OM642 i układ dolotowy z CLSa 350
: 26 sty 2022, o 02:54
Witam fanów w203
Z czasem wolnym różnie bywa, przez co niewiele udało mi się tu napisać, a minęły już ładne lata i przy swoich 203 zrobiłem naprawdę sporo.. Nigdy nie dawałem nikomu z przypadku grzebać przy tych autach, dlatego większość napraw robiłem i robię sam, a jeśli z czasem wolnym jest słabo, wówczas ASO pomaga
Silnika OM642 przedstawiać nie muszę. Mercedes montował go w wielu swoich modelach. Tego typu silnik w małej C klasie 203 daje jednak całkiem sporo wrażeń z jazdy A w zestawieniu ze skrzynią 7G-Tronic jest małe wow.
Oczywiście całość posiada potencjał do rozbudowy i widziało się silniki OM642 porobione na 400 KM. Praktycznie aby podciągnąć moc na ok 300 KM można to zrobić przy stosunkowo niewielkim nakładzie. Inny układ dolotowy, podstawa wiadomo - inna turbosprężarka, Intercooler, mapy..
Na chwilę obecną zmieniłem układ dolotowy, na taki z CLS 350 CDI (model 218, 2011 rok). Wszystko pasuje plug & play. Swap wymaga wymiany obudów filtrów powietrza, samych filtrów powietrza, jest inna "mewa", inne przepływomierze. Map sensor został oryginalny. Wymiana mewy z przepływomierzami wymaga zmianę wtyczek na przewodach od przepływomierzy. Zrobiłem to nieco bardziej uniwersalnie, tak by móc wrócić do rozwiązania oryginalnego. Mam porobione przejściówki, gdzie z jednej strony są nowe wtyczki z CLSa, a z drugiej wtyczki uniwersalne 4 pinowe, a z wiązki silnika usunąłem oryginalne wtyczki i w ich miejsce przyszły gniazda uniwersalne 4 pinowe. Drugi komplet przejściówek można założyć z oryginalnymi wtyczkami i wówczas wrzucić dolot oryginalny i łatwym sposobem powrócić do rozwiązania fabrycznego
Dolot z CLSa 350 jednak jest o wiele solidniejszy. Jedyny minus całego rozwiązania, nie pasuje osłona górna silnika, byłem zmuszony kupić osłonę górną także z CLSa, i po małej modyfikacji pasuje. Osłona ta posiada w sobie kanał powietrzny, który kieruje strumień powietrza na turbosprężarkę, co jest także fajnym pomysłem
Ze strony samej elektroniki nie ma żadnych błędów. Niedługo pora na turbosprężarkę, także z CLSa 350 (265KM), inne mapy, I.C. W planach jest poprawa chłodzenia (pompa wody, chłodnica), inny konwerter, 3 dyskowy, dyski wzmacniane kewlarem, hamulce z tylu 330 mm. Przednie 345 mm raczej zostaną, bo wymiana na 360 mm spowoduje, że felg 17" już nie ubiorę..
https://1drv.ms/u/s!Ar8C_CqmCPw_mVN-3Si ... t?e=04tcyR
Z czasem wolnym różnie bywa, przez co niewiele udało mi się tu napisać, a minęły już ładne lata i przy swoich 203 zrobiłem naprawdę sporo.. Nigdy nie dawałem nikomu z przypadku grzebać przy tych autach, dlatego większość napraw robiłem i robię sam, a jeśli z czasem wolnym jest słabo, wówczas ASO pomaga
Silnika OM642 przedstawiać nie muszę. Mercedes montował go w wielu swoich modelach. Tego typu silnik w małej C klasie 203 daje jednak całkiem sporo wrażeń z jazdy A w zestawieniu ze skrzynią 7G-Tronic jest małe wow.
Oczywiście całość posiada potencjał do rozbudowy i widziało się silniki OM642 porobione na 400 KM. Praktycznie aby podciągnąć moc na ok 300 KM można to zrobić przy stosunkowo niewielkim nakładzie. Inny układ dolotowy, podstawa wiadomo - inna turbosprężarka, Intercooler, mapy..
Na chwilę obecną zmieniłem układ dolotowy, na taki z CLS 350 CDI (model 218, 2011 rok). Wszystko pasuje plug & play. Swap wymaga wymiany obudów filtrów powietrza, samych filtrów powietrza, jest inna "mewa", inne przepływomierze. Map sensor został oryginalny. Wymiana mewy z przepływomierzami wymaga zmianę wtyczek na przewodach od przepływomierzy. Zrobiłem to nieco bardziej uniwersalnie, tak by móc wrócić do rozwiązania oryginalnego. Mam porobione przejściówki, gdzie z jednej strony są nowe wtyczki z CLSa, a z drugiej wtyczki uniwersalne 4 pinowe, a z wiązki silnika usunąłem oryginalne wtyczki i w ich miejsce przyszły gniazda uniwersalne 4 pinowe. Drugi komplet przejściówek można założyć z oryginalnymi wtyczkami i wówczas wrzucić dolot oryginalny i łatwym sposobem powrócić do rozwiązania fabrycznego
Dolot z CLSa 350 jednak jest o wiele solidniejszy. Jedyny minus całego rozwiązania, nie pasuje osłona górna silnika, byłem zmuszony kupić osłonę górną także z CLSa, i po małej modyfikacji pasuje. Osłona ta posiada w sobie kanał powietrzny, który kieruje strumień powietrza na turbosprężarkę, co jest także fajnym pomysłem
Ze strony samej elektroniki nie ma żadnych błędów. Niedługo pora na turbosprężarkę, także z CLSa 350 (265KM), inne mapy, I.C. W planach jest poprawa chłodzenia (pompa wody, chłodnica), inny konwerter, 3 dyskowy, dyski wzmacniane kewlarem, hamulce z tylu 330 mm. Przednie 345 mm raczej zostaną, bo wymiana na 360 mm spowoduje, że felg 17" już nie ubiorę..
https://1drv.ms/u/s!Ar8C_CqmCPw_mVN-3Si ... t?e=04tcyR