Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Moderator: Dziki Mar

Leonneon
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 1 sie 2017, o 19:24
VIN: WDB2032451F095152

Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Leonneon »

Witam, wczoraj podczas napelniania ukladu ac co2 dla lokalizacji wycieku doszlo do explozji przy okolo 7 barach wewnatrz samochodu. Rozdarło nagrzewnice a z części kanału powietrznego zostały tylko małe plastiki. Ponad 20 letni mechanik powiedzial ze czegos takiego na oczy nie widzial jeszcze zeby rozdarlo tą nagrzewnice, tyba tak to nazwał. Byłem przy tym i na butli sprawdzalem Ciśnienie i bylo tam pozniej 5bar wiec mysle ze maks podczas explozji bylo 7bar.
Czy ktoś z was słyszał o czymś takim w mercedesie w203 2.0 rocznikowo 2001?
https://ibb.co/7RShJzr
W203 2.0 kompresor 163 (skrzynia półautomatyczna) manualna z trzema pompami do zmiany biegów
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Przybek »

Jak długo układ był bez czynnika chłodzącego? Najprawdopodobniej parownik (nagrzewnica jak to nazwałeś) był już tak zgnity że nie wytrzymał ciśnienia i się rozleciał.
Leonneon
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 1 sie 2017, o 19:24
VIN: WDB2032451F095152

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Leonneon »

Przybek pisze: 15 sie 2020, o 18:30 Jak długo układ był bez czynnika chłodzącego? Najprawdopodobniej parownik (nagrzewnica jak to nazwałeś) był już tak zgnity że nie wytrzymał ciśnienia i się rozleciał.
Auto było kupione tak z chyba 4 lata temu. Klima nie chodziła. Ciężko się zorientować na ile chodzi jak się mieszka w norwegi i przez większa cześć roku jest tak kolo 8 do 12 stopni, włączasz nawiewy i leci chłodne bo na zewnątrz jest chłodno. Nie wiedziałem czy coś chłodzi czy już w ogolę. W tym roku nabita była i po 2 miesiącach jak sprawdzałem to już pusto było. Maszyna odzyskała trochę oleju ale ciśnienia to zero. Zamówiłem olej w chinach z barwnikiem i przyszedł wiec chciałem znaleźć miejsce usterki. Dodam ze jak aut było kupione to było zaniedbane i trochę tez stało tak ze można powiedzieć ze klima nie działała latami. W hondzie podobało mi się to ze jak klima nie działała to się kontrolka nie świeciła i od razu wiadomo ze nie działa i nie trzeba się domyślać. U mnie jak się włączy tryb auto w w203 to się świeci auto i nie wiadomo czy chodzi czy już kompletnie nie. Trzeba się kompem podpiąć lub jak mechanik mi kiedyś powiedział patrzeć na kompresor czy się załącza.

Do wymiany tego skraplacza trzeba całą deskę wyciągać?
Wydaje mi się ze będę jeździł bez klimy. Za dużo pracy za duże koszta do 20 letniego auta a co chwile coś nowego wychodzi. Boje się tylko o szyby żeby za bardzo nie parowały.
W203 2.0 kompresor 163 (skrzynia półautomatyczna) manualna z trzema pompami do zmiany biegów
Awatar użytkownika
Dziki Mar
Moderator
Posty: 4157
Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
VIN: WDB2110891B355007

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Dziki Mar »

Najpierw to zajrzyj do instrukcji jak się włącza klimatyzację. Tryb auto jest i do zwykłego nawiwiu i do klimy. Do jej włączania/wyłączania jest osobny przycisk.
W203 C200 M271 2005 Był :smutny:
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest :rotfl:
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest :ok:

ALBUM

Regulamin Forum

Status VIP
Leonneon
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 1 sie 2017, o 19:24
VIN: WDB2032451F095152

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Leonneon »

Dziki Mar pisze: 16 sie 2020, o 17:41 Najpierw to zajrzyj do instrukcji jak się włącza klimatyzację. Tryb auto jest i do zwykłego nawiwiu i do klimy. Do jej włączania/wyłączania jest osobny przycisk.
Fajnie ze zawsze się ktoś znajdzie żeby ośmieszyć, taki miłe forumowe zachowanie, nie pomogę ale to sobie przynajmniej wyśmieje. Dodam zdjęcie mojego panelu bo oczywiście bez dowodów na słowo mi nikt nie uwierzy. Czasem przed wyśmiewaniem innych warto pomyśleć, że nie zawsze jest tak jak nam się wydaje. Wystarczyło się zapytać czy taki przycisk w moim modelu występuję. Auto włącza klimę automatycznie aby zmniejszyć temperaturę w zależności od tego co mu czujniki w kabinie podają.

https://ibb.co/r2YqPX8
https://ibb.co/6v7Vg5R
W203 2.0 kompresor 163 (skrzynia półautomatyczna) manualna z trzema pompami do zmiany biegów
olafik
VIP
Posty: 1152
Rejestracja: 8 cze 2016, o 08:59
VIN: WDB2093541F238066
Lokalizacja: RYBNIK

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: olafik »

W twoim przypadku wyłączasz klimę obracając nawiew na zero.
polofix
VIP
Posty: 2133
Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
VIN:
Lokalizacja: Turek/Dobra

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: polofix »

Tak to już jest na tym forum. Nawet jeśli masz 75 lat, czegoś nie wiesz, jesteś tak samo wyśmiewany, plus różne dziwne odzywki. Chciał bym, żeby było inaczej.
Leonneon, jeśli rozerwało parownik, to jest tam taka korozja, że na 99% będziesz miał do wymiany skraplacz. Bo nie wierzę, że on nie będzie dziurawy.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
Awatar użytkownika
Dziki Mar
Moderator
Posty: 4157
Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
VIN: WDB2110891B355007

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Dziki Mar »

Dramat. Nie widzę w którym momencie występuje jakieś ośmieszanie. Wysunąłem wnioski na podstawie tego co napisałeś.
U mnie jak się włączy tryb auto w w203 to się świeci auto i nie wiadomo czy chodzi czy już kompletnie nie. Trzeba się kompem podpiąć lub jak mechanik mi kiedyś powiedział patrzeć na kompresor czy się załącza.
Jeśli nie wiesz, w który momencie klimatyzacja powinna pracować, a w którym nie, to właśnie od tego jest instrukcja.
I teraz tak. Specjalnie dokopałem się do instrukcji do roku 2001. Przekręcenie pokrętła nawiewu na 0 wyłącza panel w ogóle. Dalej, przycisk EC REST to przycisk Economy/REST. Oznacza to, że na zapłonie i uruchomionym silniku mamy możliwość nawiewu powietrza świeżego bez chłodzenia oraz na pozycji pierwszej kluczyka w stacyjce mamy możliwość skorzystania z ciepła resztkowego do grzania lub wentylacji.
instrukcja 2.jpg
instrukcja.jpg
A teraz proszę tych co umieścili komentarze pod moim adresem o sprostowanie tego co napisali bo raz, że nic nie wnieśli do tematu, dwa że bardzo się pomylili. Brak tego skutkuje ostrzeżeniem
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W203 C200 M271 2005 Był :smutny:
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest :rotfl:
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest :ok:

ALBUM

Regulamin Forum

Status VIP
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: lechita »

U mnie przycisk Rest działa przy wyjętym kluczyku ze stacyjki, co oznacza, że np. wychodząc w zimie z samochodu włączam Rest i wykorzystuję resztkowe ciepło silnika, aby w samochodzie było dalej ciepło. Ta funkcja działa przez 30 minut, żeby nie rozładować akumulatora. Włączenie tego przycisku w czasie pracy silnika, wyłącza klimatyzację (świeci na nim czerwona dioda).
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
polofix
VIP
Posty: 2133
Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
VIN:
Lokalizacja: Turek/Dobra

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: polofix »

Dziki Mar, nie gniewaj się. Jeśli uraziłem, to przepraszam. Chodzi mi tylko o to, że można w delikatniejszy sposób zwrócić uwagę nowemu użytkownikowi, że coś zrobił źle.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
Leonneon
Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 1 sie 2017, o 19:24
VIN: WDB2032451F095152

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Leonneon »

Dziki Mar pisze: 16 sie 2020, o 21:15 Dramat. Nie widzę w którym momencie występuje jakieś ośmieszanie. Wysunąłem wnioski na podstawie tego co napisałeś.
U mnie jak się włączy tryb auto w w203 to się świeci auto i nie wiadomo czy chodzi czy już kompletnie nie. Trzeba się kompem podpiąć lub jak mechanik mi kiedyś powiedział patrzeć na kompresor czy się załącza.
Jeśli nie wiesz, w który momencie klimatyzacja powinna pracować, a w którym nie, to właśnie od tego jest instrukcja.
I teraz tak. Specjalnie dokopałem się do instrukcji do roku 2001. Przekręcenie pokrętła nawiewu na 0 wyłącza panel w ogóle. Dalej, przycisk EC REST to przycisk Economy/REST. Oznacza to, że na zapłonie i uruchomionym silniku mamy możliwość nawiewu powietrza świeżego bez chłodzenia oraz na pozycji pierwszej kluczyka w stacyjce mamy możliwość skorzystania z ciepła resztkowego do grzania lub wentylacji.

instrukcja 2.jpg
instrukcja.jpg

A teraz proszę tych co umieścili komentarze pod moim adresem o sprostowanie tego co napisali bo raz, że nic nie wnieśli do tematu, dwa że bardzo się pomylili. Brak tego skutkuje ostrzeżeniem
Pisałeś ze do wyłączania ac i włączania jest osobny przycisk. Gdy napisałem ze tego nie widać czy ac działa czy nie bo się dioda nie świeci na panelu od ac. Więc sam sprowokowałeś to co się stało. Wyglądało na to ze odsyłasz mnie do instrukcji przycisku którego u mnie ewidentnie nie ma. Wiec odebrałem to jako przedstawienie mnie jako osoby która ma auto kilka lat, a nie widzi na panelu przycisku ac co robi ze mnie w sumie pośmiewisko. Mimo wszystko pomyliłeś się ten przycisk był w innych modelach a teraz ludzi straszysz ostrzeżeniem. Nie chce się spierać myślę ze i Ty i ja się do tego przyczyniliśmy że wyszło jak wyszło. Dziękuje za wszystkie informacje nie widziałem ze ustawienie na 0 a włączone auto wyłącza tylko klimę.

Przycisk nawiewu jest wielofunkcyjny i jeśli jest ustawiony na 0 a wciśnięty jest przycisk auto to nie wiadomo czy ac działa czy nie, nawiewy działają, u mnie nie działają tylko jak jest na 0 i auto jest wyłączone. O tym pisałem, można to jedynie odczuć przez zimne powietrze z nawiewów, sprawdzenie czy kompresor od klimy pracuje obserwując go lub przez podpięciem się kompem i odczytanie błędów(o innych sposobach niewiem).

Z tego co przeczytałem od was i zamieszczonej instrukcji ze zęby wyłączyć klimę może być ustawienie na auto i przekręcenie na 0. Wtedy nawiewy działają. Tryb bez wciśniętego auto i najechanie na 0 wyłącza całkiem silnik od nawiewów. Wyłączone auto i od 1-6 nawiew działa ale zawsze mi się wydawało ze bez klimy działał w ustawieni bez wciśniętego auto. Tajemnicą pozostaje jeszcze czy klima działa też w trybie bez auto, jeśli dobrze rozumiem to wtedy gdy wciśniemy ectrest.
lechita pisze: 16 sie 2020, o 22:41 U mnie przycisk Rest działa przy wyjętym kluczyku ze stacyjki, co oznacza, że np. wychodząc w zimie z samochodu włączam Rest i wykorzystuję resztkowe ciepło silnika, aby w samochodzie było dalej ciepło. Ta funkcja działa przez 30 minut, żeby nie rozładować akumulatora. Włączenie tego przycisku w czasie pracy silnika, wyłącza klimatyzację (świeci na nim czerwona dioda).
U mnie też tak działa ale tak po 10 min to juz prawie tylko zimnym wieje wiec domyślam się ze ten silniczek obok płynu chłodzenia juz nie pompuje do nagrzewnicy płynu dlatego tak szybko się ochladza i leci tylko "zimne powietrze". Prawdopodobnie kluczyk w stacyjce zapewnia "prąd" i prace tego malego silniczka czy pompki do przepompowywania płynu przez nagrzewnice czy jak to sie tam zwie


Czy do wymiany tego parownika muszę demontować całą deskę? I część tego uszkodzonego kanału można też wymienić bez demontowania całej deski?
Na razie w roztrzaskany kanał wsadziłem gąbkę zęby dmuchało przez układ i coś tam grzeje przez wentylatory
Ostatnio zmieniony 16 sie 2020, o 23:54 przez Leonneon, łącznie zmieniany 1 raz.
W203 2.0 kompresor 163 (skrzynia półautomatyczna) manualna z trzema pompami do zmiany biegów
Awatar użytkownika
kiler22
VIP
Posty: 426
Rejestracja: 1 paź 2017, o 21:20
VIN: WDB2032421F303416

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: kiler22 »

pomijając kwestie którym przyciskiem się włącza itp to na 99 % masz do wymiany chłodnicę klimy i na 100% osuszacz
Obstawiam że żeby wymienić "nagrzewnicę" trzeba zwalać deskę tak samo jak do wymiany prawdziwej nagrzewnicy :)
szczerze mówiąc jeśli masz w planach jeszcze trochę tym samochodem pojeździć to przy jednej robocie wymieniłbym właśnie właściwą nagrzewnicę bo to słaby punkt tych samochodów
c200 kompresor + LPG
WDB2032421F303416
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Przybek »

Jak już się koty podrapaliście to teraz posłuchać co wujek Przybek mówi...
Auto ma prawie 20 lat, klima była pusta co najmniej 4 i przy teście ciśnieniowym rozwaliło parownik. killer dobrze pisze że skraplacz i osuszacz również są zabite - skraplacz czyli chłodnica również się rozleci prędzej czy później jak dostanie ciśnienia a osuszacz jest zapchany (to filtr który wyłapuje wilgoć z układu i generalnie podlega okresowej wymianie ale kto to robi jak klima jeszcze dmucha ledwie chłodnym). Kolejną rzeczą która bardzo szybko umrze będzie kompresor - nie pracował trochę czasu i reszta jest jasna co się w nim stało. Rurki w układzie są z tego samego materiału co parownik czy chłodnica więc szansa że się nie rozlecą pod wpływem ciśnienia jest taka sama jak trafienie 6 w totka. Generalnie żeby to ożyło i działało sprawnie to zgodnie ze sztuka należałoby wymienić cały układ co przy wieku auta i nakładzie pracy trochę mija się ze zdrowym rozsądkiem. Jesteś w rejonie gdzie klimy się używa sporadycznie. Chcesz się bawić w reanimację - włożysz połowę wartości auta. Nigdy nie popierałem druciarstwa ale w tym przypadku rozsądnym wyjściem jest założenie krótszego paska żeby pominąć kompresor klimy i nauczyć się żyć z klima która i tak nie działała od dawna.
Awatar użytkownika
Dziki Mar
Moderator
Posty: 4157
Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
VIN: WDB2110891B355007

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: Dziki Mar »

Leonneon
Pokrętło na 0 przy wyłączonym auto wyłącza panel nawiewu w ogóle, nic nie leci z nawiewów.
Pokrętło w jakiejkolwiek pozycji przy załączonym auto - nawiew/klima działa w trybie automatycznym.
Przy odpalonym silniku i włączoną opcją EC/REST przy włączonej opcji auto działa tylko nawiew świeżego powietrza bez klimy z opcją automatycznej regulacji temperatury
Przy odpalonym silniku i włączoną opcją EC/REST przy wyłączonej opcji auto i pokrętle ustawionym np. na 3 działa tylko nawiew świeżego powietrza bez klimy z prędkością 3.
Przy zgaszonym silniku i pozycji 1 lub 0 kluczyka, włączonej opcji EC/REST działa ogrzewaniem/wentylacja ciepłem resztkowym itp.

Wniosek taki, że klimatyzacja w tym wypadku pracuje cały czas. Jedyne jej wyłączenie następuje w momencie włączenia opcji Economy (EC REST)

A co do stricte tego tematu, to będzie z tym trochę roboty jeśli jednak chcesz korzystać z klimatyzacji. Jeśli chcesz numery części to zapraszam do działu VIP, po uprzednim wsparciu forum.
W203 C200 M271 2005 Był :smutny:
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest :rotfl:
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest :ok:

ALBUM

Regulamin Forum

Status VIP
polofix
VIP
Posty: 2133
Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
VIN:
Lokalizacja: Turek/Dobra

Re: Explozja nagrzewnicy podczas napelniania co2

Post autor: polofix »

Czyli na dzień dobry wymiana skraplacza z osuszaczem w komplecie [tzw chłodnicy], wymiana szybka, nowe zamienniki od około 200zł wzwyż. Wymiana tunelu ok 100zł używki, ale roboty na cały dzień. Cała konsola do rozebrania. No i nie wiadomo co z kompresorem.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ chłodzenia”