Wymiana dźwigni siłownika klapy nawiewu na nogi
Moderator: Dziki Mar
- V126
- VIP
- Posty: 6785
- Rejestracja: 23 lis 2008, o 20:46
- VIN:
- Lokalizacja: Lublin
Wymiana dźwigni siłownika klapy nawiewu na nogi
Na wstępie witam wszystkich i od razu współczuję, bo jeśli to czytacie, to macie w perspektywie tą robotę. Mi w tempie spacerowym zeszło z tym ok. 8 godzin, ale da się zejść do 6. Ogólnie wymieniałem dźwignię w klimie Thermatic (ta bez wyświetlacza), ale zamieszczam wskazówki jak dobrać się do Thermotronica.
Będziemy potrzebowali:
- klucz nasadowy z przedłużkami, fajkowy lub rurowy dziesiątkę (innymi też da radę, ale po co się przemęczać)
- komplet kluczy torx (trzpieniowych, nie nasadkowych)
- kilka płaskich śrubokrętów lub twardych blaszek do wyważania
- klin do koła
- jakieś kombinerki, którymi będziemy zdejmowali linkę od maski i ręcznego (najlepiej z wydłużonymi, cienkimi i zagiętymi w bok końcami)
- coś na uspokojenie
1. Blokujemy koło
2. Odłączamy akumulator
3. Demontujemy tunel między siedzeniami: viewtopic.php?t=2689
4. Demontujemy nawiew: viewtopic.php?t=777 oraz viewtopic.php?t=3863 Jeśli ktoś ma niebieską rolkę, to nawiew nie wychodzi gładko, trzeba go wyciągnąć (tak z wyczuciem)
5. Demontujemy panel w konsoli centralnej viewtopic.php?t=2686
6. Zdejmujemy osłonę nad nogami kierowcy (w przypadku Thermotronica także nad nogami pasażera)
7. Wyjmujemy osłonę bezpieczników (w przypadku Thermotronica także osłonkę po drugiej stronie)
8. Odkręcamy bezpieczniki (zielone znaczniki) oraz odkręcamy już jedną śrubę od panelu pod kierownicą (czerwony znacznik)
(w przypadku Thermotronica po przeciwnej stronie należy odkręcić 2 śruby, jedną analogiczną do zaznaczonej na czerwono oraz drugą nieco wyżej)
9. Spuszczamy ręczny i zdejmujemy linkę hamulca ręcznego. Zdjęcie jest zrobione z wyprzedzeniem i ukazuje szufladę od ręcznego po wyjęciu panelu z przełącznikiem świateł. Linkę trzeba zdejmować od boku.
10. Następnie wyciągamy szufladę od spuszczania ręcznego i odkręcamy śrubę
11. Następnie Odpinamy kostkę od przełącznika świateł i ściskając blaszki (ta zewnętrzna zaznaczona jest na zdjęciu, drugą trzeba po omacku nacisnąć wkładając rękę od spodu) wypychamy cały panel do zewnątrz
A tak wygląda sama blaszka
12. Panel daleko nie wyjedzie, bo będą trzymały go przewody od podciśnieniowej regulacji reflektorów (chyba, że ktoś ma xenony, to punkt 12. pomija i cieszy się, bo panel ma już w rękach). Należy trochę wyciągnąć (z wyczuciem) cały panel do zewnątrz żeby zobaczyć bok całej tej rolki, żeby wyjąć całą rolkę z panelu. Trzyma się na dwóch zatrzaskach, które trzeba odgiąć (zaczepy mocno trzymają)
13. Odkręcamy śrubę zaznaczoną strzałką na drugim zdjęciu (są tam 2 śruby, odkręcamy tylko lewą)
14. Odkręcamy śruby
i cały panel pociągamy do dołu, po czym odłączamy 4 kostki od stacyjki. (W przypadku Thermotronica należy odkręcić śruby analogiczne do zaznaczonych, lecz po drugiej stronie, a dodatkowo 3 śruby w górnej przedniej krawędzi schowka. Umożliwi to wyjęcie schowka. Następnie należy odłączyć kostki i wyjąć schowek).
15. I praktycznie koniec rozbierania. Tutaj są siłowniki
Widać je po odchyleniu gąbki
lub od strony nóg
Tak wygląda centrala z siłownikami po wyjęciu w Thermaticu
a tak w Thermotronicu
16. Należy odkręcić siłownik
aby tego dokonać należy trochę odchylić gąbkę oraz nieco pomacać, bo nie wszystkie śruby są widoczne. Cały problem polega na tym, że brakuje miejsca, żeby wygodnie kręcić kluczem oraz móc sobie elegancko zajrzeć.
17. Zdejmujemy siłownik, i połamana dźwignia sama wypada. Nową wkładamy na miejsce
(tam gdzie widać sześciokątne wgłębienie, to z drugiej strony jest taki dziubek, który ma wejść w otworek w centrali (ja pacnąłem smaru, żeby mi to nie wypadało), a następnie zakładamy siłownik (trzeba sześciokątnym wypustem trafić w ten sześciokątny otwór w siłowniku) oraz przykręcamy go.
18. Następnie ja podłączyłem wszystkie kostki (bez zakładania jakichś paneli itp. po prostu założyłem siłownik i go przykręciłem), podłączyłem akumulator, kluczyk na II i dokonałem kalibracji nawiewów (na Thermaticu trzyma się pierwszy i drugi od lewej klawisz, aż zaczną naprzemiennie migać). Nawiewy się skalibrowały, a sam proces sam się zakończył, co było jednoznacznym symptomem, że naprawa była skuteczna.
Na zakończenie dodam, że nawet jeśli wiecie, że w Thermotronicu macie uszkodzoną tylko jedną dźwignię, to wymieńcie obie za jednym zamachem. Dużo więcej pracy to nie będzie, a przynajmniej będzie pewność, że na przyszłość usterka nie wystąpi, bo nowe dźwignie są wzmocnione. Dźwignie sprzedawane są dwie w komplecie (za około 70zł) i należy zwrócić uwagę na lewą i prawą (są podpisane L oraz R). Do Thermatica należy założyć tylko lewą.
P.S. Dla ciekawych dlaczego u mnie schowek został na miejscu odpowiem, że mam Thermatic i tam nie mam żadnej dźwigni, więc nie musiałem demontować tego. Jeśli zdejmiecie już panel pod kierownicą oraz schowek możecie próbować wyjąć ten element, do którego przykręcone jest radio. Wiem, że trzeba odkręcić śrubę na górze (mniej więcej jest ona tam, gdzie kończy się drewniany/aluminiowy panel) na środku. Czy coś więcej, tego nie wiem, bo ja tego nie dałem rady wyjąć, bo schowka nie zdejmowałem.
Powodzenia. Jeśli ktoś miałby pytania, to proszę bardzo.
Będziemy potrzebowali:
- klucz nasadowy z przedłużkami, fajkowy lub rurowy dziesiątkę (innymi też da radę, ale po co się przemęczać)
- komplet kluczy torx (trzpieniowych, nie nasadkowych)
- kilka płaskich śrubokrętów lub twardych blaszek do wyważania
- klin do koła
- jakieś kombinerki, którymi będziemy zdejmowali linkę od maski i ręcznego (najlepiej z wydłużonymi, cienkimi i zagiętymi w bok końcami)
- coś na uspokojenie
1. Blokujemy koło
2. Odłączamy akumulator
3. Demontujemy tunel między siedzeniami: viewtopic.php?t=2689
4. Demontujemy nawiew: viewtopic.php?t=777 oraz viewtopic.php?t=3863 Jeśli ktoś ma niebieską rolkę, to nawiew nie wychodzi gładko, trzeba go wyciągnąć (tak z wyczuciem)
5. Demontujemy panel w konsoli centralnej viewtopic.php?t=2686
6. Zdejmujemy osłonę nad nogami kierowcy (w przypadku Thermotronica także nad nogami pasażera)
7. Wyjmujemy osłonę bezpieczników (w przypadku Thermotronica także osłonkę po drugiej stronie)
8. Odkręcamy bezpieczniki (zielone znaczniki) oraz odkręcamy już jedną śrubę od panelu pod kierownicą (czerwony znacznik)
(w przypadku Thermotronica po przeciwnej stronie należy odkręcić 2 śruby, jedną analogiczną do zaznaczonej na czerwono oraz drugą nieco wyżej)
9. Spuszczamy ręczny i zdejmujemy linkę hamulca ręcznego. Zdjęcie jest zrobione z wyprzedzeniem i ukazuje szufladę od ręcznego po wyjęciu panelu z przełącznikiem świateł. Linkę trzeba zdejmować od boku.
10. Następnie wyciągamy szufladę od spuszczania ręcznego i odkręcamy śrubę
11. Następnie Odpinamy kostkę od przełącznika świateł i ściskając blaszki (ta zewnętrzna zaznaczona jest na zdjęciu, drugą trzeba po omacku nacisnąć wkładając rękę od spodu) wypychamy cały panel do zewnątrz
A tak wygląda sama blaszka
12. Panel daleko nie wyjedzie, bo będą trzymały go przewody od podciśnieniowej regulacji reflektorów (chyba, że ktoś ma xenony, to punkt 12. pomija i cieszy się, bo panel ma już w rękach). Należy trochę wyciągnąć (z wyczuciem) cały panel do zewnątrz żeby zobaczyć bok całej tej rolki, żeby wyjąć całą rolkę z panelu. Trzyma się na dwóch zatrzaskach, które trzeba odgiąć (zaczepy mocno trzymają)
13. Odkręcamy śrubę zaznaczoną strzałką na drugim zdjęciu (są tam 2 śruby, odkręcamy tylko lewą)
14. Odkręcamy śruby
i cały panel pociągamy do dołu, po czym odłączamy 4 kostki od stacyjki. (W przypadku Thermotronica należy odkręcić śruby analogiczne do zaznaczonych, lecz po drugiej stronie, a dodatkowo 3 śruby w górnej przedniej krawędzi schowka. Umożliwi to wyjęcie schowka. Następnie należy odłączyć kostki i wyjąć schowek).
15. I praktycznie koniec rozbierania. Tutaj są siłowniki
Widać je po odchyleniu gąbki
lub od strony nóg
Tak wygląda centrala z siłownikami po wyjęciu w Thermaticu
a tak w Thermotronicu
16. Należy odkręcić siłownik
aby tego dokonać należy trochę odchylić gąbkę oraz nieco pomacać, bo nie wszystkie śruby są widoczne. Cały problem polega na tym, że brakuje miejsca, żeby wygodnie kręcić kluczem oraz móc sobie elegancko zajrzeć.
17. Zdejmujemy siłownik, i połamana dźwignia sama wypada. Nową wkładamy na miejsce
(tam gdzie widać sześciokątne wgłębienie, to z drugiej strony jest taki dziubek, który ma wejść w otworek w centrali (ja pacnąłem smaru, żeby mi to nie wypadało), a następnie zakładamy siłownik (trzeba sześciokątnym wypustem trafić w ten sześciokątny otwór w siłowniku) oraz przykręcamy go.
18. Następnie ja podłączyłem wszystkie kostki (bez zakładania jakichś paneli itp. po prostu założyłem siłownik i go przykręciłem), podłączyłem akumulator, kluczyk na II i dokonałem kalibracji nawiewów (na Thermaticu trzyma się pierwszy i drugi od lewej klawisz, aż zaczną naprzemiennie migać). Nawiewy się skalibrowały, a sam proces sam się zakończył, co było jednoznacznym symptomem, że naprawa była skuteczna.
Na zakończenie dodam, że nawet jeśli wiecie, że w Thermotronicu macie uszkodzoną tylko jedną dźwignię, to wymieńcie obie za jednym zamachem. Dużo więcej pracy to nie będzie, a przynajmniej będzie pewność, że na przyszłość usterka nie wystąpi, bo nowe dźwignie są wzmocnione. Dźwignie sprzedawane są dwie w komplecie (za około 70zł) i należy zwrócić uwagę na lewą i prawą (są podpisane L oraz R). Do Thermatica należy założyć tylko lewą.
P.S. Dla ciekawych dlaczego u mnie schowek został na miejscu odpowiem, że mam Thermatic i tam nie mam żadnej dźwigni, więc nie musiałem demontować tego. Jeśli zdejmiecie już panel pod kierownicą oraz schowek możecie próbować wyjąć ten element, do którego przykręcone jest radio. Wiem, że trzeba odkręcić śrubę na górze (mniej więcej jest ona tam, gdzie kończy się drewniany/aluminiowy panel) na środku. Czy coś więcej, tego nie wiem, bo ja tego nie dałem rady wyjąć, bo schowka nie zdejmowałem.
Powodzenia. Jeśli ktoś miałby pytania, to proszę bardzo.
Ostatnio zmieniony 10 sie 2011, o 23:33 przez V126, łącznie zmieniany 2 razy.
C200 CDI 2002 AVANTGARDE ESTATE WDB2032041F212729 I UNITRA GRA!!!
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 16 sty 2012, o 23:13
- VIN:
- Lokalizacja: UK
Jako że jest kilku użytkowników z wysp na forum chciałbym dodać że wersja Angielska czyli kiera po prawej stronie - posiada silniczek również z lewej jak wersja europejska. Czyli w Thermaticu nie ruszamy strony kierowcy. Oprócz konsoli środkowej odkręcamy tylko schowek. Sam dzisiaj wymieniałem i zajęło mi to 2 godziny. Po przestudiowaniu opisu powyżej - bułka z masłem.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
W203 C240 ASB 2000 Elegance
W203 C220 CDI ASB 2003 Avantgarde
W203 C220 CDI ASB 2003 Avantgarde
-
- Użytkownik
- Posty: 318
- Rejestracja: 24 kwie 2010, o 00:29
- VIN:
- Lokalizacja: Birmingham
-
- VIP
- Posty: 451
- Rejestracja: 13 wrz 2010, o 10:02
- VIN:
- Lokalizacja: olsztyn
i mnie to czeka... ale zdjęcie pod nr.15 trochę studzi mój zapał jak na razie znalazłem półśrodek - jak chcę otworzyć nawiew na nogi to odkęcam nawiew na maksa na szybę i zaraz zmieniam kierunek na nogi - podmuch powietrza elegancko otwiera klapy i w zimie nogi nie marzną
c200 kompressor sedan avantgarde '01
- V126
- VIP
- Posty: 6785
- Rejestracja: 23 lis 2008, o 20:46
- VIN:
- Lokalizacja: Lublin
magico nie ma z tym aż takiej tragedii. Najgorzej to w sumie udławić się z wyjęciem nawiewów jeśli masz niebieskie pokrętło i przełącznikiem od świateł, bo trzeba tą rolkę wypiąć (punkt 12). I to na tyle z rzeczy, które zatkały mnie na dłużej (nawiewy w sumie już wyjmowałem wcześniej, ale to jest dość upierdliwa rzecz). Problematyczne może być jeszcze odkręcenie siłownika, bo jest mało miejsca, ale jeśli wyjmie się schowek i ten stelaż, w którym między innymi jest radio, to będzie miejsca pod dostatkiem.
C200 CDI 2002 AVANTGARDE ESTATE WDB2032041F212729 I UNITRA GRA!!!
-
- VIP
- Posty: 451
- Rejestracja: 13 wrz 2010, o 10:02
- VIN:
- Lokalizacja: olsztyn
-
- Użytkownik
- Posty: 318
- Rejestracja: 24 kwie 2010, o 00:29
- VIN:
- Lokalizacja: Birmingham
- V126
- VIP
- Posty: 6785
- Rejestracja: 23 lis 2008, o 20:46
- VIN:
- Lokalizacja: Lublin
-
- Użytkownik
- Posty: 318
- Rejestracja: 24 kwie 2010, o 00:29
- VIN:
- Lokalizacja: Birmingham
Ooo, to może i u mnie to samo będzie bo dokładnie to też coś jakby z tego trójkątnego nawiewu.V126 pisze:U mnie tłukło się tak jakby między schowkiem, a tym nawiewem trójkątnym na górze deski, a to był nawiew na nogi.
Było W203 220 CDI Avantgarde, 2000 rok
Był Łoś volvo S60 2.4 D5, 2005 r.
I znowu wróciła gwiazda tym razem w211
Był Łoś volvo S60 2.4 D5, 2005 r.
I znowu wróciła gwiazda tym razem w211
-
- VIP
- Posty: 89
- Rejestracja: 5 lut 2011, o 17:10
- VIN:
- Lokalizacja: Radom/Kalisz
Witajcie,
a czy ktoś z kolegów zechciał by się podzielić wiedzą na temat numerów fabrycznych tych dźwigienek?
U mnie wyskoczyły błędy:
B1598 - Element M2/16 (siłownik klapy nadmuchu na szybę na lewo i na prawo) działa z utrudnieniami lub blokuje
B15A8 - Element M2/15 (siłownik klapy wnęki na nogi na lewo i na prawo) działa z utrudnieniami lub blokuje
B15B8 - Element M2/21 (siłownik klapy wentylacji) działa z utrudnieniami lub blokuje
Mam kompressora 2.0 ze zwykłą klimą, kod 580, z tego wnioskuję, że to układ z sześcioma sterownikami - poprawcie mnie jeśli się mylę.
pozdrawiam
a czy ktoś z kolegów zechciał by się podzielić wiedzą na temat numerów fabrycznych tych dźwigienek?
U mnie wyskoczyły błędy:
B1598 - Element M2/16 (siłownik klapy nadmuchu na szybę na lewo i na prawo) działa z utrudnieniami lub blokuje
B15A8 - Element M2/15 (siłownik klapy wnęki na nogi na lewo i na prawo) działa z utrudnieniami lub blokuje
B15B8 - Element M2/21 (siłownik klapy wentylacji) działa z utrudnieniami lub blokuje
Mam kompressora 2.0 ze zwykłą klimą, kod 580, z tego wnioskuję, że to układ z sześcioma sterownikami - poprawcie mnie jeśli się mylę.
pozdrawiam
W203 C200 Kompressor Avantgarde
M111.955
WDB2030451A126366
M111.955
WDB2030451A126366
-
- Użytkownik
- Posty: 3
- Rejestracja: 7 kwie 2012, o 17:41
- VIN:
- Lokalizacja: Nysa
Siłownik nawiewu
Panowie, sprowadziłem w203 00r puknieta lekko w przod, auto zrobiłem ale miałem klime do nabicia, dałem do najlepszego fachowca w okolicy jednak okazało się , że klima się nie załącza- kazał jechać na kompa.
Tak zrobiłem, okazało się , że do wymiany jakiś siłownik nawiewu na nogi czy gdzies tam na dole, szczerze mowiac dokładnie nie pamietam.
Kojarzycie może co dokładnie tam może być przyczyną? Podobno "jakis siłownik" ktory nie otwiera klapek jakiś i przez to klima nie działa.. Dla mnie czarna magia.
prosze o podpowiedź bo nie widzi mi się tracić całego dnia na bezcelowe rozkręcanie samochodu.
Tak zrobiłem, okazało się , że do wymiany jakiś siłownik nawiewu na nogi czy gdzies tam na dole, szczerze mowiac dokładnie nie pamietam.
Kojarzycie może co dokładnie tam może być przyczyną? Podobno "jakis siłownik" ktory nie otwiera klapek jakiś i przez to klima nie działa.. Dla mnie czarna magia.
prosze o podpowiedź bo nie widzi mi się tracić całego dnia na bezcelowe rozkręcanie samochodu.
CrossNysa MERC W203 2.2
-
- VIP
- Posty: 1952
- Rejestracja: 29 sie 2010, o 10:09
- VIN:
- Lokalizacja: Trójmiasto
-
- Użytkownik
- Posty: 5
- Rejestracja: 29 sie 2012, o 22:17
- VIN:
- Lokalizacja: Kielce