycia sprzęgła potrzebujemy większej siły a dopiero podczas kolejnych użyć sprzęgło działa normalnie. To delikatny mankament, jeśli chodzi o komfort, którego jednak nie zmienimy. Znaną awarią tej skrzyni jest problem ze wrzuceniem 1 lub 2 biegu oraz wyskakiwanie biegu podczas ruszania. Niestety nie jest to mały problem z synchronizatorami, lecz poważniejszy z całym modułem wybieraka/drążka i tutaj się zaleca wymianę całego modułu, bo tulejki nie występują osobno oraz całej skrzyni, jeśli właściciel ja poważnie uszkodził.

W skrócie: Przy zakupie w203/s203/cl203 ze skrzynia manualna powinno się zwrócić uwagę na płynna zmianę biegów oraz lekko chodzące sprzęgło a jeśli, bieg podczas ruszania wyskoczy lub będziemy mięły problemy z włożeniem biegu, możemy się spodziewać kosztownej naprawy. Oczywiście sprawdzamy również, czy samo sprzęgło działa poprawnie.

6 BIEGOWA SKRZYNIA SEQUENTRONIC

Obrazek

Bardziej rozbudowaną skrzynie TYP 716.6 znajdziemy w modelu Sequentronic i jest to zautomatyzowana skrzynia manualna, która się porostu nie przyjęła w modelach MB i jest to tak zwany psikus konstruktorów MB. Skrzynia Sequentronic posiada funkcje "czołgania się”, czyli wolne poruszanie się znane nam ze skrzyń automatycznych, bardzo przydatne podczas jeździe w korku lub podczas parkowania i manewrów na parkingu. Ta skrzynia posiada również program automatycznej zmiany biegów, który oczywiście nie jest porównywalny z programem skrzyń automatycznych ale generalnie bardzo przydatny podczas ruchu Stop&Go w mieście, komfortu jednak nie oczekujmy. Funkcja "pełzania" mocno zużywa sprzęgło podobnie do człowieka robiącego to w skrzyni manualnej. Biegi zmieniamy jak w skrzyni manualnej wybierakiem wciskając + oraz sekwencyjnie, natomiast bezpośrednia zmiana biegu np. z 2 na 4 jak w skrzyni manualnej, nie jest możliwa a ponadto, skrzynia zawsze wraca podczas postoju do 1 biegu. Sequentronic był bardzo niepopularnym dodatkiem, dlatego znalezienie pojazdu z ta skrzynia jest dosyć trudne. Skrzynie oferowano krótko dla modeli z silnikiem M111 EVO oraz M112 E26 (C240). Czy Sequentronic jest godny polecenia? Trudno powiedzieć - niech każdy sam dla siebie oceni ale ogólnie ta skrzynia nie pasuje do tak komfortowego samochodu, którym jest Mercedes-Benz.

Mankamentem tej skrzyni jest dostępność części na rynku wtórnym a raczej ich brak, podobnie jak z serwisami, które potrafią kompetentnie serwisować ów mechanizm a których w Polsce, też niewiele . Jeśli coś się popsuje części trzeba niestety szukać tylko w ASO.

5 i 7 BIEGOWA SKRZYNIA AUTOMATYCZNA

Obrazek

Wraz z wprowadzeniem 203 wprowadzono nowa, 5 biegową skrzynie automatyczna dla każdego modelu, poza C200CGI oczywiście, który występował tylko z 6 biegowym manualem. Skrzynia Manualna. Ponadto, podczas wprowadzenia silników M272 (C230; C280; C350), które zastąpiły silniki M112 (C240; C320), również wprowadzono odmianę 7 biegowej skrzyni automatycznej, czyli 7G-Tronic.

Ogólnie rzecz biorąc nie ma poważnych problemów ze skrzynia automatyczna w 203 a jedynym mankamentem, jest zaolejona wtyczka od skrzyni biegów, która się wymienia podczas wymiany oleju w skrzyni. Podczas zakupu w203/s203/cl203 ze skrzynia automatyczna, warto zwrócić uwagę na płynna zmianę biegów a ponadto warto sprawdzić, czy skrzynia nie szarpie podczas zmian i nie jest normalnym, pulsacyjne szarpanie podczas postoju w pozycjach D lub R. Mówi się, że skrzynie ASB MB są wytrzymałe i trwałe pod warunkiem, że są prawidłowo serwisowane i używane. Niestety pierwsze modele ze skrzynia automatyczna nie posiadają możliwości spuszczenia oleju ze skrzyni, dlatego tak bardzo ważna wymiana oleju może być kosztowniejsza niż przy skrzyniach posiadających korek spustowy. W początkowych latach 203, MB zrezygnowało ze spustu w skrzyni i nie pisano o tym w książkach serwisowych tłumacząc ten fakt, wiecznie trwałym olejem niewymagającym wymiany jednak, po kilku latach przywrócono możliwość wymiany oleju w skrzyniach ASB oraz wprowadzono zalecenie wymiany oleju co 60,000 kilometrów przebiegu.

Jeśli skrzynia ciężko pracuje zawsze jest zalecana wymiana oleju a jeśli po takim zabiegu jej praca się nie polepszy, zaleca się płukanie skrzyni i w razie braku poprawy, w ostateczności wymianę skrzyni.

Jak rozpoznać model z możliwością spustu oleju? Po VIN pojazdu i wszystkie modele ze skrzynia 722.6-AG z numerami wyższymi od ... , posiadają taka możliwość:

- A745749
- F648300
- R173714

OZNACZENIA NA WYBIERAKU

W/S - występuje w pierwszych modelach
Winter oraz Standard/Summer/Sport, czyli 3 nazwy zależnie od roku wydania instrukcji pojazdu.

Wybierając pozycje W, aktywujemy program na zimę oraz do jazdy bardziej komfortowej. Silnik rusza z drugiego biegu i bardzo szybko je zmienia, przeważnie przy 2200 obr/min o ile skrzynia jest po resecie nie zaadaptowana. Program bardzo przydatny podczas jazdy zima kiedy nie potrzebujemy dynamicznego ruszenia oraz kiedy po prostu, lubimy jeździć spokojnie i komfortowo.

Wybierając pozycje S aktywujemy standartowy program zmiany biegów dzięki któremu, samochód rusza na pierwszym biegu, późno je zmienia w wyższym zakresie obrotów lub eykorzystuje pełny dostępny zakres, jeśli ruszamy "z gazem do dechy". Program zalecany do sportowej i szybkiej jazdy. Potrafi szarpnąć biegiem, jest mniej komfortowy od pozycji W i zalecany podczas wyprzedzania i jazdy w "suchych porach roku".

C/S - występuje w późniejszych modelach
Comfort oraz Standard.

Czytaj jak wyżej w sensie programów pracy a jedyna różnica, to przycisk a dodatkowo, możemy zmieniać biegi wybierakiem +/-.

C/S/M - występuje w modelach sportowych z manetkami przy kierownicy
Comfort, Standard oraz Manual.

Czytaj jak wyżej w sensie programów pracy a jedyna różnica to przycisk natomiast,
wybierając pozycje M aktywujemy tryb manualny, czyli możliwość zmiany biegów ręcznie, przydatne podczas sportowej jazdy lub podczas wyścigów. Samochód jest wyposażony w manetki przy kierownicy, którymi zmieniamy biegi jak w Formule 1 lub na PlayStation a dodatkowo, możemy zmieniać biegi wybierakiem +/-.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2016, o 20:20 przez Smart, łącznie zmieniany 9 razy.
CL203 WDB2037461A802397
Awatar użytkownika
AdeKi
VIP
Posty: 246
Rejestracja: 22 lip 2015, o 22:48
VIN:
Lokalizacja: DPL

Re: [PORADNIK] Skrzynie biegów stosowane w 203.

Post autor: AdeKi »

Pomocne :) :bravo:
MERCEDES C180 z 2 litrową bestią pod maską, którą ciągnie całe 129 kobyłów. :zacieszacz:
moje-cl203-c180-vt17957.html
WDB2037351A182129
krzymech
VIP
Posty: 829
Rejestracja: 24 mar 2015, o 20:18
VIN:
Lokalizacja: wschowa

Re: [PORADNIK] Skrzynie biegów stosowane w 203.

Post autor: krzymech »

smart jeszcze moglbyś wyjasnic sprawe czy w czasie jazdy można przełączać przycisk C/S
w201 2,0b+lpg 1989r.
w124 2,0b+lpg 1992r. e-klasse
w202 1,8b 1996r
s203 c200 cdi 2001r.
s203 c220 cdi 2007r aktualnie
wdb2032081f939394
Awatar użytkownika
wasiliew
VIP
Posty: 118
Rejestracja: 15 lut 2015, o 13:07
VIN:
Lokalizacja: Wrocław

Re: [PORADNIK] Skrzynie biegów stosowane w 203.

Post autor: wasiliew »

krzymech pisze:smart jeszcze moglbyś wyjasnic sprawe czy w czasie jazdy można przełączać przycisk C/S
Możesz kiedy chcesz.

pozdr
W203 C180T kompressor '06 WDB2032461F829195

Obrazek
Awatar użytkownika
Smart
VIP
Posty: 5739
Rejestracja: 29 gru 2012, o 11:25
VIN:
Lokalizacja: Katowice

Re: [PORADNIK] Skrzynie biegów stosowane w 203.

Post autor: Smart »

wasiliew pisze:
krzymech pisze:smart jeszcze moglbyś wyjasnic sprawe czy w czasie jazdy można przełączać przycisk C/S
Możesz kiedy chcesz.

pozdr
Potwierdzam a wczoraj się bawiłem tym C/S na autostradzie ... w poradniku poprawię. :tak:
CL203 WDB2037461A802397
Zablokowany

Wróć do „Skrzynia biegów i sprzęgło”