Strona 2 z 2

Re: tyrkocząca panorama

: 12 kwie 2019, o 18:21
autor: marcinsud
Piszę w nowym poście, żeby ci co śledzą wątek dostali powiadomienie.

Zaczynamy.

Silniki nie są wymienne. Silnik od dachu ma 9,5 Nm momentu, a silnik od rolety 8 Nm. Z dachu do rolety powinno pasować, ale w drugą stronę może okazać się za słaby.

Zamienne są natomiast tryby w przekładni, więc zawsze można do swojego silnika przełożyć zębatkę w lepszym stanie.

Najpierw trzeba usunąć pierwotną przyczynę czyli nasmarować odpowiednio prowadnice dachu i rolety.

Generalnie problemy powodujące tyrkotanie są trzy:
1. Wygniecenie gum przez które jest zamontowany silnik z przekładnią.
2. Wygięcie obudowy przekładni.
3. Wytarcie się plastikowej zębatki w przekładni od spodu.


2 i 3 powodują, że tryb napędzający mechanizm ma luzy wzdłuż osi i jest po prostu za nisko przez co nie pracuje całą powierzchnią i zaczyna przeskakiwać mieląc siebie i zęby na linkach.
Obrazek

Postaram się zaradzić tym problemom w poniższym opisie.

Ad. 1. Sprawa prosta, albo wymiana gum przez które jest przykręcony napęd (może być ciężko dostać, bo otwory są wyfrezowane w stożek), albo podłożenie podkładek pod śruby nie muszą być grube. Mogą być grubości tej blaszki która fabrycznie podtrzymuje podsufitkę i jest przykręcona właśnie tymi śrubami do napędów. Ja zastosowałem podkładki.

Ad. 2. Wygięcie widać na poniższym foto:
Obrazek
Tutaj już odkręcona osłona. Jak widać w jednym miejscu jest tragicznie cienka i to właśnie tam się wygina
Obrazek
Zaznaczyłem wygięcie jak mniej więcej wygląda, bo słabo widać.
Można próbować to prostować, ale jestem pewien, że od razu się wygnie tak jak było.
Można dorobić grubszą blachę przykręconą oryginalnymi śrubkami osłony przekładni, która będzie dociskać oryginalną osłonę i zapobiegać wyginaniu, albo przejść od razu do rozwiązania problemu trzeciego.

Ad. 3. Rozebrana przekładnia wygląda tak:
Obrazek
Na zdjęciu niżej zaznaczyłem powierzchnie styku trybu plastikowego i obudowy przekładni.
Obrazek
W moim przypadku wypustki które miały się ślizgać po obudowie już były lekko wytarte więc postanowiłem skasować luz tej zębatki wzdłuż osi obrotu poprzez dorobienie podkładki z cienkiej blachy. Grubość trzeba dobrać tak by zostawić minimalny luz, mniej więcej ile widać na zdjęciu pierwszym.
Tak wygląda dorobiona podkładka już wpasowana w zębatkę. Ważne by dać wypusty blokujące jej obrót, bo wtedy jest pewność że będą pracować powierzchnie metalowe, a sam plastikowy tryb już nie będzie się zużywał.
Obrazek
Po nasmarowaniu można składać skontrolować czy istnieje luz. Podłączyć 12 V do najgrubszych przewodów we wtyczce celem weryfikacji swobodnego obrotu (polaryzacja dowolna, odwrotna zmienia kierunek obrotów). Jeśli wszystko śmiga pozostaje najtrudniejsza część czyli ponowne przykręcenie napędów. Bez całkowicie zdjętej podsufitki do niektórych śrub jest tragiczny dostęp, ale jest to wykonalne.

Na koniec foto z numerem przekładni, nie wiem niestety czy to numer Mercedesa czy Webasto.
Obrazek

Mi została jeszcze adaptacja całego systemu, ale po tym zabiegu dach i roleta otwierają się i zamykają.

Re: tyrkocząca panorama

: 12 kwie 2019, o 18:42
autor: Dziki Mar
:bravo:

Przydało się coś z tego co wstawiłem?

Re: tyrkocząca panorama

: 12 kwie 2019, o 19:41
autor: marcinsud
Tak szczególnie te pdfy z punktami w których trzyma się podsufitka i z ustawieniem dachu na pozycji, ponieważ mój był przekoszony. Ostatecznie po naprawie napędów udało mi się otworzyć go całkowicie. Wtedy odkręciłem napęd by zwolnić linki i dosunąłem ręcznie dach do końca do tyłu auta, by mieć pewność, że jest równo. Następnie montaż napędu i kontrola.

Nie wiem czy nie zepsułbym czegoś po drodze gdybym najpierw na tych pdfach nie zobaczył jak to jest zrobione i jak się do tego dobrać.

Tak jak pisałem wyżej została mi jeszcze adaptacja/normalizacja, ponieważ nie domykają mi się szyby z pilota i inne bajery związane z dachem nie działają.

Przy okazji skąd te instrukcje napraw?

Re: tyrkocząca panorama

: 12 kwie 2019, o 20:38
autor: Dziki Mar
Jeśli będę mógł jeszcze pomóc to w wolnej chwili poszukam informacji o adaptacji.

Re: tyrkocząca panorama

: 27 wrz 2019, o 16:48
autor: marekboston
Witam panowie znalazłem dojście do metalowej zębatki 19 zębów zamówiłem wymieniłem panorama śmiga jak ta lala w ASO silnik 2100zł mnie zębatka kosztowała 100zł plus własna robota jak ktoś chce mogę naprawić każdy silniczek

Re: tyrkocząca panorama

: 28 wrz 2019, o 11:05
autor: siwix
Czy to ogłoszenie?

Re: tyrkocząca panorama

: 28 wrz 2019, o 11:15
autor: marcinsud
U chińczyków są za około 5 dolców, ale to i tak nie zmienia faktu, że zębatka to nawet nie 1/3 problemu. U mnie np. zębatki były praktycznie bez śladów zużycia.

Widzę także, że obrazki umarły. Jak je odnajdę odświeżę linki

Re: tyrkocząca panorama

: 29 maja 2020, o 17:36
autor: LexyMs
Witam zabralem sie za demontaz prowadnic i po odkreceniu wszystkich srub nadal sie trzyma podejrzewam ze na tym elemencie ze zdjecia , jak to rozgryść ?Obrazek

Re: tyrkocząca panorama

: 23 cze 2020, o 11:40
autor: panco3000
Witam,
po otwarciu dachu (odsunięciu do tylu) z lewej prowadnicy wyskoczyła taka długa sprężyna (ok 10-15cm). wcześniej siedziała w plastikowym sprężynującym mocowaniu, które pękło i zaczęło blokować przesuw dachu (ponieważ samoczynnie się podnosi i opiera o ramkę szyby). Akurat zaczęło padać więc na szybko zablokowałem te sprężynujące mocowanie drewnianym klinem i domknąłem dach. Ktoś? coś ? jak zabrać się do naprawy? posiadacie jakieś wykazy części? w203 coupe 2002

Re: tyrkocząca panorama

: 16 lip 2020, o 07:12
autor: ballah
Może to ci pomoże Obrazek obstawiam osłonę tego zawiasu 180 jego nr lewy A2037800175 prawy A2037800275

Re: tyrkocząca panorama

: 20 lip 2020, o 13:38
autor: panco3000
ballah pisze: 16 lip 2020, o 07:12 obstawiam osłonę tego zawiasu 180 jego nr lewy A2037800175 prawy A2037800275
dzięki bardzo!

Re: tyrkocząca panorama

: 28 sie 2022, o 21:46
autor: Piotrcl203
Tak jak większość użytkowników dachu panoramicznego mam problem z otwieraniem szyberdachu.Pierwszy post opisuje ale nie wyświetlają się zdjęcia.Mam pytanie czy po demontażu silnika szyberdachu A2038203142 jest możliwość aby ręcznie otworzyć dach tak aby sprawdzić jego działanie ewentualnie oczyścić i nasmarować prowadnice? Zębatka w moim silniku od szyberdachu jest na tyle wytarta że awaryjne otwieranie kluczem nic nie daje.

Re: tyrkocząca panorama

: 27 lut 2024, o 10:48
autor: marcin3158
Witam.
Jaki macie patent na wymianę tej metalowej zębatki silniczka szyberdachu?

Re: tyrkocząca panorama

: 27 lut 2024, o 21:12
autor: JSilver
Piotrcl203 pisze: 28 sie 2022, o 21:46 Tak jak większość użytkowników dachu panoramicznego mam problem z otwieraniem szyberdachu.Pierwszy post opisuje ale nie wyświetlają się zdjęcia.Mam pytanie czy po demontażu silnika szyberdachu A2038203142 jest możliwość aby ręcznie otworzyć dach tak aby sprawdzić jego działanie ewentualnie oczyścić i nasmarować prowadnice? Zębatka w moim silniku od szyberdachu jest na tyle wytarta że awaryjne otwieranie kluczem nic nie daje.
Niestety, jak zębatka totalnie nie łapie to po zdjęciu silnika tym bardziej nie ruszysz, bo tam jest przekładnia ślimakowa.

Dorzucę swoje 3 grosze na temat naprawy. Po zakupie auta miałem problem z dachem, a w sumie zębatką. Na aliexpress są dostępne. Niektóre miały 18 niektóre 19 zębów. Koszt zakupu od skośnych chłopaków to chyba 13 zł+wysyłka, więc niewielki. Poza panelem z lampką do naprawy warto zdjąć tapicerkę słupków a, wykręcić cykorłapki i daszki przeciwsłoneczne, bo dojście bez tego żadne. Tylko jak już ruszycie podsufitkę to pamiętajcie zeby dobrze ją zalożyć w okolicy szyberdachu. Jak popatrzucie w miejsce styku podsufitki z szybrem to organoleptycznie sprawdźcie czy trzyma się na każdym z rantów wycięcia w dachu, szczególnie przedniej części. Zaznaczyłem na foto.

Jeżeli chodzi o samą wymianę zębatki to ja zeszlifowałem pilnikiem górną zaprasowaną część ośki i zębatka zeszła...of kors nie tak sama z siebie (trzeba ją trochę rozhuśtać podważając od spodu raz z jednej raz z drugiej strony. Początkowo może nie będzie widać efektu tego bujania, ale w końcu puści. Nową zębatkę wsuwamy na miejsce i delikatnie można pobić ośkę młotkiem albo dać kroplę superglue - nie spadnie, nie zsunie się podczas pracy, bo nie ma gdzie. Sprawdzone.

Jedna uwaga na koniec. Jak już zamawiacie to kupcie min. dwie zębatki. Nie jest to pancerna częśc. Dodatkowo mnie spotkała taka niemiła niespodzianka. Poprzedni właściciel latami dachu nie otwierał i po wymianie trybu, przy pełnym otwieraniu szyba dość mocno tarła o uszczelkę. Po kilku takich siłowych otwarciach nowe kółeczko zgubiło kika zębów, ale jeszcze działa. Rozwiązaniem okazało się przemycie i delikatne przesmatowanie uszczelki sprayem silikonowym. Także wytarta zębatka to najczęściej skutek tego, że linki, prowadnice i inne suwające się części są zaniedbane.