Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Instrukcje własnoręcznych napraw. PROSZĘ NIE ZAKŁADAĆ TU TEMATÓW Z PYTANIAMI JAK COŚ ZROBIĆ!!!

Moderator: Dziki Mar

lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

Masz na Sprzedajemy.pl kolektory oryginalne po regeneracji, jak napisali - lepsze uszczelnienia, lepsze wałki, lepsze klapki.
Przy zwrocie starego kolektora 550 zł.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: CarlosBerg »

No i panowie, siedzę z piwem w garażu, gapię się w silnik i chyba mentalnie szykuję się do własnoręcznej roboty z demontażem kolektora.

Założyłem dziś ten wyczyszczony EGR + dolot, odpaliłem samochód i problem z trzęsieniem się silnika minął jak zły sen! Po przygazowaniu na postoju dał czadu z tyłu na czarno, aż musiałem siostrzenicę chować, żeby się nie podusiła, ale potem już grzecznie. Wychodzi na to, że to faktycznie mógł być problem z syfem w tym systemie. W związku z tym postanowiłem dokończyć dzieła.

Za mną już kilkanaście różnych filmików z majstrowania w tym rejonie, do tego zrobiłem się dość obczytany w temacie, ale zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. Czytając post loneraider'a o demontażu kolektora (zrob-to-sam-f19/demontaz-kolektora-ssacego-t6911.html) natknąłem się na dylemat - czy demontując listwę wtryskową (ponoć trzeba) nie spotkam się na problemem tryskającego wszędzie paliwa? Układ chłodniczy opróżnię, jednak z tym dalej się zastanawiam i tylko to stoi ma na drodze, żeby zacząć rozkręcać i rozłączać.

Kolektor najprawdopodobniej zostanie oddany w zamian za zregenerowany, dzięki za informację o Łasku!
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

Jeżeli byś się podjął to na wszelki wypadek rób foty, w razie czego będzie potem łatwiej składać. Pamiętaj o odłączeniu aku (kluczyk poza stacyjką przy odłączaniu/podłączaniu)!!! Będziesz grzebał bezpośrednio nad rozrusznikiem... Co do paliwa to niestety trochę się uleje ale jak dobrze zabezpieczysz (papierowe ręczniki są idealne) to dużego bałaganu nie będzie. Z nakrętkami na przewodach wysokiego ciśnienia obchodź się z wyczuciem, lepiej żeby później ewentualnie mocniej dokręcić niż uszkodzić od razu stożek na rurce. I najważniejsze - dobre klucze, bo jak się obrobi któraś śruba od kolektora to jest delikatnie mówiąc do bani.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: CarlosBerg »

Dzięki za podpowiedzi! Jutro wieczorem zaczynam działać, co do dokumentacji zdjęciowej to już sobie wyrobiłem ten odruch. Każdy element jest obcykany przed demontażem żeby nie zostały śruby (albo nie wkręcić złych w złe otwory). Odłączenie akumulatora również miałem w planie, strach odpinać te wszystkie czujniki i wtyczki na żywym samochodzie, a do tego jeszcze elektronika + płyny...

Dobre klucze, powiadasz...? No cóż, w razie czego przejdę się do sklepu, ostatnio wymieniam ostatnie garażowe spadki po ojcu na nowe, więc dozbroję się odpowiednio. Jak nic nie wybuchnie mi w twarz, to dam update jak mi poszło. A jeśli po złożeniu z powrotem odpali, to obiecuję podskoczyć z radości za każdy pomocny post. ;) Za zaoszczędzone pieniądze kupię pewnie fotelik dla dziecka, ale nie do tego samochodu. Cieszę się, że mamy to forum.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

Dobre klucze w sensie takie, co nie są już poobrabiane i nie są zrobione z plasteliny.
Rozszerzyłem tytuł tematu o kolektor.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Panowie, pomocy. Zaszyłem się w garażu i działam. Próbuję spuścić płyn chodzący, ale muszę dobrać się do zaworu pod chłodnicą, czyli zdjąć dolną osłonę. Niestety, nie mam pojęcia jak poradzić sobie z tymi zapinkami, jedną już uwaliłem. Żaden klucz nie pasuje do środka.

Obrazek
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: Przybek »

A to nie jest czasem kołek rozporowy z którego się wyciąga/wpycha środkowy trzpień i go wyjmuje?
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Niestety nie, to jest właśnie efekt podważania go plastikowym narzędziem do tapicerki. Różni się od tych trzymających osłony po bokach, te zdejmuje się łatwo. Sam wewnętrzny trzpień jest okrągły i stanowi jeden element z kołnierzem na zewnątrz (na zdjęciu może tego tak dobrze nie widać, wyszło jakieś małe). Jutro jeszcze przeczeszę Google w tej kwestii, ale z dzisiejszych wyników nie jestem zadowolony, ludzie zwykle mają problem ze zdejmowaniem pokrywy silnika od góry.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Jestem w trakcie pracowania nad zdjęciem kolektora, dzieli mnie już tylko 6 śrub, chociaż te pod samym kolektorem mnie przerażają - nie mam pojęcia jakim cudem uda mi się je z powrotem założyć.

Obrazek

Przy okazji wymieniłem odmę, bo miałem podejrzenia że przecieka i leje olej do dolotu, ale w trakcie tego odkryłem coś przerażającego - prosiłbym o pomoc w określeniu co tu się stało i czego szukać, bo nie znam jeszcze fachowych pojęć. Ta "rureczka" przy odmie ułamała się wraz z plastikową wypustką zaraz przy... wtrysku? Czymś. Tego jeszcze nie rozgryzłem.

Obrazek

Jak zwykle dziękuję za pomoc!

Edit: Wygląda na to, że ułamała się tylko ta malutka plastikowa końcówka (hurra dla plasticzków!), którą można wyjąć, wyciągając metalową zawleczkę, jednak nie mam póki co pojęcia jak nazywa się to, czego szukam.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: Przybek »

Szukasz listwy przelewowej - występuje w całości, tj. 4 plasticzki połączone wężykami, Bosch kosztuje coś około 250 zeta. Tylko pytanie - po kiego grzyba żeś to w ogóle dotykał jak tego nie trzeba zdejmować tylko się odpina wężyk od króćca na na wyjściu z raila? A swoją drogą jak się ułamało to i tak by pękło niebawem bo plastik już zestarzały. Nie wiem czy pojedynczą końcówkę da się dostać.
Co do śrubek pod kolektorem - albo zwinna ręka albo śruba w klucz i owinąć razem izolacją żeby nie wypadła i dalej już sobie trafisz.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Dzięki za szybką odpowiedź! Znalazłem w jednym sklepie zestaw naprawczy listwy (rurka - może do docięcia, spinki i kolanka) - 90zł oraz dwa pełne zestawy, od 110 do 310zł, z czego ten ostatni wydaje się mieć metalowe kolanka, zamiast plastikowych. Do tego udało mi się też znaleźć pojedyncze kolanko - koszt 9zł.

Tak jak mówisz, plastiki na pewno były już stare, bo żadnych poważniejszych operacji tam nie robiłem, musiałem dotknąć po prostu kluczem przy dokręcaniu odmy. Chyba skuszę się na wymianę całego tego przewodu z wtykami, skoro ten poszedł tak szybko, to reszta pewnie też w końcu przypadkiem poleci.

Śruba + klucz + taśma! Genialne. Mam nadzieję, że nie przeszkadzam takimi pytaniami, bardzo dobrze się bawię majstrując i mając forum na którym mogę liczyć na wsparcie.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: Przybek »

Uprzedzając pytanie, które podejrzewam że padnie jak zdejmiesz kolektor - stare uszczelki nie są plastikowe tylko tak stwardniały od oleju i temperatury :)
Co do przelewów - osobiście bym wymienił komplet, guma w wężykach jest już raczej sparciała i prędzej czy później i tak trzeba będzie to zrobić.

W sumie to fajnie że odważyłeś się na tą robotę bo powoli wychodzi z tego porządny temat, pokazujący na co trzeba zwracać uwagę, jakich "patentów" można użyć do określonych rzeczy i że wcale to nie jest takie trudne i skomplikowane jakby się wydawało i przy odrobinie chęci i zdolności manualnych da się to wykonać samemu. Jak już go złożysz to opisz dokładnie w których momentach wystąpiły ewentualne trudności (przy demontażu i montażu), na co trzeba zwracać szczególną uwagę i jakie narzędzia są niezbędne i ile roboczogodzin Ci to zajęło.

Jest jeszcze jedna rzecz którą możesz zrobić "przy okazji" a która w teorii wymaga wyjęcia kolektora - zmienić uszczelkę chłodnicy oleju (elring kosztuje około 10 zeta). Na etapie wyjętego kolektora wystarczy odkręcić 3 śruby od chłodniczki przy podstawie filtra oleju i odpiąć wąż od wody.
Da się to zrobić z zamontowanym kolektorem ale to już jest naprawdę wyższa szkoła jazdy i nawet WIS każe demontować kolektor.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Z chęcią opiszę tą przygodę od początku do końca, parę patentów już sam nawet wymyśliłem (np przez niemożliwość ściągnięcia dolnej osłony silnika upuściłem trochę płynu chłodniczego w środku, robiąc miejsce na spływ i pojemnik przez demontaż rury dolotu powietrza).

W tym momencie jestem między młotem a kowadłem - pod maską jest już na tyle porozbierane, że nie opłaca się rezygnować z roboty na tym etapie, ale dalej nie udało mi się wyszarpać kolektora. Pominąwszy rurkę od bagnetu oleju która przechodzi między ostatnimi żebrami kolektora (z tego co widzę nie da się jej wyciągnąć od góry, a dość mocno przeszkadza), to głównym problemem jest ta nieszczęsna wiązka kabli wepchnięta przez to samo miejsce. Ja nie wiem kto to wymyślił, ale chciałbym go kiedyś poznać, i mimo że nie gadam po niemiecku to na pewno zrozumiałby przekaz...

Z filmów i opisów wiedziałem, że trzeba odpiąć ją od dołu i przeciągnąć. Odkręciłem jedno złącze przy rozruszniku, odpiąłem dwa pozostałe wtyki... i nagle niespodzianka - jest czwarty, który idzie gdzieś głęboko w stronę samochodu i nie było o nim nigdzie wcześniej wzmianki. Ledwo mogę zobaczyć jego kawałek. Zaznaczyłem go na dwóch zdjęciach, mało widać, bo kolektor siedzi jeszcze na górze.

Szczerze, to dziś czuję największy kryzys, bo jeśli nie uda mi się tego odpiąć bez zniszczenia czegokolwiek, to będę musiał składać wszystko z powrotem, a robota dalej będzie musiała być zrobiona. To ten moment w którym w powietrze poleciał klucz i przekleństwa. :zly:

Edit: Spróbuję podnieść jedną stronę, zdjąć koło i odkręcić poszycie nadkola z tej strony, może będę mógł coś więcej zobaczyć.
Edit #2: Odkręcenie nadkola niewiele daje, chyba że odrobinę więcej światła z tamtej strony.

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 cze 2021, o 18:56 przez CarlosBerg, łącznie zmieniany 1 raz.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Piszę nowego posta, bo dużo bym musiał wyrzucić z poprzedniego, a może komuś się przyda.

Hurra, udało się, z wielu stron przyjrzałem się temu miejscu, znalazłem wtyczkę i udało mi się ją odpiąć dopiero z użyciem obu rąk. Już ucieszony zabieram się za wyciąganie tej piekielnej wiązki i... nagle zdziwienie. Jeszcze ją coś trzyma!

Okazuje się, że nie wystarczyły cztery wtyczki, w tym jedna dokręcana. Z wiązki ciągnie się jeszcze jakby gumowa rurka, pod palcami wydaje się być dość pusta w środku, o ile jeszcze coś czuję przez moje pokaleczone dłonie. Ciągnie się w dół, obok alternatora i ginie gdzieś w czeluściach. Opadły mi ręce, nie mam bladego pojęcia jak do tego się dobrać. Już chyba wolałbym kombinować z wyciąganiem jej od góry, ale szkoda mi już na to czasu, samochód stoi w garażu już prawie miesiąc. Walczę z myślą przecięcia tego nożycami, już byłem tak bliski (połowy) sukcesu...

Obrazek
Obrazek

I jeszcze jako mały bonus, fotka z postępu pracy, czyli pacjentka w stanie krytycznym na stole operacyjnym:

Obrazek
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3303
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: Przybek »

Ta wtyczka co był problem to na 99% czujnik wału korbowego. A ta cienka rureczka to jest raczej jakieś podciśnienie i coś mi się wydaje że był rozrusznik robiony i ktoś ją źle ułożył bo pomiędzy rozruchem a blokiem nie powinno jej być. Wydaje mi się patrząc na zdjęcia że ona leży pomiędzy blokiem a rozrusznikiem i idzie w stronę skrzyni i jej dalszą część widać przy czujniku wału korbowego.

Zapamiętaj to czarne kwadratowe coś powyżej rozrusznika - to jest ten nieszczęsny dogrzewacz, który jak się spsuje to nowe aku wyżera w 5 godzin na zero - usunięcie awarii polega na fizycznym odłączeniu grubego kabla zasilającego.
ODPOWIEDZ

Wróć do „ZRÓB TO SAM”