Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Instrukcje własnoręcznych napraw. PROSZĘ NIE ZAKŁADAĆ TU TEMATÓW Z PYTANIAMI JAK COŚ ZROBIĆ!!!

Moderator: Dziki Mar

Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL) oraz kolektora ssącego

Post autor: CarlosBerg »

Witam wszystkich miło.

Ostatnio oddałem samochód do warsztatu w celu małych zabiegów - wymiana oleju, płynów, filtrów, a przy okazji przepływomierza. Samochód odzyskał moc i zasuwa jak przecinak w śniegu, ale pojawił się nowy, nieobecny wcześniej problem: zaraz po odpaleniu silnika, na postoju obroty utrzymują się w granicy 1000 RPM, jednak rytmicznie, co kilka chwil silnik jakby lekko krztusi się, trzęsie (co czuć nawet na fotelu kierowcy), puszcza czarną chmurkę dymu z rury wydechowej. Efekt nie występuje wcale w trakcie normalnej jazdy. (Filmik z problemem: https://streamable.com/n3qcwd)

Zwróciłem uwagę na EGR i podjąłem wyzwanie wyczyszczenia go w garażu. Do tej pory udało mi się wymontować sam moduł EGR, chociaż namęczyłem się lekko przez trudny dostęp do niektórych śrub. W środku był dość zarośnięty (chociaż widziałem gorsze przypadki), ale wydaje mi się, że żeby dobrze dokończyć sprawę, powinienem też zdemontować rurę dolotu powietrza oraz kolektor dolotowy (?) zaraz za miejscem gdzie wchodzi sam EGR.

Jednak, zanim podjąłem się dalszej rozróby, nauczony doświadczeniem dopiłem piwo tylko bacznie przyglądając się montażowi tych elementów, i doszedłem do wniosku, że zapytam was, czy taki demontaż ma sens w domowych warunkach. Już sama rura dolotu wygląda na bardzo trudną do montażu po wyczyszczeniu, bo z tego co widzę dostęp na dole jest bardzo ograniczony. Natomiast kolektor? Sam nie wiem ile potrzeba pracy żeby go wyjąć, czy ułatwi mi to wyczyszczenie go oraz czy montaż nie będzie wymagał na przykład jakiejś nowej uszczelki.

Teraz jeszcze dwa zdjęcia poglądowe i ogromne podziękowanie dla wszystkich zainteresowanych tematem.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Edit: Demontaż rurki dolotowej okazał się banalny, należy tylko wysunąć część metalowej obejmy i pociągnąć rurę do góry.
Edit #2: Dodany link z filmikiem "krztuszenia się" silnika.
Ostatnio zmieniony 13 cze 2021, o 23:03 przez CarlosBerg, łącznie zmieniany 1 raz.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

Jak zdejmujesz kolektor to dajesz nową uszczelkę. Przy takim zasyfieniu trzeba go niestety zdjąć i wymyć - robota na 2 dni w domowych warunkach, w warsztacie jeden dzień i jakieś 500-700 zeta. Przy okazji można skontrolować stan klap wirowych i w razie czego je wywalić i zaślepić (zostaje tylko siłownik na kolektorze, reszta out, jest opis na forum z tego co kojarzę).
Z ciekawości 2 pytania: jaki przebieg i na jakim oleju jeździsz (parametry, marka, co ile wymiana)?
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

Wlot do kolektora wygląda jak po Castrolu 15W40 albo jeszcze po czymś gorszym.
Według mnie kolektor w takim stanie nadaje się tylko do wymiany, jeżeli już włoży w to dużo swojej pracy, bo wyjęcie go nie jest takie proste.
O stanie klapek lepiej nie myśleć (o ile jeszcze są).
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: CarlosBerg »

Obecnie przebiegu mam 168 tys, a z karteczek przyczepionych pod klapą silnika wynika, że olej był zmieniany regularnie, co około 10 tysięcy kilometrów i zawsze lali tam Castrol 5W30, taki jaki teraz. Żeby było śmiesznie, właśnie pogrzebałem w fakturach które dostałem od poprzedniego właściciela i na jednej znalazłem ciekawy wpis, z 2007 roku: "Brak zgody klienta na usunięcie następującej usterki: wycieki oleju z kolektora ssącego przy głowicy". Notka była z ASO, ciekawe, czy zostało to później ogarnięte, bo organoleptycznie silnik wygląda sucho i dość zdrowo.

Co do klapek, to jestem przekonany że powinny wylecieć, ale nie same. ;) Ciekawe tylko, czy jeśli zdam tą pracę jakiemuś mechanikowi to czy to ogarnie w jakiś sensowny sposób. Wolałbym zrobić to samemu, czy to czyszczenie czy cała wymiana, jednak nie mam ani kanału ani wielkiego doświadczenia w grzebaniu w silniku. Nie raz już byłem ofiarą ponownego jeżdżenia do mechanika po naprawie, zresztą, w tym momencie właśnie od niego wróciłem i odkryłem to kaszlenie na postoju...

Fakt, idzie mi coraz lepiej, uczę się, (nawet już wiem, że nie powinno się czyścić przepływki szczoteczką...), ale zanim nie nauczę się wystarczająco dużo teorii to strach mi podchodzić do takiego demontażu.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

Co do Castrola, to unikam tego producenta jak ognia. Tak mam... Tak jak czegoś takiego jak Tedex.
Wymiana kolektora nie jest prostą sprawą dla kogoś, kto nie jest mechanikiem i nie ma odpowiedniego zaplecza w postaci narzędzi oraz wiedzy i doświadczenia.
Do Ciebie należy decyzja, ale uważam, że powinieneś wymienić kolektor na nowy z klapkami. Pomimo kosztów.
Zanim się nowy zużyje, to już będziesz miał inny samochód.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

@lechita, z innych postów autora wynika że ma chęć robić jakieś mody, więc wywalenie klapek nie jest złym pomysłem.
Samodzielne wyjęcie kolektora też nie jest nie wiadomo jakim wyczynem, komplet dobrych kluczy, trochę więcej wolnego czasu, dobry instruktaż z YT, kanał raczej zbędny a jak pogoda dobra to i nawet garażu nie trzeba. Nie takie rzeczy się pod blokiem robiło za małolata :P
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

@Przybek, w elektronice i mechanice (nie samochodowej), grzebię od kilkudziesięciu lat i trochę wiem o ,,łatwości" różnych napraw. Z polecanego przez Ciebie youtuba bardzo często nie dowiesz się o utrudnieniach i niuansach, które wychodzą w trakcie demontażu, naprawy i montażu.
Może nie wiesz ile błędów doświadczeni mechanicy popełniają przy naprawch? A nie robią tego złośliwie lub z głupoty. I też coś o tym wiem, ponieważ znam mechaników.
Ostatnio na youtubie oglądałem wymianę nagrzewnicy w W203 i ,,wszystko było pokazane", a jestem przekonany że wielu doświadczonych mechaników tego nie zrobi. A co dopiero amator albo majsterkowicz.
Sam ostatnio mi napisałeś, że chcą dużo za wymianę silnika klapy nawiewu na nogi, bo trudna robota, to za 50 zł nikt nie zrobi (chociaż uważam, że mechanicy liczą sobie zbyt dużo).
Już wiem coś o wymianie tego silnika, bo ostatnio wymieniłem. I wcale z youtubem nie było mi łatwiej, ponieważ do wielu rzeczy musiałem dojść sam. Dla wielu wymiana żarówki i bezpiecznika to już jest duże wyzwanie. Nie mówiąc o klockach i tarczach.
Dlatego ja ostrożnie podchodzę do tzw. amatorskich napraw. Zepsuć latwo, a wtedy koszt takiej naprawy wynosi 2 lub 3 razy tyle i jest rozpaczliwe wołanie o SD.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: CarlosBerg »

Dziękuję wam obydwu za podpowiedzi i opinie.

Lubię grzebać i się uczyć, ale w tym wypadku chyba pójdę nieco droższą, ale może bezpieczniejszą drogą. Ostrożnie doczyszczę tyle kolektora ile mogę bez jego demontażu, wygarniając syf ze środka, zamontuję EGR i dolot na ich miejsce. Następnie zamówię nowy kolektor - na Algebro widziałem w przedziale cenowym od 500zł do 1200zł i szczerze, nie orientuję się w firmach produkujących te części czy ich jakości. Obejrzę część przed montażem, zawiozę do mechanika (klapy zostaną póki co), ale poproszę o zwrot zużytego kolektora. Przestudiuję, popatrzę, zwizualizuję, i jeśli w przyszłości poczuję się na siłach to przeprowadzę modyfikację wyrzucania klapek już sam.

Przy okazji, przypomniało mi się, że udało mi się nagrać tą nierówną pracę silnika na postoju (plus spontaniczną reakcję). Jeśli to nie ukryta funkcja pobudzania kierowcy przez wibracje fotela to zaczynam mieć obawy o coś znacznie gorszego...

https://streamable.com/n3qcwd
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

Po zakupie samochodu zdecydowałem się na wymianę kolektora ssącego, ale nie podjąłem się zrobienia tego osobiście.
Teraz kolektory są tańsze, ja zapłaciłem za najtańszy 1350 zł, plus koszt wymiany, razem 2000 zł.
To dosyć dużo do wartości samochodu, ale mam święty spokój z normalną pracą silnika i ewentualnymi błędami.
A stary kolektor zabierz, sprawdź tylko żeby przy starym kolektorze była metalowa listwa poruszajaca klapkami. Potrafi mechanik tę listwę sobie zostawić, a bez niej kolektor jest bezużyteczny.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

@lechita, błędy doświadczonych mechaników wynikają głównie z rutyny i pośpiechu. W zimę przy minus 20 nie chciało mi się bawić z termostatem i
doświadczony mechanik po wymianie nie podłączył wtyczki na czujniku przy termostacie no i decha na czerwono :P Instruktaże na YT są i dobre i fatalne - zawsze trzeba obejrzeć kilka i podpierać się najlepszym. Z tą wymianą siłownika to nie pisałem Ci że jest trudna tylko czasochłonna (a czas to pieniądz i bilans musi się zgadzać). Swoją drogą to mechanicy nie liczą za dużo tylko my za mało zarabiamy. Już kiedyś powiedziałem - jeździmy autami na które nas nie stać...

@CarlosBerg, w okolicach Łasku (woj, łódzkie) jest firma regenerująca kolektory, ogłaszają się na OLX, kolektor do 2.2 około 800 zeta (nowe klapki są metalowe) i stary kolektor do zwrotu. Na forum kilku użytkowników już brało od nich i byli zadowoleni.
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

@Przybek, nie zgodzę się z Twoimi oiniami.
Wymiana np. silnika nawiewu dla kogoś, kto tego nie robił, nie ma zdolności manualnych i nie ma do dyspozycji odpowiednich narzędzi, jest trudna lub niewykonalna. Tak jak wielu ludzi bierze się za mechanikę dojazdową nie mając o tym pojęcia, nie potrafiąc myśleć analitycznie i nie mając zdolności manualnych. O estetyce i czystości wykonywanej pracy nie wspomnę.
Kolektor ssący lepiej wymienić na nowy, zamiast ,,regenerować" stare ścierwo.
A mechanicy powinni dostosować ceny do ogółu możliwości klientów, tak więc biorą za dużo.
I przy wszystkich swoich zdaniach pozostanę.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

Robi się OT.
Ja się z Tobą całkowicie nie zgadzam.
Jak uważasz że nowy oryginalny kolektor kosztuje około 1300 zeta to jesteś w dużym błędzie.
Nie masz zdolności i narzędzi - proste, jedziesz do mechanika i płacisz. Mechanik zdolności, wiedzy i narzędzi za darmo nie dostał.
Nie stać Cie na ASO lub profesjonalny warsztat (gdzie masz zrobione czysto i estetycznie) - jedziesz do stodoły do Pana Kazia albo robisz sam - masz taniej. Najlepszy przykład - Twój silniczek od klapy nawiewu, usłyszałeś cenę za usługę i zrobiłeś sam.

W usługach, w sektorze transportowym (licencjonowane taxi) pracuję 8 lat, żeby było zabawniej to stawki maksymalne za przewóz mam ustalane ODGÓRNIE przez Urząd Miasta i cennik bez zmian jest już równe 20 lat! I wiesz co słyszę od co 4 klienta? Że już nie wiem ile mam brać, że w d***** się poprzewracało, co tak drogo! No sory ale przez 8 lat mojej działalności ceny moich usług stoją na tym samym poziomie a koszty prowadzenia firmy, paliwa i serwisu auta systematycznie rosną. Więc czy to ja jestem drogi czy potencjalnych klientów po prostu nie stać?
Mówisz o dostosowaniu cen do możliwości ogółu klientów - zdarzają się klienci, co potrafią zamówić kurs, podjeżdżam i słyszę pytanie czy pojedziemy za 10 zeta (a wiadomo że kurs wyjdzie około 30) - jakbym się dostosował to za 3 miesiące bym zlikwidował działalność.

I dochodzimy do sedna usług - nie masz kasy to nie korzystasz.

EOT (chcesz dalej rozmawiać o cenach usług to w Offtopie załóż nowy temat).
lechita
VIP
Posty: 646
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: lechita »

@ Przybek, dodam na zakończenie - silnik klapy sam wymieniłem, ponieważ uważałem, że mechanikowi się w d...e poprzewracało. I nie tylko ja tak uważam, a zdecydowana większość klientów warsztatów. Więc nie bądź kolego taki hop do przodu, tylko posłuchaj ludzi.
Dawno temu korzystając z taksówek (bez urazy, ale być może wtedy byłeś malutki albo wcale Ciebie nie było), często słyszałem od taksiarzy ,,e panie, to się nie opłaca'', a ja na to ,,to idź pan do pracy, tak jak ja, przestanie pan dokładać''. I nigdy żaden z nich do pracy nie poszedł, tylko dalej pierdzielili na ławce na postoju.
Jest też bardzo mądre powiedzenie, które warto zapamiętać - ,,młody biegnie szybciej, ale stary wie dokąd biegnie''. Przekonasz się jeszcze o tym kiedyś.

P.S. Nic nie napisałem, że nowy, oryginalny kolektor tyle kosztuje. Kupiłem zamiennik i kilka lat już na nim jeżdżę bez problemu. Teraz zamienniki są o połowę tańsze.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
Awatar użytkownika
CarlosBerg
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 3 sie 2020, o 09:55
VIN: WDB2037061A511307

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: CarlosBerg »

Podpytam Was jeszcze tak orientacyjnie, czy należy bać się tanich (~500zł) kolektorów? Domyślam się, że byłaby to gorsza jakość produktu i jeszcze bardziej podejrzliwym wzrokiem trzeba byłoby patrzeć na świro-klapki, ale czy jest sens wydawać 1200zł - 1500zł na kolektor z takiego iparts?

Przy okazji, rzucił ktoś może okiem na link z filmikiem który wstawiłem w #8? Coraz mocniej zastanawiam się, czy z czymś takim będę mógł zrobić trasę 500km do miejsca zamieszkania i tam szukać mechanika, czy lepiej robić to w mniejszej miejscowości gdzie jestem.
Rozpruwacz Plasticzków
CL203 C220 CDI Sportcoupe
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3298
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Demontaż EGR do czyszczenia (DIESEL)

Post autor: Przybek »

Możliwe opcje z filmiku:
- wariuje sterowanie EGR - zawór sterujący podciśnieniem przepuszcza, zdarza się dosyć często, łatwo to sprawdzić odpinając podciśnienie z EGR'a lub zamieniając z zaworem od sterowania turbo, są takie same. Jak po odpięciu podciśnienia/zamianie zaworu będzie spokój to masz winnego.
- czujnik ciśnienia paliwa na railu
- któryś wtrysk leje w cylinder.
Ostatnie 2 opcje wyjdą na SD.

Czy zrobisz z tym 500km to już pytanie do szklanej kuli bo nie wiadomo jeszcze jaka jest przyczyna.

Co do plastikowych części w zamiennikach - skusiłem się kiedyś na odmę w podróbie za pół ceny oryginału a potem godzinę się bawiłem szlifierką żeby to dopasować do pokrywy zaworów. W kwestii kolektora wypowiedziałem się już wyżej, osobiście bym brał ori po regeneracji.
ODPOWIEDZ

Wróć do „ZRÓB TO SAM”